Nog een YZF750 racer projectje

chrisjemol

MF veteraan
24 okt 2007
9.344
136
Geertruidenberg
Ik ben al even bezig, maar denk: zal er maar eens een topic aan wagen.

Ik heb dus een yzf750 gekocht van mijn schoonvader (brabander1 hier op mf).

de yzf was door hem 5 jaar geleden gebruikt als racer, maar was wel een motor met kenteken. De originele delen, kuipen, enz had ik er nog bij.

Ik had het idee opgevat hier een racer van te bouwen, en het dan meteen ook goed te doen.

DUs en frz1000 blok erbij gekocht met het idee van de 2 blokken 1 superblok te maken.

Het motorblok ligt nu bij sbk1000 die het blok gaat voorzien van:
-WIseco 1040cc cilinderkit
- carillo drijfstangen (loopt nog, is niet zeker)
- gloednieuwe NOS thunderace krukas
- de 750 versnellingsbak
- de 750 kop incl nokkenassen/kleppen
- alle lagers/pakkingen/klepzittingen/klepseals vervangen
- ignitech ontsteking
- quickshifter

In de tussentijd ben ik bezig geweest met het rijwielgedeelte. Ik heb nu alles liggen dat erin moet, alleen de balhoofd-lagerzitting wordt uitgekotterd om plaats te maken voor een conventionele lagerset, tevens wordt de achterbrug die ik heb een paar mm versmald zodat deze perfect in het frame past. Het rijwiel gedeelte gaat bestaan uit:

- RSV4 öhlins voorvork met radiale brembo monobloc remklauwen
- RSV4 achterbrug
- RSV OZ velgen met brembo schijven
- Ohlins TTX achterschokbreker van een GSXR750
- PP clipons
- Galespeed gefreesde rem en koppelingspomp

De remschakelset wordt volledig instelbaar en op maat gemaakt.
Het uitlaatsysteem wordt een Pajic opmaat met een Akra demper (kwa looks vd uitlaatlijn zie de R7 van Haga)

Om dit alles af te maken komt er een Yamaha R7 kuipset op in de Haga kleuren.
Frame en achterbrug worden zwart, velgen ook.

Wordt voorzien van een vette Febur race radiateur, wordt ontdaan van alle overbodige extra's (zoals standaard, zware accu, dynamo, enz.)

Kuipframe/tellerframe wordt zelfbouw van aluminium, tellerset wordt een Koso set ipv de loodzware set die er nu opzit.

Het is de bedoeling dat dit een soort R7 look fiets wordt met modern rijwielgedeelte en een krachtig blok!
 
Ik ben al even bezig, maar denk: zal er maar eens een topic aan wagen.

Ik heb dus een yzf750 gekocht van mijn schoonvader (brabander1 hier op mf).

de yzf was door hem 5 jaar geleden gebruikt als racer, maar was wel een motor met kenteken. De originele delen, kuipen, enz had ik er nog bij.

Ik had het idee opgevat hier een racer van te bouwen, en het dan meteen ook goed te doen.

DUs en frz1000 blok erbij gekocht met het idee van de 2 blokken 1 superblok te maken.

Het motorblok ligt nu bij sbk1000 die het blok gaat voorzien van:
-WIseco 1040cc cilinderkit
- carillo drijfstangen (loopt nog, is niet zeker)
- gloednieuwe NOS thunderace krukas
- de 750 versnellingsbak
- de 750 kop incl nokkenassen/kleppen
- alle lagers/pakkingen/klepzittingen/klepseals vervangen
- ignitech ontsteking
- quickshifter

In de tussentijd ben ik bezig geweest met het rijwielgedeelte. Ik heb nu alles liggen dat erin moet, alleen de balhoofd-lagerzitting wordt uitgekotterd om plaats te maken voor een conventionele lagerset, tevens wordt de achterbrug die ik heb een paar mm versmald zodat deze perfect in het frame past. Het rijwiel gedeelte gaat bestaan uit:

- RSV4 öhlins voorvork met radiale brembo monobloc remklauwen
- RSV4 achterbrug
- RSV OZ velgen met brembo schijven
- Ohlins TTX achterschokbreker van een GSXR750
- PP clipons
- Galespeed gefreesde rem en koppelingspomp

De remschakelset wordt volledig instelbaar en op maat gemaakt.
Het uitlaatsysteem wordt een Pajic opmaat met een Akra demper (kwa looks vd uitlaatlijn zie de R7 van Haga)

Om dit alles af te maken komt er een Yamaha R7 kuipset op in de Haga kleuren.
Frame en achterbrug worden zwart, velgen ook.

Wordt voorzien van een vette Febur race radiateur, wordt ontdaan van alle overbodige extra's (zoals standaard, zware accu, dynamo, enz.)

Kuipframe/tellerframe wordt zelfbouw van aluminium, tellerset wordt een Koso set ipv de loodzware set die er nu opzit.

Het is de bedoeling dat dit een soort R7 look fiets wordt met modern rijwielgedeelte en een krachtig blok!





leuk lijstje :Y :Y :Y
 
ok dan.
deze vork komt erin:
000000101756-1.jpg


deze achterbrug:
2012_APRILIA_RSV4R_V000216__Swingarm__id_233913_05_Damage.jpg


deze radiator:
full

full


en zo moet hij een beetje worden, met het rood oranje:
3621c5245c11432c389f6e67b4bb8f41.jpg
 
het is de bedoeling deze puur voor circuit te gebruiken. De originele kuipenset inclusief alle lampen, spiegels, enz. gaat de verkoop in.
Neemt veel te veel plek in beslag!

het kenteken hou ik er wel op, als ik hem ooit wil verkopen toont dat de 'eerlijkheid' vd fiets aan (anders zit iedereen maar te jammer over papieren).

Bedoeling is dat mensen geen idee hebben waar ze nou eigenlijk naar zitten te kijken, en dat het 'oude hok' gaat rijden als een moderne motor (bij benadering iig)
 
setje clipons, achterremklauw binnen!
dikke race radiateur ook
setje R7 kuipen besteld

binnenkort de gefreesde rem/koppelingspomp binnen.

Volgende week frame klaar (dan kan de achterbrug en voorvork erin, inclusief remmerij achter en velgen voor/achter)

dan wachten op blokje om alles te kunnen monteren en dan de uitlaat te laten maken!
 
ohlins schockie binnen! stuurdemper binnen, achterremklauw binnen, lichtgewicht accu binnen

nu wachten op ander dash (de koso r1x gaat de verkoop in)

Frame zou deze week/volgende week klaar zijn.

Blokkie loopt nog maar de kleppen zijn eigenlijk gaar dus misschien op zoek naar kleppen
 
Veel belovend!!

Maar wat ik mij afvraag is of die vork, achterbrug en GSXR shock plug en play is op dat YZF750 frame. Hetzelfde geldt voor het blok.

Of ben je metaalbewerker en kan je alles zelf in elkaar lassen zodat het past? :?

Het is nogal een bij elkaar geraapt zooitje (een heel mooi zooitje, dat zeker!) en ik zou verbaast zijn als het allemaal zo past.


Ik heb een 600RR waar een gemixte voorkant van een 929RR en 1000RR op zit en gvd, wat een hoofdpijn! En deze waren nog wel plug en play.


Wel echt gaaf zo'n project als deze! Heel gaaf!
 
Laatst bewerkt:
de vork past er bijna 1 op 1 in
het originele onderste lager heeft een buitenmaat van 55mm, de appie lagers ook
de bovenste is origineel 47mm, maar er is vlees zat dus deze wordt ook naar 55 uitgekotterd. dan zit hij er helemaal in.

de achtervork heeft dezelfde asmaat. 3mm per kant eraf frezen en hij past in het frame en de originele as kan er gewoon in.
de schokbrekerbevestiging van een rsv4 brug zit uit het midden dus die is eraf en er wordt er 1 in het midden gelast zodat het originele linksysteem kan worden hergebruikt.

De schokbreker is plug&play

blok is ook geen probleem. voorste motorsteun moet eraf, paar mm korter worden en weer terug aan het frame gelast (deze cilinderrij is wat hoger)

alles is pas te maken dus ;)
 
Verbazing hier dat er zoveel nagenoeg past (aangezien het van verschillende merken aankomt).

Ik ben benieuwd naar het verloop! Ik heb niets met Yamaha's (los van de een na laatste R6 die ik wel heel mooi vind).

Zo'n zelf in elkaar gezette fiets met performance parts vind ik wel weer om te kwijlen! :Y

Keep us posted!
 
de meeste zaken denk ik zelf uit maar besteed het daadwerkelijke werk uit aangezien ik geen frezen heb en niet aluminium kan lassen.

pasmaken radiateur, kuipwerk pasmaken ed doe ik natuurlijk zelf
 
starlane xenon teller binnen!!
de KOSO RX1N mag weer de verkoop in (ongebruikt, nieuw geseald in de doos...)

vd week zou frame klaar zijn, wordt elke keer verzet :(
dan kunnen we passen/meten/pasbussen maken enz.
 
frame en blok nog niet klaar :(

wel vandaag de R7 kuipenset binnen gehad.
en zoals het met alles gaat: niet compleet dus wachten op de rest

rem/koppelingspomp ook nog niet binnen

wachten, wachten...
 
en hierbij de beloofde foto's.
foto's vd aangepaste achterbrug, aangepaste schokbreker steun en uitgekotterde balhoofd heb ik geen foto's omdat dat er a: niet zo boeiend uitziet en b: ik de boel heb opgehaald en meteen ben gaan bouwen

dus balhoofdlagers erin gezet, gehele voorvork erin gehangen met wiel, schijven, spatbord en klauwen en al
Achterbrug erin gehangen. Schokbreker pasgemaakt en er helemaal ingehangen. Achterwiel erin gezet met remmerij en bussen en al.
Toe-guard en hugger gemonteerd voor passing.

Alles past! alleen kijken hoe ik het ga doen met de remschakelset want links heb ik erg weinig plek (de schakelset zit achter het frame gemonteerd...)

Plaatjes bij de praatjes: (alle aprillia logo's gaan er nog af...)

kTz8sZrUM_ihwR32akt8nLXA9s4HF2MNuwdzPLpbvlzJV5zUyZ8y4At2s1CK9-o0gd6Ek3BnQmc6=w2880-h1620-no

y353H1vbQoKQiQQ7QntDyCSj_awfIxZ8fHReZFO2pe04ixGEr7miBP5DXSfjXBVCiOhtpLbhRX24=w2880-h1620-no

5-DfieE-z34ku1ngngv6xrVNiX_O39kgo4bDcdJPfiG7bJfGbcrtqB3-BMITN3pPbpNwcg3LU9Uk=w2880-h1620-no

FJtPtNgY8aj5Eo0_pGs-FCrv4jTTclO9_vZrueg1sRiEZUp9QodRtxPiR3xf1c37J9DgmnUS4uqG=w2880-h1620-no

Ot8iJO1_5F4oFZ-BgE9EinQJxn8kD6004SCYNsW9QKIB_7fsWS4IIY5vGMLKjOrVEd_6DDuv_P-z=w2880-h1620-no

VUiUWUwwScVPaY4Ly2RYisu3OK6hDE-vBBVS_IAP61Y9l71DDrQBbkS5Kj1Qujs4JxUxZKjpzl93=w2880-h1620-no

1drfU8mVSA0IF2YEZ-UayEGbgJ0aYdBgy-qSSAXL_2Lf6qKjs6vu8o_pwjFhEUQD1UggcOdRY-4f=w2880-h1620-no


Ook de cilinderkop is helemaal klaar.. Yzf750 kop, nieuwe inlaatkleppen yzf750, nieuwe FZR1000 uitlaatkleppen (zijn groter). opnieuw ingeslepen, nieuwe klepseals.

ft4OQPtGkZ_g49EW_ngwNYuBinmex4UNJfRUvRah2Jo1_DUjr2V-q--n08jUNbaZkAf4B55hTuwI=w2880-h1620-no


Nog wachten op laatste parts uit de USA en dan is het blok klaar! kunnen we uitlaat/radiateur en daarna kuipset gaan pasmaken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan