FrankenBikeSpan

Normaal wel , hier zit er een 21" in , stuurt goed hoor met de grote velg

een tank van een 1986 liberty editie , zitbank van , kweet niet wat , kuip van een tourglide , koffers van een shovel pre 1980 , big bore kit 95ci (?) pppffff lol
 
iets verder, plaatje op maat gemaakt waar ophanging voor/boven op gebakken gaat worden.
full


ook nog een andere brembo gevonden, zou van een 2001 R1150GS brembo zijn (volgens mijn administratie). zo te zien mist een plastic kapje en nog iets (behalve de remblokjes), soort H om de blokjes te klemmen.
full

full


heeft hier iemand plastic kapje en H-klem nog liggen en misschien ook wat oude remblokjes ?
(Remblokjes voor passen/testing, deze is breder = 4 zuigers = remt beter (denk ik), de andere brembo is 3,5cm breed/small = 2 zuigers)
 
Een plastic kapje zit er tegenwoordig niet meer op. Met het H dingetje bedoel je dat blikken trillingsplaatje? Helaas heb ik niet zulke moderne spullen, maar de dealer verkoopt nummer 34112338247 en 34112338248 voor ongeveer 12 euro.
 
is inderdaad met die stoelen achter elkaar

alleen voorste is met ongeluk kapot gegaan

nu andere bak.met originele stoel
 
langszaam gaat het iets vooruit, ff gekeken of het een beetje uitkomt.
is nu weer los en ga de motor eerst "afbouwen". daarna goed vastzetten en uitmeten.

originele voorsteun (niet helemaal waterpas, wel stevig voorloop ~20 cm)
full

full


andere voorsteun (mooi waterpas te maken en voorloop is ~4 a 5 cm groter)
full


achtersteun
full
 
Laatst bewerkt:
Ik zou denken dat de onderste achterste verbinding aan de kant van het zijspanframe beter star kan worden uitgevoerd.
Nu moet de voorste onderste verbinding de kantelkracht van de motorfiets in zijn eentje opvangen.
 
Op een Jawa zit het nauwelijks anders. Jawa heeft daar een lullig 10mm stangetje. De kantelkrachten zijn relatief. Door de schoorstang wordt de kantelbeweging omgezet in een trek en duw beweging. Mijn ervaring is dat de klem om de framebuis van het zijspan wel kan draaien.
 
Ik stel mij voor dat wanneer de bak omhoog komt er veel kracht komt op de
bevestigingspunten van het bakonderstel.
Het achterste punt kan niet veel opvangen, de bout zal meedraaien.
De bak hangt dus alleen aan het voorste punt, dit zit ver voor het zwaartepunt van het zijspan.
Ik zou zeggen dat de boel niet heel stijf meer is dan.
 
Als de bak omhoog komt wordt hij getrokken door de kantelbeweging van de motor. Op de bovenste punten van de schoor komt een tekkracht. De onderste punten krijgen een drukkracht. Zie je de onderste bout door het frame drukken? Als je alle gewichten zo negatief mogelijk optelt kom je aan 200kg die op die bout drukt. Daar heeft een frame en helemaal een M12 bout geen enkele moeite mee.

Andersom, een linker bocht waarbij de motor en berijder op het zijspan drukken is volgens mij complexer. Helemaal omdat je dan onder volle belasting nog een pothole mee kan pakken. Maar dan is de Velorex wiel as nog het zwakste punt, die begeeft het eerder als de bevestiging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan