OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Dry sump,
Nu heb ik vandaag de olie afgelaten, en bijgevuld tot een paar mm boven het minimum.
Dan 20 min gaan rijden, 1 min stationair laten draaien, opnieuw gemeten.
Het oliepeil stond weer te hoog, weer een cm of 3 boven het max.
Doe ik iets verkeerd ofzo?

Ja, laat hem lopen met de dop eraf, dan gaat ie vrolijk alles wat er teveel inzit omhoogpompen, wat ie niet kan als de dop er op zit. Evt klaar staan om hem uit te zetten als het eroverheen dreigt te lopen. Dit doe je een paar keer tot het peil niet meer stijgt en dan heb je een betrouwbare weergave van je oliepeil.

Altijd de fiets een minuut stationair laten lopen voor je hen uitzet. Zodra je gasgeeft pompt ie heel snel een gedeelte van de tank leeg en het duurt enkele seconden voor ie alles weer terug heeft gepompt in de tank.
 
Dit gegeven ben ik ook al eens tegengekomen.
Voor motoren (en auto's) die in de winter weinig of niet gebruikt worden, of meestal voor korte ritjes zouden beter af zijn met minerale olie i.p.v. synthetische ester olie.
Mischien weet onze oliedeskundige RSV31 hier meer van??

De meeste olieen die als volsyntheet worden verkocht zijn geen ester olie, maar hydrocrack olie.
 
Fully synthetic esters provide exceptional film strength and outstanding surface protection from start-up to
maximum output in all ambient conditions.

Dan heb ik net de verkeerde voor de winter. :+ :]
 
Laatst bewerkt:
Zeg mensen, zegt dit 'merk' en beschrijving jullie wat?

Argos oil is een olie maatschappij net als MPM dus geen B merk kijk maar eens op argosdirect.nl wij voeren dus 2 merken mpm en argos oil.
 
Zeg mensen, zegt dit 'merk' en beschrijving jullie wat?

Argos oil is een olie maatschappij net als MPM dus geen B merk kijk maar eens op argosdirect.nl wij voeren dus 2 merken mpm en argos oil.
Dat iets een 'olie maatschappij' is, zegt niks over merken.
Ook niet over a merk of b merk.

Dus...
 
Ah, maar ze verkopen olie van het merk Argos (zo noem je een merk toch niet _O- )
Dus m.a.w kent iemand het merk argos en kan iemand er wat zinnigs over zeggen?
Oftwel, is er en kwaliteitstechnische reden dat het een onbekend merk is?
 
Argos oil is toch al een leven lang heel bekend. :?
Groot of klein, iedereen produceert aan de hand van normeringen.

Gewoon van de website:
Het loopt gesmeerd met Argos Oil Smeermiddelen!
Argos biedt meer dan 160 verschillende oliën aan, onder de naam Argos Oil. Daarmee heeft Argos een smeermiddel voor vrijwel elke auto, klus en machine, ongeacht in welke sector deze actief is. Argos Oil smeermiddelen zorgen voor minder slijtage, minder stilstand en een langere levensduur. Kortom, met Argos Oil smeermiddelen loopt alles weer gesmeer

Sinds september 2015 is Argos gefuseerd met het Zwitserse bedrijf VARO. De toonaangevende oliemaatschappij VARO is actief op het gebied van raffinage, opslag en distributie van olieproducten.

Samen met VARO bedienen wij de markt in Noordwest-Europa. Dat doen wij op een veilige en efficiënte wijze. Het vertonen van verantwoordelijk gedrag in de gemeenschappen waarin wij actief zijn, is voor ons een absolute prioriteit.

Roger Brown, CEO van VARO: “De fusie brengt twee sterke en complementaire bedrijven bij elkaar om belangrijke downstream activiteiten in Noordwest-Europa te ontplooien. Onze klanten binnen de waardeketen voor brandstoffen zullen hier absoluut van profiteren. Ik kijk er zeer naar uit om de krachten van twee zeer bekwame en ervaren teams te bundelen.”

Onze activiteiten
In onze raffinaderijen in Beieren (Duitsland) en Cressier (Zwitserland) destilleren wij benzine, diesel en stookolie uit ruwe olie. Daarna verzorgen wij het transport, de opslag en de distributie van deze producten naar onze klanten in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Via een groot netwerk van wederverkopers en directe distributiekanalen voorzien wij vervolgens consumenten van benzine, diesel en stookolie.
 
Laatst bewerkt:
Doe wat er in je handleiding staat.

In geval van jouw K7 zou ik daar 2x over nadenken. In jouw handleiding wordt namelijk met geen woord gerept over een JASO classificatie en wordt er alleen verwezen naar auto specs.

Latere modellen hebben een aangepaste handleiding. Zou dat komen door ingezonden briefjes naar vakbladen en een stel vakidioten die dit offcieel bekend hebben gemaakt in Japan? Zou zo maar eens kunnen.... 8-)

Meer zeg ik niet. Ene WB kan zich op zijn minst mijn ingezonden stukje herinneren in Motoplus (geloof ik).

@WB....als je dit post....graag zonder NAW en persoonlijke gegevens O-)
 
Nu las ik laatst ergens op internet bij diverse bronnen dat ester olie ook nadelen heeft, nl: Laat rubber zwellen ( keerringen) en heeft last van "hydrolise".
Het uiteenvallen onder invloed van water.
Dat zou beteken dat de ester olie onder invloed van condens water uiteen valt in een zuur.
Dat zou dan weer beteken dat een (half) syntheet ester-olie niet zo best is voor motoren die regelmatig korte stukjes rijden en/of langere tijd stilstaan (in de winter)
Ester-olie heeft alleen voordeel bij racers die heel erg heet worden.
Daarom hou ik het zelf maar liever bij een hydro-crack olie of minerale olie.
Of trek ik nu weer helemaal verkeerde conclusies?

Ik snap je gedachtengang, maar klopt niet helemaal. Het aandeel ester is nooit 100%, zelfs niet bij een 100% synthetische olie. Een PAO (groep IV) laat keerringen krimpen. Stom trucje, maar daadwerkelijk toegepast: men gebruikt vaak beide en daardoor wordt het effect geneutraliseerd. Of er worden stoffen toegevoegd die dit gedrag neutraliseren.

Die hydrolyse klopt, maar het uiteindelijke smeermiddel is dermate ontworpen dat dit geen probleem is indien je de normale verversingsintervallen aanhoudt.

Een minerale olie is idd minder gevoelig voor hydrolyse, heeft een betere visc-druk index en is doorgaans goedkoper. Maar heeft ook nadelen tov een syntheet. De vraag of mineraal dus beter is, is moeilijk te beantwoorden zonder verdere info.
 
In geval van jouw K7 zou ik daar 2x over nadenken. In jouw handleiding wordt namelijk met geen woord gerept over een JASO classificatie en wordt er alleen verwezen naar auto specs.

Latere modellen hebben een aangepaste handleiding. Zou dat komen door ingezonden briefjes naar vakbladen en een stel vakidioten die dit offcieel bekend hebben gemaakt in Japan? Zou zo maar eens kunnen.... 8-)

Meer zeg ik niet. Ene WB kan zich op zijn minst mijn ingezonden stukje herinneren in Motoplus (geloof ik).

@WB....als je dit post....graag zonder NAW en persoonlijke gegevens O-)
De term JASO komt er maar liefst 4x in voor. En 4x de volledige specs van de olie die erin moet.
ITNcMUt.png
 
Laatst bewerkt:
Even benieuwd n.a.v. mijn topic over een daytona die, naar mijn mening, stroef schakelt.
Ik heb hiervoor nieuwe olie besteld en ben benieuwd of dit een échte volsyntheet is. De verwarring gaat geloof ik met name om het feit dat er staat hydrocarbon. Maar, hoewel hydrocarbons inderdaad veelvuldig in ruwe olie voorkomen, vind ik op internet ook dat in echte volsyntheten ook synthetische kopieën hiervan zitten. Grootste verschil is dat de synhetische kopie conistenter van structuur is, en minder vervuiling bevatten.
De vraag dus: Is dit een rasechte volsyntheet?
Even de soort en tekst van hun site:

Bel-Ray EXS Synthetic Ester 4T Engine Oil


Bel-Ray® EXS Full Synthetic Ester 4T Engine Oil is a premium motorcycle oil that uses the finest quality synthetic hydrocarbon and ester base fluids combined with unique Extreme Pressure, anti-wear additives and shear resistant VI improvers to meet the demands of high-performance applications. Lowers engine temperatures and increases horsepower. Meets the performance requirements of API SN and JASO MA2. Suitable for air-cooled/liquid-cooled 4-stroke engines and wet clutches.







Product #

Grade

SDS


Applications:



For use in all 4-stroke engines requiring an oil meeting the API SG/SH/SJ/SL/SM/SN standards For use in all 4-stroke motorcycles with or without wet clutches including those specifying the use of a JASO MA/MA1/MA2 qualified oil Use in all 4-stroke motorcycle engines with or without wet clutches Features and Benefits: Superior anti-wear Reduced cylinder and ring wear. Longer bearing life. Superior deposit control Cleans deposits. Controls sludge and varnish formation. Keeps ring lands and grooves free of carbon build-up. Full synthetic Wear control, drag reduction - low temperature starts, high temperature lubrication, these are all benefits of this full synthetic oil. High viscosity stability The shear stability provides superior lubrication and film strength. Minimizes friction for maximum power. Smooth power transfer Prevents clutch grabbing for an easily controlled and efficient gear shifting and clutch operation. General Description: Bel-Ray EXS Synthetic Ester 4T Engine Oil is a 4-stroke motorcycle oil providing outstanding wear protection, low temperature and high temperature performance. The oil is designed for the high stress race environment but perfect for touring and sport bikes as well.
 
Ik heb hiervoor nieuwe olie besteld en ben benieuwd of dit een échte volsyntheet is. De verwarring gaat geloof ik met name om het feit dat er staat hydrocarbon. Maar, hoewel hydrocarbons inderdaad veelvuldig in ruwe olie voorkomen, vind ik op internet ook dat in echte volsyntheten ook synthetische kopieën hiervan zitten. Grootste verschil is dat de synhetische kopie conistenter van structuur is, en minder vervuiling bevatten.

In het Nederlands heet zoiets een koolwaterstof (= een verbinding (van variërende lengte) tussen koolstof- en waterstofatomen (in verschillende verhoudingen)). Wanneer je de koolwaterstoffen uit een olie weglaat blijft er (nagenoeg) niks meer over :') . Wat nu precies je probleem is, is mij niet helemaal duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan