Gat in blok CBR600FS

DarkFire

Rookie
12 jun 2011
16
0
Zojuist liep ik naar de garage om wat te pakken en viel mij op dat er een behoorlijk plas olie onder motor lag. Eenmaal wat verder gekeken bleek er zelfs een gat geslagen te zijn, tijdens het rijden omdat mijn motorlaars blijkbaar ook olie heeft opgevangen.

Weten jullie welk onderdeel van de CBR600FS dit is en of dit nog economisch rendabel is om te repareren? Ik ken waarschijnlijk wel iemand die dat zonder uurloon wilt doen dus dan is het vooral de kosten van de onderdelen.

Het gat zit overigens aan de rechterzijde van de motor, te zien in de open ruimte in de kap.

full
 
Laatst bewerkt:
Op de foto van het gat is duidelijk te zien dat het van binnen naar buiten is gebeurt, volgens mij ligt er aan de rechter kant een stuk van een nylon blokje?

Zit er nog spanning op je nokkenas ketting? Ik vermoed dat er een geleider de geest heeft gegeven maar dat wonder boven wonder je blok niet in de soep is gelopen.
 
Zojuist is mijn buurjongen langs geweest en die geeft ook aan dat ik waarschijnlijk geluk heb gehad.
2 losse stukken geleider hebben we gevonden.

De ketting staat strak en lijkt in orde.
Morgen haal ik de afdekking van de koppeling weg om daarachter te kijken wat we kunnen zien.
 
Die lijkt nog heel te zijn.
Wat ik wel mis, aldus de service manual, is de upper cam chain guide.
Die komt ook overeen met de stukjes die ik hier heb liggen waarbij het metalen gedeelte vermoedelijk erdoorheen is gevlogen ...
Deze: 14546MBW000: Guide B Comp,cam Honda - buy the 14546-MBW-000 at CMSNL
Die is dus naar buiten gevlogen, of ligt onder in het carter.

Maar je wil de oorzaak weten. Of die dingen zijn origineel te zwak geconstrueerd of iets anders heeft ervoor gezorgd dat de geleider afbrak.

Te zwak geconstrueerd lijkt me niet, dan had de internets er wel over vol gestaan. Waarschijnlijker lijkt me dat je distributieketting te ver uitgerekt is en bij bijv. gas los de geleider wat tikken heeft gegeven, totdat die brak en verhuisde. De vraag is dan of de ketting ook niet een keer is versprongen en wat daar dan het gevolg van is.

Wat de oorzaak is, eerst diagnose stellen, dan een kostenlijstje maken en dan kiezen wat je doet: repareren of een ander blok kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan