Startprobleem cb500

Elk

MF'er
2 jun 2014
122
1
ROTTERDAM
Beste MF-techneuten,

Ik heb een cb 500 uit 1994 en heb daar de laatste tijd wat startproblemen mee.

Als ik hem wil starten dan zet ik de choke open en moet ik een paar seconden de startknop inhouden voordat hij aanslaat, als ik dan niet wat gas geef als hij aanslaat slaat hij vaak weer af. Na die ene keer gas geven draait hij gewoon weer goed.

Tot vandaag..... ;)

Ik was vanochtend naar Utrecht gereden vanuit Rotterdam, starten ging zoals hierboven beschreven. Had de accu van te voren een nachtje aan de optimate gehangen voor de zekerheid. Toen ik echter vanavond weer naar huis wilde rijden wilde hij niet meer starten. Je hoorde de startmotor wel ronddraaien, maar al vrij snel stopte die ook. Toen heb ik hem aangeduwd en dat ging eigenlijk heel goed, daarna liep hij ook weer prima.

Ik zit nu te denken aan een nieuwe accu. Volgens de optimale is hij gewoon goed op spanning en toen ik hem vanochtend voordat ik hem in de motor deed even na ging meten gaf hij 12,5 volt aan.

Wat denken jullie? Accu een goede gok of is er iets anders waar ik niet aan denk?
 
Heb dat ook gehad met die van mij, daar was de "regulateur" of zoiets kapot de batterij kon hierdoor niet opladen. Die was trouwens een paar weken der voor vernieuwd geweest. Na deze vernieuwing geen problemen meer gehad.
succes
 
Accu en laadsysteem doormeten is een must bij Honda.
Spanningregelaar/gelijkrichter blijft een zwak punt.
Vaak zijn aftermarkt beter dan de OEM, en een stuk goedkoper.

Geef ook niet teveel geld uit aan een nieuwe accu, VMF's zijn prima en kosten de helft van een "gerenomeerd" merk.

Succes!!
 
Bedankt voor alle tips!

Ik heb de motor net even doorgemeten. Hij startte vrijwel meteen, zonder dat ik de accu tussendoor nog aan de optimate had gehangen, dus dat vond ik al vrij positief.

Contact om dan geeft hij 12,8V aan, meer dan na een nachtje aan de optimate

Contact om met lampen aan is 12,4V

Starten dan zakt hij naar 9-10V en ook even een dip naar 8V, maar na die dip startte de motor.

Als ik er toeren mee maak fluctueert het tussen 13,5V en 14,2V.


Aan de hand van jullie tips en de 'doormeetgids' die hans50 linkte zou ik zeggen dat er niks mis is met de dynamo of spanningsregelaar van de motor, maar dat het probleem ligt bij de accu. Door de vorst en vochtigheid van afgelopen nacht kon die simpelweg niet zoveel spanning geven.

Is er iemand met een andere mening of zal ik gewoon een nieuwe accu kopen?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe accu sowieso doen, mocht deze weer snel kapot gaan (< 2 jaar) bij regelmatig rijden dan verder zoeken.
Accu die Honda standaard monteert:
YTX9-BS Yuasa

Laat je motor een paar dagen stilstaan en ik weet zeker dat die niet meer start met je huidige accu. Accu is kapot gezien de meetwaarden.

Overigens zit er garantie op accu's, als de huidige nog geen jaar oud is krijg je een nieuwe. Handig om op de plank te leggen als reserve-accu.
 
@Ta68, ik heb geen idee hoe oud deze accu is, zat erin toen ik hem kocht. Door welke meetwaarde denk je dat de accu kapot is? Ik heb er zelf geen verstand van, maar dacht dat die dip tijdens het starten niet de bedoeling is.

Heb in ieder geval een nieuwe accu besteld, bedankt voor de hulp allen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan