CB250RS Carb Keihin

Petter B

Rookie
14 apr 2015
16
0
Geleen
Hallo allemaal,
Ik ben Petter Bontig en in bezit van een prima, zelf ingevoerde 1982 CB250RS uit Duitsland. In Dld heb je de genepen versie 125KW en de volle versie 19KW, ik heb de geknepen versie en die loopt mooi. Het vermogensverschil zit hem in een andere uitlaat en een andere carburateur. Ik wil mijn raket opvoeren naar de 19KW versie. Sinds kort in bezit van de officiele grote carb Keihin PD70A, de keine versie heet Keihin PD70C en zit er nu onder. Ik heb de grote versie (na volledige demontage en reiniging) eronder geschroefd en ik merk geen verschil, de motor loopt nagenoeg hetzelfde. Het uitlaatsysteem heb ik (nog) niet veranderd, hier moeten 2 schotjes verwijderd worden, maar daar wil ik nog even mee wachten, want terug veranderen is dan niet meer mogelijk. Naar verwachting zou er met de PD&)A meer vermogensverschil moeten zijn en ik vraag me af welk onderdeel in de carburateur het verschil maakt tussen groot en klein. De buitenafmetingen van PD70A en PD70C zijn identiek en onderdelen zijn onderling uitwisselbaar. Het officiële Werplaatshandboek geeft geen verschillen voor hoofdsproeier, venturi-opening, gasschuif enz. Het enige verschil dat het WPH aangeeft, is dat de gasnaald in de PD70C in de 3e kerf hangt en in de grote versie in de 4e kerf (en dat doettie), that's all.
Wat zie ik over het hoofd, waar zit het verschil?
full
 
Als ik op drossel google kom ik tegen dat er een ring of bus in de uitlaat zit die je er uit moet dremelen. Dan blijft de carburateur hetzelfde maar krijgt een grotere hoofdsproeier. Ik kom ook een forum tegen waar ze het over een nokkenas met meer lifthoogte hebben. Dat hoop ik niet voor je. Begin dus maar met de uitlaat.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Aan de uitlaat begin ik (nog) niet. Zoals de CB nu loopt zal die met een open uitlaat niet beter lopen. De nokkenashoogte speelt zowel bij de officiële 12.5KW als bij de 19KW versie geen onderscheidende rol. Wel als je de zaak nog verder wil opvoeren, dan weer wel. Met de kleine versie is de topsnelheid (uiteindelijk) 120kmh. Met de grotere carburateur/uitlaat ligt dat tegen de 140/150 kmh, toch wel een verschil. 150kmh zou mooi zijn, maar het is natuurlijk vooral de acceleratie die het spannender maakt.
Ik heb de tip gekregen om de stationair-sproeier met een tang uit de pressing te draaien (ging makkelijk) en de zaak vandaar flink met perslucht door te spuiten (nadat mengselschroef en hoofdsproeier verwijderd zijn, zodat alle kleine verbindingskanalen schoon geblazen kunnen worden). Als ik de zaak weer terug gemonteerd heb, laat ik jullie wat weten.
Aarzel echter niet om verder commentaar te leveren. Alvast bedankt
 
Van het verwijderen van de bus ga je niet meer geluid krijgen. Je haalt een restrictie weg. Hij gaat er ook niet slechter van lopen, je hoeft niet af te stellen, hij krijgt alleen meer topsnelheid.
 
Bedankt voor alle reacties
Ik heb jullie boodschap begrepen en zal de uitlaat eraf schroeven en de restrictie opzoeken (beetje tricky vanwege roestige draadeinden).
Maar toch zit me nog iets dwars. Is alleen de uitlaat bepalend? Waarom heb ik de PD70A carb nog nodig? Welk onderdeel in de PD70A maakt dan het verschil met de PD70C?
 
Terug
Bovenaan Onderaan