XS 750

Ik heb ze in een kort stukje slang in een accuboormachine gespand en met een vijl "afgedraaid" tot de juiste diameter

De schroefdraad is nl wel het zelfde
 
Dus gewoon zelf aanpassen zodanig dat ze alsnog passen.

Zal nog wel ff duren voor ik daar tijd voor heb, maar ik weet wat mij te doen staat.
 
Ja en het aantal fietsen/brikken is overigens weer gegroeid (heb last van N + 1)

Er is een klein zusje van de XS serie toegevoegd. Een XS400 uit 1981. En deze is in zeer deplorabele staat.... (lees zo te zien vele jaren buitengestaan). De aanschafkosten waren wel in verhouding met het uiterlijk).

Motor is redelijk compleet. Moet nog wel een fotoserie maken van de situatie niet gepoetst.
 
Ja en het aantal fietsen/brikken is overigens weer gegroeid (heb last van N + 1)

Er is een klein zusje van de XS serie toegevoegd. Een XS400 uit 1981. En deze is in zeer deplorabele staat.... (lees zo te zien vele jaren buitengestaan). De aanschafkosten waren wel in verhouding met het uiterlijk).

Motor is redelijk compleet. Moet nog wel een fotoserie maken van de situatie niet gepoetst.
Haha, de Wet van TripleXS heeft weer toegeslagebn :+ n+1

Leuk! zeker omdat het weer een XS variant is.

wel ook nog de 850 even afmaken he?! :P
 
Mag pas aan de XS400 sleutelen als de 850 wegverkeerswaardig is :Y

Wat nog wel mag is zoeken naar noodzakelijke onderdelen(dus als iemand nog een sloopexemplaar weet of onderdelen heeft liggen ;) ) , foto's maken en deze plaatsen op MF _O-

Overigens een kleine waarschuwing voor de komende foto's ;( Hij/zij verkeert in slechte staat _O- (en dat is een klein eufemisme :X )
Ze kunnen als namelijk als schokkend ervaren worden
:+
 
Hierbij een foto van mijn meest recent aanwinst.

Hij rijdt nog niet _O- (en gezien de staat waarin de motor nu verkeert zal dit nog wel even duren)

Basisgegevens: XS400 1981, blok zit los, staat al tenminste 15 jaar stil (heeft namelijk nog geen GIAK kentekenplaat die in 2002 vereist werd).
Nagenoeg compleet, achterlicht en knippers achter, bougiekabel en kappen en de ventieldopjes missen (volgens voormalig eigenaar is dit eraf gejat/gesloopt toen de fiets nog buiten stond) '( .
Spiegels zijn door mij gedemonteerd ivm stalling in de garage.


Zie hier een toekomstige tijdbesteding. Als er straks gesleuteld gaat worden is het eerste doel kijken of ik het blok aan het lopen kan krijgen ;)
full
 
En om af te sluiten een mooi plaatje van een carburateur (met enige corrosie :+ )
full


Plaatje stond op mijn PC wel goed georiënteerd.
 
Laatst bewerkt:
Leuk modelletje Wim! Alleen die voorspattert blinkt weer uit in lelijkheid (mijn mening uiteraard).

Ff alle onderdelen vervangen en hij is weer als nieuw ;)

Je bent niet 'vies' van enige uitdaging zie ik wel...
 
Laatst bewerkt:
Ach je moet een soort uitdaging houden. En gezien de aanschafprijs is het de gok wel waard. Alvast weer leuk een stukje sleutelen en prutsen in het vooruitzicht...

En als het ooit loopt zal het nooit een mooi exemplaar worden (want dan had ik beter een minder gecorrodeerd exemplaar moeten kopen).
 
Wel grappig te zien dat er technisch toch een hoop overeenkomsten zijn met de XS750.

Ik denk dat je inderdaad kan kijken of je hem aan het rijden kan krijgen, en dan als Rat-bike of zo laten is misschien het leukste; opknappen tot iets nets gaat een veelvoud van de aanschafprijs kosten.. zoals meestal, tenzij de basis al vrij goed is.
Maar dat is niet echt het geval :P
Misschien wel grappig om het een afzichtelijk ding te laten, maar dan wel een die technisch helemaal in orde is..

Gezien de corrosie denk ik dat je er rekening mee moet houden dat er toch wel enkele zaken vervangen zullen moeten worden. Ben benieuwd hoe bijvoorbeeld de binnenzijde van de carburateurs eruit ziet, de buitenkant is niet echt om over naar huis te schrijven!
 
Eerst zorgen dat het gaat lopen... Daarna ga ik wel keuze maken. Want om het aan de gang te krijgen zal een gedeelte van de "mooie" corrosie sneuvelen (oa carb zal echt uit elkaar moeten en juist die is nu "mooi").

Overigens vastgesteld dat de motor nog is voorzien van de originele remleidingen, gedateerd 1-78.
 
Net even teruggelezen wat ik het laatste had gepost. Schrik van mijzelf :X had gezegd dat ik pas aan de XS400 mocht gaan prutsen als de XS850 verkeerswaardig was.

Niet gelukt :N :+
Maar voor de XS850 kan ik nu wel vorderingen melden. Mbv het minihefbrug/liftje van Hornix de voorkant omhoog gehaald en van de linkervoorpoot de keerring vervangen. Morgen kan ik de wielen ophalen die dan zijn voorzien van verse banden (binnen en buiten). Dan kan ik remschijven aan het voorwiel monteren en kunnen de wielen gemonteerd worden. En daarna de remklauwen en de vorig jaar reeds aangeschafte staalommantelde remleidingen. Er zit schot in de zaak :Y
Er moet nog wel olie in de voorpoten. FF opzoeken hoeveel er ook alweer in moet.

Voor Hornix, je had 100% gelijk, werkt perfect :} De uitlaat moet er af, maar dat is geen probleem (draaieinden in de kop zijn goed voorzien van kopervet)
Weet nu wel weer een verjaarscadeautje :P
full
 
Zo vandaag lekker bezig geweest *O*

XS850 heeft een grote zet gekregen richting eerste :]

full


Motor heeft wielen met verse banden, remleidingen, voorvork met verse keerringen en verse voorvorkolie, spiegels gemonteerd en een hele grote koplamp *D (is groter dan verwacht). Maar ja, ik had geen lampunit voor een gewone XS750/850 koplamp met H4 (wil namelijk niet met een duplolamp gaan rijden). Dus heb ik een TR1 lamp overgenomen in de veronderstelling dat deze wel even groot zou zijn, nee dus :$

full


Komt ooit wel goed :P

Wat nog te doen, remvloeistof aan het remsysteem toevoegen (met alleen de leidingen monteren ben je er niet :N ), handvaten aanbrengen (zijn al aanwezig), accu monteren en dan de elektra controleren (lees, kijken of alles werkt).

Natuurlijk zijn er toekomstige werkzaamheden te verzinnen, maar eerst gaan rijden :Y

Kleppen moeten nog gesteld en de carbs nog gesynchroniseerd (kleppen heb ik nog steeds nooit geprobeerd bij de XS 750/850 :$ )
full


En wat het meest frustreert is dat er vanavond niet eens een biertje gedronken kan worden op de voortgang (heb wachtdienst dus kan opgeroepen worden om aan het werk te gaan '( ). Dus moet nuchter blijven....
 
Wim, de XS850 heeft ook origineel een grotere koplamp dan de XS750, dus per ongeluk heb je het misschien helemaal wel niet zo stom gedaan :+. Ik meen dat 6 inch origineel is voor de 750 en 8" voor de 850.

Verder --> goed bezig! Ben benieuwd wanneer hij voor 'een rondje' kan!
 
Het klopt dat de koplamp van de 850 groter is...maar dit is teveel van het goede..
Kan altijd aangepast worden.
Mooi dat het beestje weer rijdbaar is!!
 
Ga eerst zorgen dat die goed gaat rijden. Blijf ondertussen in de gaten houden of er nog een fatsoenlijke koplamp te koop komt.

Heb overigens wel een koplamphuis van een 750 in goede staat maar geen lamp voor een H4-lamp.

Kijken of ik van de week tijd hebt om remmen van remvloeistof te voorzien. Dan accu plaatsen, staat nu aan de druppellader.

En dan starten en rijden !!
 
Een lamp unit heb ik mogelijk nog wel een, mocht je ooit willen.

Kleppen stellen, tja het is eigenlijk best een leuk klusje, maar als je het voor het eerst doet moet je er wel even goed voor gaan zitten. Eerst de klepspeling eens meten, en kijken wat er eventueel moet gebeuren..!

Synchroniseren daarentegen is een eitje maar je moet wel spullen hebben :+
Mocht je eens willen langs komen daarvoor ben je welkom.. is wel een stukje rijden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan