Suzuki GS500 choke

sleeër

MF veteraan
16 jan 2008
6.892
1
Hoi,

Ik heb een Suzuki GS500, bouwjaar onbekend. Toelating volgens RDW is 2007, bouwjaar volgens Google en framenummer is 2002. Deze heeft het volgende startprobleem:

Bij een koude start, slaat de motor moeilijk aan. Als die aanslaat, zal je gas moeten blijven geven, anders slaat die af. Als de motor warm is, dan kan je normaal starten en normaal rijden. De motor lijkt niet te reageren op de choke.

Mijn eerste bedenking is dan ook een defecte choke. Nu heb ik de carburateur inmiddels al afgehaald. Ik zie dat de chokekabel de chokehendel, die vervolgens de chokeplunjer bedient. De werking lijkt dus ok.

Mijn volgende stap is te kijken of de plunjer nog wel goed is, maar ik vermoed dat er niets mis mee is. Hebben jullie nog ideeën waar ik naar kan kijken? De carburateur is onlangs ultrasoon gereinigd. Laten we van uitgaan dat dit goed is gebeurd.
 
Zonder choke, met dit weer slaat moeizaam aan. Als het je lukt om te starten, dan valt die meteen uit als je het gas er niet op houdt. Een beetje gas is voldoende. Als die warm is, is het ok. Stationair toerental is ook ok wanneer deze warm is. Als je het toerental zet dat die koud stationair goed loopt, staat het te hoog wanneer de motor warm is.

Carb is gereinigd geweest, synchroon gezet en afgesteld door de garage. De garage vertrouw ik, want die doet mijn motor ook altijd. GS is van een vriendin.
 
Als de carburateurs vuil zouden zijn doet hij het ook niet goed bij warme motor.
Dus dat kan je uitsluiten.

Het zou wel heel toevallig zijn als het kanaal van de choke verstopt zit.
Maar goed alles kan.

Hieronder een tekening van het choke gedeelte.
Wie weet kan je er wat verder mee.

Verder bougies en luchtfilter goede staat ?

full
 
Alvast bedankt.

Plunjer (1) en (5) zijn ok. Kanaal (6) is ook open. Kanaal voor lucht (geen nummer) is ook open:met een prikker voel ik het diafragma.
Morgen sproeier in de vlotterbak nachecken.

Andere suggesties zijn welkom.
 
Luchtfilter is schoon. Bougies zal ik nakijken, maar ik heb er een goed stuk mee gereden zonder problemen nadat de motor warm was. Ik neem nu nog aan dat de bougies goed schoon zijn gebrand. Maar zal eens kijken.
 
Ik blijkbaar een hele andere vlotter/vlotterkamer. Geen pijpje of mircrosproeier, maar drie aparte toegankelikke sproeiers.

In ieder geval, alles schoongemaakt en de carbs iets netter afgesteld. Alles terug gezet en de choke doet het weer. Ook het koud starten. Oftewel, probleem opgelost.
 
Vandaag naar de eigenaar willen brengen, maar het probleem was er weer.
Tussen mijn vorige post en vandaag is er niets gedaan met de motor behalve verzetten in mijn garage. Ik weet honderd procent zekers dat de choke het heeft gedaan en ik had dit noggefilmd voor de eigenaar. Maar vandaag leek het alsof er nooit iets is opgelost.

Heeft iemand een idee? Ik weet even niet waar ik het moet zoeken.
Is de choke in verbinding met de CDI, dat ik een electrische storing heb bijvoorbeeld een kabelbreuk, slecht contact of defecte CDI?
 
Choke heeft bij een GS500 niks te maken met elektronica. Is gewoon een kabeltje die direct aan je carburateurs vast zit (of althans een schuifje).

Ik heb met mijn GS500 gemerkt dat ik meestal wel kan starten zonder choke en moet dan inderdaad even het gas een beetje open houden. Choke gebruik ik alleen maar als ik hem daarna nog even stationair wil laten draaien. Maar meestal rij ik meteen weg.

Merk je ook geen verschil als ie al loopt?
 
Als die loopt en nog koud is, slaat die af als je geen gas geeft. Als de choke zou werken, zou die dus in de toeren houden.
Als die loopt en warm is, draait die netjes rond de 1200 toeren per minuut stationair. En rijdt verder normaal.

Frappante is dus dat die een week geleden nog goed draaide, 3 meter verzet en gisteren niet meer werkte.
 
Eventueel minder choke kan ook wel eens helpen heb ik gemerkt. Met teveel choke start die van mij niet eens, terwijl mijn Kawasaki kan ik dat wel bij doen. Heb je dat al eens geprobeerd?

Verder zou ik even checken of het schuifje van je choke goed open gaat. Je kunt via de zijkant zien of de choke open gaat door even te kijken of de kabel het mechanisme open trekt. Kan zijn dat de kabel gebroken is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan