Kymco AK550

Webengine,
Ik heb een vraagje...
Is de opbouw van de 550 motor hetzelfde als de BMW/Kymco motor?

De koppeling weet ik is verschillend.

Bedoel meer de rest: balansassen,waterpomp,distributie, krukas,drijfstangen, slaglengte, ...

:-)
 
Het is wat stil op het moment, anders als Tmax is zoals jij zelf al eerder aangaf de 270 graden krukas.
Motorisch gezien ben ik niet technisch onderlegd, en heb me dan ook nooit echt in het bmw motorblok verdiept.
Mechanica zoals aandrijvingen en elektronica is meer mijn ding.

Mvg. Jan
 
Mooi stukkie Sossa,

wat opvalt is dat nieuwsmotor het in zijn verslag zeker weet dat het hier om de motorscooter gaat met het laagste zwaartepunt van het maxi-scooter segment.
Ik wist zelf eerder niet 100% zeker of dat ook daadwereklijk wel zo was.

Ook goed om te lezen dat de aluminium wielen die ik eerder bij de specificaties aanhaalde hier in het verhaal weer naar voren komen, dat was ook iets wat ik niet helemaal waterdicht kon maken.

Mvg. Jan
 
Ja maar wat ik dan weer heel opvallend vond is het gewicht.
er werd steeds gerept over 250 kg .
en dat is een van de reden waarom ik alle maxi scooter dus niet als concurent voor de tmax zie.
hierin staat ineens uit het niets 226kg.
als dit het natte gewicht is dan word dit dus letterlijk de eerste echte concuret van de 530 in mijn ogen.
maarrrr met zijn meer dan 35 kw binnen europa wel weer net buiten zijn vijver
 
Sossa,
Die +35kw is geen probleem voor overstappers van motor naar scooter.
Meer voor jongeren en eventueel budgettaire reden ivm nog eens extra rijbewijs.
 
Ik schreef een maand terug op 4 okt het precieze gewicht van 226 kilo op in de specificaties,
250 kilo is nooit spraken van geweest, ik weet niet waar je dat hebt gelezen?
Enige kanttekening is dat er 'nog niet' expliciet bij staat of het een nat of droog gewicht is.
Dit soort info komt hopelijk snel op of na EICMA

Dat 35Kw gedoe speelt ook buiten Europa, zelfs in Taiwan en b.v. Signapore kennen ze ook dit soort restricties.


NL vertaling:
Emissie-norm Euro 4

Motor Vloeistof gekoeld, 2 Cilinders, DOHC, 8 kleppen
Cilinder inhoud 550.4 cc
Tank inhoud 15 Liter
Max. Vermogen 39.3 kW(53.5pk) / 7500 rpm
Koppel 55.64 Nm / 5500 rpm

Smering Wet Sump
Transmissie CVT
Max. snelheid 161.7 km/h

Zithoogte 785mm
Buddy ruimte 1 integraal helm en 1 pilotenhelm (Max. afmetingen Full-Face Helmet Size L365 / W290 / H270 mm)
Gewicht 226kg. (Rijklaar gewicht??)
Frame Aluminium Frame

Afmetingen (L*B*H) 2165 x 795 x 1400 mm
Wiel Basis 1580 mm
Inklapbare Anti-schitter Spiegels,
Handvat verwarming Ja
Zitting verschuifbare rugleuning, handmatige bediening
Windscherm Aanpasbaar, twee standen

Wielen V/A Aluminium 15 inch.
Banden voor "120/70-R15 (METZELER)"
Banden achter "160/60-R15 (METZELER)"

Power Mode Full Power / Rain Mode
Tire-Pressure Monitoring System Ja
Koplamp LED
Achterlicht LED
Knipperlicht LED

ABS Ja
Voor remsysteem Brembo Dubbele schijfrem φ280 mm

BMW:
Gewicht is minimaal 250Kg. (Rijklaar gewicht)
Vermogen 44 kW (60 Pk.)
Max. Koppel 66 Nm bij 6.000 tpm.

Tmax 530:
Gewicht is 219 kg / ABS 222 kg. (Rijklaar gewicht)
Vermogen 34,2 kW (46.5 6Pk.)
Max. koppel 52,3 Nm bij 5.250 tpm.

Kymco AK550:
Gewicht is 226kg. (Rijklaar gewicht ??)
Vermogen 39.3 kW (53.5 Pk.)
Max. koppel 55.64 Nm @ 5500 tpm.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het wel ergens gelezen een blad of forum als motorfreaks of zo. Maar dat waren nog onbevestigde berichten uiteraart speculatie s na de eerste teasers.
maar zoals ik al zei met 226 kg is het inderdaad de eerste ware concurent. Ware het niet dat hij boven de 35 kw is dus is hij in werkelijkheid de concurent van de bmw c600 en 650 dan.
als hij in werkelijk net zo goed is als de tmax dan betekend dat hij boven de 35 kw de nieuwe koning keizer zou kunnen zijn.

Jeempie ik bedoel niet overstappende motorrijders met de 35 kw.
ik heb het alleen over de motorscooterrijders. Als je een 35 kw rijbewijs hebt en je wilt op sportief vlak de beste scooter dan kom je bij de 530 uit. Of een beeje de integra maar die is heel anders.
Niemand denkt aan bmw of gp800 of de k50 dus want die mag jij toch niet rijden met je 35kw rijbewijs. Dus geen concurent voor de tmax.
die terug getunde naar 35kw bmw c650 zal vast niet zo aanvoelen als de gewone 650 en met 260 kg toch weer 40 kg te zwaar tegenover dec. tmax.
kymco express zichzelf buiten de 35 kw vijver gehouden ? Meer vertrouwen in de batel met de bmw en aprilia srv dan de ring in te stappen met de tmax?
want het had makkelijk kunr iets minder pk maar een berg koppel on alle gebieden laag midden hoog daarmee zouden ze de tmax wel een lesje kunnen leren
 
Sossa,
Zo extra koppel in midden gebied merk je toch alleen bij rustig toeren niet?

Want als je volgas geeft gaat het toerental toch eigenlijk zonder al teveel weerstand direct naar het Max toerental dat door de vario afstelling wordt bepaald.
En daar moet ie dan zo krachtig mogelijk zijn.


Of heb ik het mis,of hoe zien andere dit.
 
Wat kost dat allemaal


De AK550 gaat 9.799,00 euro in Duitsland kosten
Trek daar voor Nederland ± 6 á 700 euro bij op en je komt uit op 10.499,00 euro.

We zullen later wel merken of mijn rekensommetje een beetje klopt.




TMAX ABS
Duitsland € 11.195,00
Nederland € 11.799,00

TMAX IRON MAX ABS
D € 11.595,00
NL. € 11.999,00





Maat gegevens van diverse scooters:

Kymco AK550
Dimensions L x W x H 2165 x 795 x 1400 mm
Wheelbase 1580 mm
Seat Height 785 mm

Yamaha TMAX (2016)
Dimensions L x W x H 2200 x 775 x 1420 mm
Wheelbase 1580 mm
Seat Height 800 mm

BMW C 600 Sport
Dimensions L x W x H 2155 x 790 x 1378 mm
Wheelbase 1591 mm
Seat Height 800 mm

Suzuki Burgman 650 Z Executive
Dimensions L x W x H 2260 x 810 x 1435 mm
Wheelbase 1595 mm
Seat Height 750 mm




Droog gewicht:

BMW en Tmax zitten qua Motor olie, koelvloeistof, benzine, remvloeistof etc. inhoud zo rond de 20 liter (BMW 1 liter meer)


Ik verwacht dan ook dat de Ak550 zo'n 20 liter aan vloeistof inhoud zal hebben?

Tmax 530 zonder ABS en vloeistoffen zit je net onder de 200 kilo
Met ABS en ook zonder vloeistoffen is dat 203 kilo.

Kymco AK550 is 226 kilo + 20 liter vloeistof is 246 kilo
of wordt het:
Kymco AK550 is 226 kilo - 20 liter vloeistof is 206 kilo :?

Ik vermoed/hoop het laatste.
 
Laatst bewerkt:
Jempie voordeel van veel koppel in de lini van een motor is natuurlijk niet anders als een honda goldwing die in elke versnelling veel trekkracht heeft.
waardoor hij bijv bergje op in zijn zes kan doen terwijl een andere motor dat in zijn 4 zou moeten doen.
het verschil met duo rijden om is ook gewoon fijn met een motor met veel koppel. Straatje kerel is fijn omdat een motor met veel koppel vaak heel smeuig is heel makkelijk doseerbaar dus niet te verwarren met een giftige gasaanname.
het fijne van koppel is ook dat je dus ook niet altijd steeds volgas hoeftt te gaan om de koppel op te zoeken want de max koppel zit meestal bij een lager toerental dan max horspower. Veel koppel laag en midden betekent vaak ook zuiniger rijden zoals bij de integra
 
Ja idd weet ik. Maar het is vooral met motoren met versnellingen.Zoals je zelf voorbeelden aanhaalt.

Maar met een vario ga je dit toch wat minder voelen. De continue variabele transmissie verdoezeld dit toch een beetje.
 
Deze met originele Yamaha riem:

Jcosta 4r 13 gram (deze avond plaatsen op maat zijn Tmax en testen)
Malossi 16gr en witte veer torque
Dr pulley 15gr
Majesty rollen in originele vario en counter pully malossi

Nog te doen
Malossi over range kit met majesty rollen, zonder de groene veer of polini veer 7%.

Het is door deze ondervinding dat ik de vraag stelde ivm koppel.
Maar me misschien niet goed uitdruk.

Ik probeer mijn gevoel nog eens uit te drukken.
Gevoelsmatig vond ik de orginele 18gr rollen als je bv 30-40 km/h reed en dan echt een kort snokje gas gaf je ook direct een kort duwtje gaf.
Echt kort he gas geven zo bv in een centrum, niet laten doorgaan hé niet echt versnellen.
Is natuurlijk een nutteloze bedoeling.

Een sport vario is natuurlijk sneller dan alles origineel.
 
Brand is erger ;)

image.php


image.php


image.php


image.php











Hieronder nog even een quote van mij zelf waarin ik mij afvraag wat
er met dat middelste rondje aan de hand is.


ben wel benieuwd of er nog wat extra info te zien is in dat middelste rondje.
Mogelijk kun je daar de bandendruk etc. aflezen?

lees uitleg onder de foto
full


Ik heb gisteren gekeken naar een live uitzending van Kymco vanuit het
Leonardo da Vinci Nationaal Museum of Science and Technology te Milan.

Kort samengevat heeft Kymco daar een presentatie aan de pers gegeven betreffende:

"Smart Scooter Revolution" van Kymco & Noodoe.


Kymco's smart scooter combines alerts with a customizable design

Dit zit er dus nog niet op maar de pré fab ruimte is zoals jullie op de cockpit foto hierboven kunnen zien op de AK550 wel reeds aanwezig, alsook aanwezig op enkele nieuwe EICMA 125/150cc modellen zoals de nieuwe PeopleS & Like.

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Interessant, maar vind de cockpit van deze Kymco 1 van de lelijkste die ik ooit heb gezien.

De rest van de scoot is mooi en ieder geval veel mooier dan de tmax
 
Laatst bewerkt:
http://www.kymco.com/noodoe/


To experience NOODOE may not have to wait a long time, KYMCO announced AK550 is the first wave of support, and is expected to be available in the first quarter of 2017.
Ben benieuwd of dit er dan standaard al op zit?
De beschikbaarheid van de AK550 zal denk ik ± maart/april worden.

Het blijft voor de rest een beetje een gadget, maar goed je zag op de nieuwe Sym300 ook al zo'n soort systeem.... je gaat dit beslist meer tegen komen in de toekomst.
Lijkt me ook dat het nooit echt duur kan zijn want de andere 2 kandidaten die pré fab. zijn zijn een Kymco Like en PeopleS van 125cc.


Gaat het waarschijnlijk ook niet snel winnen van mijn Zumo 590 die al aardig wat extraatjes in huis heeft... 1 druk op m'n knop en ik heb alle benzine pompen of geld automaten of restaurants etc. in mijn buurt. Weer/verkeer info via Garmin Zumo "Smartlink app connection" Bandenspanning, foto's, MP3, bluetooth, Garmin Virb camera bediening via Zumo scherm, bellen, gebeld worden via het scherm van de Zumo.
Enige wat er niet op zit is app meldingen via Zumo, dat zit dan weer wel op de Zumo 595.
Maar goed appen zit al pontificaal op mijn gsm rammount houder.

Lekker scherp vanaf EICMA:
 
Laatst bewerkt:
http://www.der-mopedladen.de/?p=2112

9800euro Duitsland

Rijklaar gewicht in Duitsland hanteren ze inclusief vloeistoffen.

Volgens een norm.. 90% gevulde tank.

Wil hem wel echt eens live zien en de Belgische prijs, wanneer beschikbaar...

Beschikbaarheid is soms wel een zwak punt, vertragingen.
Bv bij de 300 of 350 was de zomer voorbij toen hij beschikbaar was.
Maart werd september.

Moest ik nu mijn Max 2016/5000km verkopen en ze beloven maart en uiteindelijk september.pff zou niet leuk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan