Racen op een daytona 675(650)2006 en verder

Sinds een tweetal maanden ben ik in bezit van een 2006 Daytona waarmee ik 26-9 voor het eerst heb gereden wat me perfect beviel.

Helaas duurde deze dag maar 13 rondjes voordat een big end lager kapot draaide en ik dus een beschadigd big end heb.

Heeft iemand dit toevallig eerder gehad?

Hebbben jullie misschien een adres buiten NL waar ik een gebruikt blok vandaan kan halen?
 
Laatst bewerkt:
Bekende kwaal van deze blokken. Bigend van de drijfstang is te zwak, oliekanalen in de kruktappen zijn vaak ook niet al te netjes, lees bramen.
Grootste probleem van jou is waarschijnlijk een te laag olieniveau. Voor racegebruik moet er meer olie in, andere pakking met olieschot en een ander overdrukventiel. Roké is een vertrouwd adres om de Triple circuit gereed te krijgen. Dit geldt met name voor de blokken van 2006-2008. Als je blokwissel doet, neem dan een 2009 of jonger Daytona-blok. Geen Street Triple blok kopen ivm. de gegoten zuigers en tamme nokkenassen.
 
Wat ik er nog van weet is dat het regelmatig voorkwam bij de 2006-2008 blokken.
Ik heb toen inderdaad zoals Triple Racing al aangeeft een olieschot pakking, andere oil pressure relief valve en standaard meer olie in het blok gedaan.
 
Mmmmmm,ik gooi er standaard al flink wat olie in (altijd bovenste streep peilstok),gaat nu al 5 jaar goed (afkloppen :) ).
Nu is mijn blok,schijnbaar,al een keer geopereerd (pakking carter is vervangen door iets :? ).
Wat ik ook weet is dat de originele peilstokken te lang zijn en je dus al snel te weinig olie in je blok hebt zitten :')
 
Laatst bewerkt:
deze dus
full
 
Aha, blijkt dus een veelvoorkomend probleem. Momenteel ben ik aan het overwegen wat te doen met de motor. Ik heb daarbij 2 opties gekregen:

1:
Het huidige blok van een nieuwe krukas en drijfstangen laten voorzien en gewoon weer fris maken.

2:
Een 2010 blok (15k gelopen) laten reviseren en monteren. Echter zegt de motorzaak dat ze niet 100% zeker weten of ze de 2006 inlaat en elektronica goed afgesteld krijgen op het 2010 blok. De mannen hebben ervaring met het tunen en aanpassen van Triumphs maar ze hebben een twijfel. Heeft iemand daar hier ervaring mee?
 
Benzinepomp pin layout op 2009+ blok is anders dan 06-08 blok. Maar daar heb je geen last van.
Ik heb een 2009+ kabelboom werkend gekregen op een 2006 fiets. Ik vermoed dus dat qua sensoren etc niets is aangepast.

Ik zit te denken maar aan inlaat is er verder ook niets gewijzigd. En m.b.t. afstellen kunnen ze toch gewoon de 2009+ mapping openen en vergelijken en e.v.t. aanpassen naar de 06-08 mapping (of wellicht rechtstreeks inladen). Zou nog kunnen met TuneECU.

Ik zou optie 2 doen.
 
Laatst bewerkt:
Benzinepomp pin layout op 2009+ blok is anders dan 06-08 blok. Maar daar heb je geen last van.
Ik heb een 2009+ kabelboom werkend gekregen op een 2006 fiets. Ik vermoed dus dat qua sensoren etc niets is aangepast.

Ik zit te denken maar aan inlaat is er verder ook niets gewijzigd. En m.b.t. afstellen kunnen ze toch gewoon de 2009+ mapping openen en vergelijken en e.v.t. aanpassen naar de 06-08 mapping (of wellicht rechtstreeks inladen). Zou nog kunnen met TuneECU.

Ik zou optie 2 doen.

Kijk daar heb ik wat aan. Wel vertelde de monteur mij dat dat inderdaad kon bij de motoren met een framenummer onder de 381274. Weet jij toevallig het framenummer waarvan die 2009+ kabelboom vanaf komt?
 
Volgens mij is boven dat nr (wat je post) het 2013+ model?
Is 5 jaar geleden. Dus weet niet waar se kabelboom vandaan kwam. In ieder geval 09-12 model.
Als je elektra schema vergelijkt dan zie je het zo.

Nadeel van ook een 09-12 ecu en kabelboom kopen is dat je ook het dashboard nodig hebt van dit model. Maar het is een optie...wel stuk duurder (even in de UK zoeken voor een dashboard).
Maar dat gaat natuurlijk sowieso werken.
 
Laatst bewerkt:
Aha, blijkt dus een veelvoorkomend probleem. Momenteel ben ik aan het overwegen wat te doen met de motor. Ik heb daarbij 2 opties gekregen:

1:
Het huidige blok van een nieuwe krukas en drijfstangen laten voorzien en gewoon weer fris maken.

2:
Een 2010 blok (15k gelopen) laten reviseren en monteren. Echter zegt de motorzaak dat ze niet 100% zeker weten of ze de 2006 inlaat en elektronica goed afgesteld krijgen op het 2010 blok. De mannen hebben ervaring met het tunen en aanpassen van Triumphs maar ze hebben een twijfel. Heeft iemand daar hier ervaring mee?
Optie 1 gaat ook prima. Ik heb afgelopen winter de krukas met drijfstangen van een street triple 2009 (verbeterde drijfstangen) geplaatst. Oil pressure relieve valve monteren en je hebt een betrouwbaar blok. Vergeet niet het krukastandwiel van de nokkenasketting te wisselen. Die van 2009 is een iets ander type waardoor bij mij de ketting is gebroken😬
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3 jaar geleden ook een blok kunnen reviseren nadat de warmtewisselaar intern lekgeslagen was. Blok zonder olie, dus krukas krom, 1 drijfstang big-end en de helft van de lagerschaaltjes verbrand...

Op eBay.uk een krukas voor 100 pond, op eBay.de 3 drijfstangen voor 80 euro en de rest bij de dealer gehaald (lagerschaaltjes en restspul). Alles eerst nagemeten, beetje geluk gehad, want alles was prima. Lagerschaaltjes speling bepaald.

En opbouwen maar! Netjes de manuaal volgen, schoon en gedegen werken en dan is het goed te doen. Is geen rocket-science, kun je zelf ook, als je wat technisch aangelegd bent. Inmiddels 6000 racekilometers verder en loopt nog prima! Afkloppen...
 
Volgens mij is boven dat nr (wat je post) het 2013+ model?
Is 5 jaar geleden. Dus weet niet waar se kabelboom vandaan kwam. In ieder geval 09-12 model.
Als je elektra schema vergelijkt dan zie je het zo.

Nadeel van ook een 09-12 ecu en kabelboom kopen is dat je ook het dashboard nodig hebt van dit model. Maar het is een optie...wel stuk duurder (even in de UK zoeken voor een dashboard).
Maar dat gaat natuurlijk sowieso werken.

Nee dat nummer is sowieso voor 2010, ik kan namelijk een 2010 blok kopen maar dat framenummer is een stuk hoger. Maar ik heb nog steeds de voorkeur om het 2010 blok te laten monteren op de 2006 inlaat, KIT race kabelboom en ECU. Een extra KIT koppakking en pressure relief valve had ik gelukkig nog reserve liggen dus dat gaat er ook gelijk in. Zijn er nog meer aanpassingen die de triple nodig heeft om hem betrouwbaarder te maken?
 
Laatst bewerkt:
Nee dat nummer is sowieso voor 2010, ik kan namelijk een 2010 blok kopen maar dat framenummer is een stuk hoger. Maar ik heb nog steeds de voorkeur om het 2010 blok te laten monteren op de 2006 inlaat, KIT race kabelboom en ECU. Een extra KIT koppakking en pressure relief valve had ik gelukkig nog reserve liggen dus dat gaat er ook gelijk in. Zijn er nog meer aanpassingen die de triple nodig heeft om hem betrouwbaarder te maken?
Ik had destijds een aluminium oliekoeler gemonteerd.
Ben je ook van het probleem met de warmtewisselaar af.
Billet%20Oil%20Coolers.jpg
 
Laatst bewerkt:
2010 blok betekend ook de uitlaatbochten van dit model pakken! Je huidige bochtenset gaat niet passen!
Andersom is wel mogelijk, dwz 2006-2008 blok kan het nieuwe type uitlaatbocht wel aan met een verloopflens. Dan past bijv. een Stage 3 uitlaatsysteem van Arrow ook prima op de oudere blokken.
 
Laatst bewerkt:
Even een rondvraag hier:

Passen 190 achterbanden goed in de Triumphs?
Zo ja, merk je d'r wat van? Looiig insturen, stabiliteit mid-corner, eerder op het gas kunnen?
 
Ik ook, kwestie van de juiste druksensor monteren en de originele werkt echt prima.
Over welke druksensor heb je het?

En ja, het kan natuurlijk goed gaan. Maar door de hoogfrequente drukpulsaties van de oliepomp zijn de lamellen van de warmtewisselaar extra kwetsbaar. Bij racegebruik dus meer dan op straat, maar dat spreekt vanzelf.
 
Over welke druksensor heb je het?

En ja, het kan natuurlijk goed gaan. Maar door de hoogfrequente drukpulsaties van de oliepomp zijn de lamellen van de warmtewisselaar extra kwetsbaar. Bij racegebruik dus meer dan op straat, maar dat spreekt vanzelf.

Precies! Daarom is het van belang dat je het juiste overdrukventiel/pressure relieve valve plaatst. Excuus voor de verkeerde benaming.
 
Oke, ik dacht al, wat zou die sensor moeten doen! Bij mij zat het goede drukoverstort ventiel erin (uit de race-kit), maar dat mocht niet baten...

Het helpt inderdaad om de drukpieken af te vlakken. Het helpt echter niet de pulsaties te verminderen. Deze zullen in dezelfde hoge frequentie op de lamellen werken.
De lamellen kunnen dan nog net zo goed falen; ze hebben vaak een zwakke plek in of onder de soldeerhechting.

In dezelfde race-kit zit ook een ander oliepomptandwiel en -ketting om het pomptoerental te verlagen. Toch zijn er ook best veel gevallen die met deze hele kit alsnog een warmtewisselaar opgeblazen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan