OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Verder zou ik je aanraden om de eerste zin in het stuk tekst dat je gekopieerd hebt nog eens te lezen.

Die heb ik uiteraard gelezen, en ík ben er ook van overtuigd dat het gewoon volsyntheet is. Maar het gaat erom dat er ook olieen zijn/zouden zijn die claimen volsyntheet te zijn, maar dat niet zijn. Gaat dan om hydrocracked olie. Ik denk dat dat hier niet het geval is. Maar omdat dat gezegd werd over bel ray EXS in mijn topic vroeg ik het me af. Daarom hier de vraag.
 
Die heb ik uiteraard gelezen, en ík ben er ook van overtuigd dat het gewoon volsyntheet is. Maar het gaat erom dat er ook olieen zijn/zouden zijn die claimen volsyntheet te zijn, maar dat niet zijn. Gaat dan om hydrocracked olie. Ik denk dat dat hier niet het geval is. Maar omdat dat gezegd werd over bel ray EXS in mijn topic vroeg ik het me af. Daarom hier de vraag.
Ik meen me te herinneren dat de volsyntheet van Castrol niet een echte volsyntheet is.. Maar de fijne kneepjes weet ik hier niet van. :?
 
Even benieuwd n.a.v. mijn topic over een daytona die, naar mijn mening, stroef schakelt.
Ik heb hiervoor nieuwe olie besteld en ben benieuwd of dit een échte volsyntheet is. De verwarring gaat geloof ik met name om het feit dat er staat hydrocarbon. Maar, hoewel hydrocarbons inderdaad veelvuldig in ruwe olie voorkomen, vind ik op internet ook dat in echte volsyntheten ook synthetische kopieën hiervan zitten. Grootste verschil is dat de synhetische kopie conistenter van structuur is, en minder vervuiling bevatten.
De vraag dus: Is dit een rasechte volsyntheet?
Even de soort en tekst van hun site:

Bel-Ray EXS Synthetic Ester 4T Engine Oil


Bel-Ray® EXS Full Synthetic Ester 4T Engine Oil is a premium motorcycle oil that uses the finest quality synthetic hydrocarbon and ester base fluids combined with unique Extreme Pressure, anti-wear additives and shear resistant VI improvers to meet the demands of high-performance applications. Lowers engine temperatures and increases horsepower. Meets the performance requirements of API SN and JASO MA2. Suitable for air-cooled/liquid-cooled 4-stroke engines and wet clutches.







Product #

Grade

SDS


Applications:



For use in all 4-stroke engines requiring an oil meeting the API SG/SH/SJ/SL/SM/SN standards For use in all 4-stroke motorcycles with or without wet clutches including those specifying the use of a JASO MA/MA1/MA2 qualified oil Use in all 4-stroke motorcycle engines with or without wet clutches Features and Benefits: Superior anti-wear Reduced cylinder and ring wear. Longer bearing life. Superior deposit control Cleans deposits. Controls sludge and varnish formation. Keeps ring lands and grooves free of carbon build-up. Full synthetic Wear control, drag reduction - low temperature starts, high temperature lubrication, these are all benefits of this full synthetic oil. High viscosity stability The shear stability provides superior lubrication and film strength. Minimizes friction for maximum power. Smooth power transfer Prevents clutch grabbing for an easily controlled and efficient gear shifting and clutch operation. General Description: Bel-Ray EXS Synthetic Ester 4T Engine Oil is a 4-stroke motorcycle oil providing outstanding wear protection, low temperature and high temperature performance. The oil is designed for the high stress race environment but perfect for touring and sport bikes as well.



EXS is een combi van een ester en een pao. Slechts een marginale hoeveelheid minerale olie om additieven op te kunnen lossen. Dus in de volksmond een zgn volsyntheet.
 
Tijd voor een topicschopje :+

Zat laatst te browsen op de productpagina's van Eurol en er kwam een vraag op, welke ik hier uit nieuwsgierigheid stel omdat ik zelf zo het antwoord niet weet:

Zie de volgende links:
linkje1 linkje2

Wat maakt Harley Davidson olie nou Harley Davidson olie?

De 2 oliën die ik gepost heb hebben dezelfde viscositeit en JASO ratings, de HD olie zit daarbij 2 klasses lager in de API rating en is ook gekeurd voor dieselmotoren (huh?). Verder lijken de chemische eigenschappen compleet hetzelfde.

Is hier sprake van domme marketingtrucs of zit er wel degelijk logica achter omdat HD motoren doorgaans luchtgekoeld zijn of door onhandige Amerikanen in elkaar gezet zijn o.i.d.?

Alvast bedankt!
 
Tijd voor een topicschopje :+

Zat laatst te browsen op de productpagina's van Eurol en er kwam een vraag op, welke ik hier uit nieuwsgierigheid stel omdat ik zelf zo het antwoord niet weet:

Zie de volgende links:
linkje1 linkje2

Wat maakt Harley Davidson olie nou Harley Davidson olie?

De 2 oliën die ik gepost heb hebben dezelfde viscositeit en JASO ratings, de HD olie zit daarbij 2 klasses lager in de API rating en is ook gekeurd voor dieselmotoren (huh?). Verder lijken de chemische eigenschappen compleet hetzelfde.

Is hier sprake van domme marketingtrucs of zit er wel degelijk logica achter omdat HD motoren doorgaans luchtgekoeld zijn of door onhandige Amerikanen in elkaar gezet zijn o.i.d.?

Alvast bedankt!
Misschien is het milieuvriendelijker gemaakt ivm lekkerij? :+
 
Tijd voor een topicschopje :+

Zat laatst te browsen op de productpagina's van Eurol en er kwam een vraag op, welke ik hier uit nieuwsgierigheid stel omdat ik zelf zo het antwoord niet weet:

Zie de volgende links:
linkje1 linkje2

Wat maakt Harley Davidson olie nou Harley Davidson olie?

De 2 oliën die ik gepost heb hebben dezelfde viscositeit en JASO ratings, de HD olie zit daarbij 2 klasses lager in de API rating en is ook gekeurd voor dieselmotoren (huh?). Verder lijken de chemische eigenschappen compleet hetzelfde.

Is hier sprake van domme marketingtrucs of zit er wel degelijk logica achter omdat HD motoren doorgaans luchtgekoeld zijn of door onhandige Amerikanen in elkaar gezet zijn o.i.d.?

Alvast bedankt!


Die van HD is zeker ook duurder de liter.
Ja; marketing. chemische waardes zijn gelijk idd..
 
Misschien een domme vraag en hoort hij hier niet maar ik stel hem toch. Ik wil de olie van mijn motor vervangen maar ik kan de motor niet warm rijden (zadel bij de zadelmaker). Kan ik, door de motor op de paddock te zetten en hem in zijn 1 te laten draaien, de olie opwarmen? Of is dat schadelijk op de een of andere manier? Ja ik zet de motor dusdanig goed vast dat hij niet van de paddock komt.
 
Misschien een domme vraag en hoort hij hier niet maar ik stel hem toch. Ik wil de olie van mijn motor vervangen maar ik kan de motor niet warm rijden (zadel bij de zadelmaker). Kan ik, door de motor op de paddock te zetten en hem in zijn 1 te laten draaien, de olie opwarmen? Of is dat schadelijk op de een of andere manier? Ja ik zet de motor dusdanig goed vast dat hij niet van de paddock komt.

Kan wel, maar dan hoef je m toch niet per se in de versnelling te laten draaien?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan