Uitleg, Tips & Tricks gevraagd Zelf uitlaat lassen

cSr

Die hard MF'er
27 jul 2014
355
42
Zelzate
Beste medesleutelaars!

Zoals velen van jullie ben ik enorm gebeten door het hele moto gebeuren en bouw af en toe eens een projectje. Uiteraard doe ik veel inspiratie en ideetjes op van het net en meer en meer krijg ik de drang zelf ook eens een uitlaat te gaan maken/lassen. Heb al veel gezocht en info proberen op doen maar helaas is dit niet voldoende voor mij om echt een concreet beeld te vormen en hoop dit dan ook langs deze weg te verbeteren!

Het is zo erg dat ik er wakker van lig en denk hoe en wat _O-

Het gaat vooral over RVS, ik heb al begrepen dat je hier dus 1.5 wanddikte voor neemt en dat deze dus eigenlijk bijna niet te plooien zijn met de DHZ dingetjes.
- Hoe doen jullie dit dan? Aankopen van RVS lasbochten en deze snijden/lassen in de gewenste bochten?

Zelf heb ik een Mig/Mag laspost, dit zou hier ook mee lukken maar dit is dan weer niet zo netjes als met een Tig.
Wat is hier de betere optie? Mig/Mag als je hem toch inwrapt met uitlaat tape of gewoon meteen een Tig zoeken en beginnen te oefenen? Zo ja, naar welke Tig kijk ik en zijn de voornaamste specs dat deze moet hebben? Eentje dat geen alu moet kunnen is nog betaalbaar voor de hobby en om er nog bij te kopen.

Ik vind het ook best wel mooi als er gewerkt wordt met de Rvs haakjes en veertjes, maar dan moeten de aansluitende buizen net over elkaar passen. Koop je deze dan weer in 2mm groter of kan je ze zelf optrompen? Gezien het over 1.5 RVS gaat gaat dit meestal niet met die goedkopere setjes. Wat zou men hier dan al weer voor nodig hebben om dit zelf te kunnen doen?

Ik vind het zeker de moeite bepaalde materialen/gereedschappen aan te kopen en het zelf te kunnen. Dat is toch nooit verloren.

Kortom, als iemand mij hier wat wijzer in kan maken zou ik dat enorm apprecieren.

Cheers!
 
Hallo.

Om even een paar van je vragen te beantwoorden.
Voor de aansluitende buizen voor de bevestiging van de uitlaat zou ik een plaatje maken ( mooiste is uit laten laseren ) en daar een passend buisje op lassen, wat je gedraaid hebt op een draaibank, zodat hij netjes in de uitlaat past.
Je kunt 1 of 2 o-ring groeven maken zodat je de uitlaat daarmee beter kunt afdichten ( gebeurt op crossmotoren vaak )

De uitlaat zelf buigen kan vast wel dmv een buigpers of iets dergelijks.
Om te voorkomen dat de buis gaat plooien kun je hem dicht maken met zand, of ijs, of kaarsvet, of iets dergelijks.

Het makkelijkste is deze te laten buigen op een doornbuigmachine met rollen voor een variabele buiging/walsing in de buis, door de doorn die in de buis zit gaat de buis niet plooien en kun je de uitlaat uit 1 stuk buis maken ( mits er niet te gekke bochten of iets dergelijks in zitten )

Over het lassen betreft, met een Co2 apparaat met rvs draad krijg je het wel voor mekaar.
Maar zoals je zelf al zegt is tig lassen mooier, die keuze is aan jou.

Groeten en succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Bouw regelmatig een rvs uitlaat(systeem),ik bouw ze op met bestaande lastochten van 1.5mm en eerst aflassen en dan verder bouwen.(t.b.v.het kromtrekken)Las alles tig maar met mig kan het ook alleen dan zou ik de lasjes zeker mooi gladslijpen.
Veerhoudertjes maak ik zelf van 3mm rvs draad.
Succes ermee! :+
 
Wanneer je voor tig kiest, ik zou eerst bij de oudijzerboer wat rvs buis gaan halen voordat je nieuwe stukken gaat verprutsen. Of je moet al ervaring met tig hebben, dat weet ik natuurlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de antwoorden.

@ TVDH Bedankt, zelf beginnen buigen zal dus niet evident zijn

@ E.G.J Ik zou inderdaad eerst even wat oefenen met de TIG, of ja toch een tijdje ;). Ik heb het al eens gedaan en dit ging wel maar de vlotheid zit er zeker nog niet in.

@ Jerryt, Hoe zit het met de aansluiting aan het blok / de flens? Recupereer je deze van het originele systeem of hoe begin je hier zelf aan om eentje te maken?

En voor het lastoestel, wat van specs moet deze hebben?
om maar vb te geven, Giant WSM200 lasapparaat/inverter is dit genoeg, TIG180 | TIG lasapparaten | Lasapparaten | Vynckier tools of kan ik in dat geval beter gelijk een AC/DC zoeken? Staat nu toevallig in de buurt een AC/DC voor 900 euro incl jaar garantie.

Alvast bedankt mensen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan