Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Leufie1970

MF veteraan
25 aug 2005
2.906
117
Haarlem
HET BMW K1200/1300 S/R/R SPORT TOPIC VII: THE POWER TO WOW!


full

WELKOM!!! *O*
 
Laatst bewerkt:
F a c e T h e P o w e r

Over de K1200x/K1300x serie
De K1200 series werd in 2004 geintroduceerd en sloeg in als een bom. Nog niet eerder was een BMW met zoveel vermogen te koop geweest. Met 167pk en 130Nm koppel nog steeds waarden waar je je niet voor hoeft te schamen. De K1200S werd gepositioneerd tegen de Honda Blackbird en Suzuki Haybusa, maar is heel erg BMW. Ook het blok baarde opzien; niet langer was de K serie voorzien van de liggende "flying brick" 4-cylinder, maar met een meer traditionele dwars geplaatst blok. Ondanks het hoge vermogen is een verbruik van 1:18 goed mogelijk, wat ondanks de relatief kleine tank toch een behoorlijke actie radius opleverd.

Net als de boxer serie heeft ook de K een afwijkende wielophanging. Niet een Telelever zoals bij de boxer, want daar was gezien de hoek van het blok geen ruimte voor, maar Duolever. Het Duolever is een Hossack vork, genoemd naar de man die in de jaren 80 dit concept ontworpen heeft. Het bestaat uit 2 vaste staanders die door middel van 2 triangels worden afgesteunt op het frame. Een enkele centraal geplaatste schokdemper verzorgt de broodnodige demping en vering.

duolever.gif


Aan de achterkant wordt de ophanging verzorgt door een enkelzijdige ophanging met cardan en Paralever. Hierdoor worden de reactiekrachten die normaal bij een cardan de achterkant optillen geneutraliseerd.

paralever.gif


Varianten binnen de K serie: de S, de R, R Sport en de GT

De S is een sport-toer variant met een zithouding die het midden houdt tussen sportief en toeristisch, vergelijkbaar met de zithouding op een Honda VFR. De motor heeft een volledige kuip met relatief goede windbescherming.

De R versie is een naked muscle bike met een meer rechtop zit als bij de S vanwege het hoger geplaatste stuur. Zonder kuip zit je vol in de wind.

De R Sport versie is vrijwel identiek aan de naked R variant, maar dan met een top-half kuip gemonteerd voor een sportiever uiterlijk en meer windbescherming. Deze variant bestaat alleen als 1200.

De GT is de toer variant, maar valt buiten dit topic.

Het is een grote motor waar ook mensen met lange benen zich comfortabel op voelen. Er is genoeg ruimte. Met zijn gewicht van 267kg en lengte is het geen supersport, maar meer een fiets die zich met name thuis voelt op de Autobahn en lange vloeiende bochten.

In 2009 werd de K1200 vervangen door de K1300 serie. Een geupdate uiterlijk en meer vermogen zijn de belangrijkste verschillen.

Opties
De K-S heeft verschillende fabrieks opties die leverbaar waren:
iABS(2) (iABS2 vanaf 2007)
Boordcomputer
Handvatverwarming
ESA(2) (Electronic Suspension Adjustment) (ESA2 vanaf de K1300)
Bandenspanning controle
ASC (Automatic Stability Control, vanaf 2007)
Alarm

Daarnaast zijn nog een heel gamma aan losse opties leverbaar, zoals koffers, zadels, andere ruit en het nodige aan carbon-fiber bling.

Belangrijkste problemen en terugroep acties
Na de introductie van de K1200S in november 2004 werd een probleem ontdekt met de nokkenassen. BMW was toen genoodzaakt om alle motoren terug te roepen en het blok te vervangen. Hierdoor is de K1200S feitelijk van de markt gehaald en pas een jaar later alsnog geintroduceerd.

Probleem: De koppeling van de K1200 serie kan verschillende problemen vertonen. 1) vibraties en vreemde geluiden, 2) veel lawaai met schakelen 3) voortijdige slijtage waardoor niet meer ontkoppeld kan worden. In alle gevallen wordt door BMW aangeraden de koppeling te vervangen. Dit valt buiten de garantie-regeling. Er was een coulance regeling voor de koppeling, maar deze is in 2010 afgelopen. Kosten voor de vervanging van de complete koppeling ca 1500 euro.

Modificatie: De nokkenaskettingspanner werkt op oliedruk en is niet super ontworpen waardoor de motor na het starten vreselijk rammelt. Dit is te verhelpen met een nieuwe spanner met olie reservoir zodat de spanner gelijk op druk is en geen rammel meer geeft.

Modificatie: Er is ook een probleem bekent met de airbox die bij sommige motoren bij hoge (buiten) temperaturen vervormt waardoor de sensor in de airbox niet goed meer werkt. Hierdoor kan de motor afslaan bij het stoppen en inhouden tijdens het rijden. Er is een gemodificeerde airbox die dit probleem verhelpt, in combinatie met een software update van het motormanagement systeem.

Modificatie: Er is een probleem met inhouden en onregelmatig stationair lopen of afslaan bij de K1200S vanaf 2008 en de K1300S. Dit lijkt een injectie probleem en wordt meestal (iig bij de K1300S) opgelost door de software te updaten naar de laatste versie (14.x).

Terugroepactie: Bij de K1300 is een probleem met de stuurschakelaar rechts, waardoor de motor tijdens het rijden kan afslaan en niet meer wil starten. Er is een terugroepactie waarbij deze schakelaar wordt vervangen en het probleem verholpen.

Terugroepactie: Zowel bij de K1200 als bij K1300 is een terugroepactie waarbij een sponsje in het reservoir van de voorrem wordt geplaatst. Dit omdat in bijzondere gevallen bij bepaalde toerentallen door vibraties de remvloeistof kan gaan schuimen en daardoor de remdruk wegvalt of verminderd wordt.

Terugroepactie: Bij bepaalde modellen is er ook een terugroep actie op de remleidingen van de voorrem. Bij sommige modellen kan een verdeelstukje scheuren waardoor de rem niet meer werkt.

Terugroepactie: Er is een terugroepactie voor de hevel van het link systeem van de achterschokbreker. In sommige gevallen kan door vuil en roest het lager vast gaan zitten waardoor er kans bestaat dat de hevel breekt tijdens het rijden. Dit kan tot ongelukken leiden. De nieuwe hevel is zwaarder uitgevoerd om de kans op breken te verminderen en heeft een afschermingskapje voor het lager zodat vuil en water minder makkelijk bij het lager kan komen.

Handig om te weten:
Momenten
Remklauw voor : 30 NM
Vooras : 50 NM
Achterwielbouten : 60 NM (kruislings)

Gereedschap:
Het is handig om het volgende gereedschap bij je te hebben, ook als je een bandenwissel verwacht: Torx 40, 45 en 50 en zeskant 21MM

K1200S/K1300S Owners:
01. ZXR KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS
02. Lennard K1300S zwart met rood
03. Rayman KS Zwart/Geel
04. Cessna KS Zwart, van Harten Special, HotCam Titanium, Xenon
05. Herr Flick KS Blauw/Wit, ESA, HVV, Koffers, GPS
06. Scoobydoo KS Cosmicblue, ASC, BC, ESA, HVV, Koffers, Tanktas
07. WimBoxer KS Blauw/Wit, ESA, HVV, van Harten Special
08. 1Lifeform KS Grijs, ESA, Zwarte velgen Waveschijven, HotCam Titanium
09. Spyder KS Grijs, ESA, HVV, Koffers, MB, GPS
10. Toronado KS Zwart/Geel, ESA, HVV, Koffers, lager zadel en voetsteunen, Remus carbon
11. Topspeed KS Blauw/Wit, Morfa Special, ESA, HVV, BC, GPS, Xenon, Blauwe velgen, Tanktas
12. Edje Kadetje KS Blauw, ESA, HVV, Koffers
13. Caun (Erik) Blauw/Zwart/Grijs, 2008 met ASC, BC, ESA, HVV, TPC
14. Campa0a KS Blauw/Wit, ESA, HVV, BC, Remus Powercone
15. Whitebrussels KS
16. Speed is your winner KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS, RD, Remus titanium Powercone
17. melp2003 KS Weiss/Alu3, ESA, HVV, BC, TPC, GPS, Akrapovic
18. Pannenkoek Black en White Sensation en een GS1200 Adventure
19. DJ van Wonderen K12Stitansilber/cosmicblau/nachtschwartz, HV, ESA,Alarm,VHpakket
laser duo tech inox
20. Liefmotorratje: K1200S zwart, Remus hexagonaal.
21. afterburn, K1200S, titansilber/cosmicblau/nachtschwartz, ESA, HVV, BC, GPS, PCV + AT200, Akrapovic, Sargent zadel met storage pod, sportkoffers, tanktas
22. moreneedforspeed, K1300S '09, kleur Light Grey Metallic, ABS, ESA, ASC,TPC,BC,SW,HVV
23. edgarbmw, K1200S
24. paulsK, K1200S
25. s.t., K1200S '05
26. Jefta, K1300S, light grey, ASC, BC, ESA, HVV, SS
27. edgarbmw, K1200S, grijs, ESA, hugger, LED achterlicht/knippers
28. AlexR!, K1200S, wit/blauw
29. Stofferlaar, K1200S, blauw, ESA ABS EVO HVV alarm carbon hugger bagagerek middenbok en bagster tanktas
30. BMRay, K1300S, 30 jaar editie, rood/wit/zwart, ABS ASC BC ESA GPS HVV SS TPC, alarm, sportkoffers, witte knipperlichten voor, witte LED knipperlichten achter, Akrapovic
31. Maclainpont, K1200S, ESA, ABS, HVV, Alarm, BC
32. Koenhen, K1200S
33. Leufie1970, K1200S, ESA, ABS, HVV, MB
34. Harmbs, K1200S, +94000km (mei2018)
35. Grendelthebeast, K1200S
36. Saltfreak, K1200S

K1200R/K1300R/K1200R Sport Owners:
01. M Doorman K1200R zwart full options
02. Zebedeus KR
03. Barcoo KR ESA, BC, HVV, SV, SW, GPS
04. Blitskikker KR Geel, ESA, SW, GPS
05. Stefke600 KR
06. Kosturnix KR Weiss/Alu ESA, BC, HVV, SW, MB
07. jansof KR Grijs, ESA, BC, SV, SW, Tit. Hotcam
08. Macroenie KR Geel, ABS, ESA, HVV, SV, SW +volledig titanium powercup uitlaat, rapidbike 1 en dubbele BMC filters.
09. P.Nis KR Geel
10 Siberian Specs: BC, ESA, HVV, SV, SW, Laser Hotcam, Rapid Bike, Xenon, Wave disks, Veel carbon parts, Monoseat, LED Achterlicht, Witte knipperlichten, Nachtzwart, Van Harten Special...
11. Spamdre K1200Rsport ,kuipje eronder,laser, Garmin Zumo en pizzakoffer
12. K1200RDragon gestijld en getuned by Rizoma.
13. Al_Bundy, K1300R silk '09, ABS, ESA, ASC, TPC, BC, SW, HVV, SS
14. Ilmar, BOS demper, Esa/abs/asc, Quickshifter, Bandenspanning/boordcomp, Alarm, Handvat verw., Led knipperlichten, Smoke ruitje, Sportvelgen, valdoppen, sw motech valbeugel, Xenon
15. Zwiep, K1300R
16. snowboarder39, K1200R, Grijs, Rizoma Superbike stuur, Laser Hotcam, Links en recht wat carbon
17. Popeyebos, BMW K1300R, ABS, ASC, BC, HVV, SV, SW, TPC, ledknippers, Garmin Zumo 660
18. Eelco_, K1200R, zwart, ESA, HVV, SV, Laser hotcam 2 titanium
19. QPO 1665 (ERIC), K1200R, 82000km (mei2018), BC/ABS/ESA/HVV/SV/SW/GPS, aangepast stuur, verlaagd bagster gelzadel, Laser sport uitlaat af fabriek, aangepaste voetsteunen
20. Motocicletta, K1200R
21. Bartjan, K1200R Powercup
22. Sjoerd1990, K1200R
23. Panlat, K1200R


ASC = Automatic Stability Control
BC = Boordcomputer
ESA = Elektronisch geregeld veringsysteem
GPS = Navigatiesysteem
HVV = Handvatverwarming
SV = Sportvelgen
SW = Sportwindscherm
RD = Radar Detector
IC = Intercom
MB = Middenbok
TPC = Tyre Pressure Control
SS = Speed Shifter

De sites:
www.BMW-Motorrad.nl
www.k1200sport.nl
http://www.s1000rr.nl (www.s1000rr.nl)
http://www.k1200r.de (www.k1200r.de)
www.k1200s.de
www.bmwk1200s.com
http://www.k1200s.net (www.k1200s.net)
www.bmw-k1200s.de

Instagram:
@bmwk1300only
@bmwmotorradusa
@bmwbikes
@bmwmotorrad


De eerdere topics:
Het grote BMW K1200R / K1200S topic
Het grote BMW K1200R / K1200S topic deel #2
Het grote BMW K1200R / K1200S topic part 3
BMW K1200R / K1200S en K1200Rsport Topic
BMW-K1200SRR-sport-en-K1300-SR-101
Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power Is Here
 
Laatst bewerkt:
Uit de openingspost: "is een verbruik van 1:18 goed mogelijk". Hmm, dan hebben ze bij mij kennelijk vergeten de sjoemesoftware te installeren. 1 op 16.5, als ik héél lief naar de gashendel kijk. Anders is ook dat ijdele hoop.

Oh ja, voor het lijstje:
K1200R, zwart, ESA, HVV, SV, Laser hotcam 2 titanium, geen windscherm.
 
Uit de openingspost: "is een verbruik van 1:18 goed mogelijk". Hmm, dan hebben ze bij mij kennelijk vergeten de sjoemesoftware te installeren. 1 op 16.5, als ik héél lief naar de gashendel kijk. Anders is ook dat ijdele hoop.

Oh ja, voor het lijstje:
K1200R, zwart, ESA, HVV, SV, Laser hotcam 2 titanium, geen windscherm.
1:18 geld voor de S heh, die is wat gestroomlijnder ;)
Je staat er bij in het rijtje R owners.. :}
 
1:18 haalt niemand volgens mij, ik ook niet met mijn S.
Die ik nu overigens weer een paar dagen moet missen. Abs unit weer kapot. Zit er pas 1,5 jaar in. Wordt gelukkig 100% vergoedt door bmw.

Nu een leen s1000xr mee, man wat een apparaat. Vooral schakelassistpro is fantastisch. Gas erop en door!!!

Wel een lelijkerd vind ik. En ik hou niet van die rechtopzitpositie. En hij heeft ketting ipv cardan.
Dus blij als ik mijn oude vertrouwde k weer op mag halen.
Maar die xr knalt er wel als een dolle vandoor. Wauw.
 
1:18 haalt niemand volgens mij, ik ook niet met mijn S.
Die ik nu overigens weer een paar dagen moet missen. Abs unit weer kapot. Zit er pas 1,5 jaar in. Wordt gelukkig 100% vergoedt door bmw.

Nu een leen s1000xr mee, man wat een apparaat. Vooral schakelassistpro is fantastisch. Gas erop en door!!!

Wel een lelijkerd vind ik. En ik hou niet van die rechtopzitpositie. En hij heeft ketting ipv cardan.
Dus blij als ik mijn oude vertrouwde k weer op mag halen.
Maar die xr knalt er wel als een dolle vandoor. Wauw.

Gelukkig onder garantie/coulance vergoedt, maar het gebeurt nog steeds regelmatig hé (die ABS-units).
 
1:18 haalt niemand volgens mij, ik ook niet met mijn S.
Die ik nu overigens weer een paar dagen moet missen. Abs unit weer kapot. Zit er pas 1,5 jaar in. Wordt gelukkig 100% vergoedt door bmw.

Nu een leen s1000xr mee, man wat een apparaat. Vooral schakelassistpro is fantastisch. Gas erop en door!!!

Wel een lelijkerd vind ik. En ik hou niet van die rechtopzitpositie. En hij heeft ketting ipv cardan.
Dus blij als ik mijn oude vertrouwde k weer op mag halen.
Maar die xr knalt er wel als een dolle vandoor. Wauw.
Euveltje dat ABS.. B|
 
Euveltje dat ABS.. B|

Sta ook in dubio om er één te kopen, heb al een BMW waarbij dat euvel ook aan de deur klopt (eerst de remleidingen laten vervangen door RVS en laten flushen). Als dat goed gaat is het probleem vermoedelijk voorgoed voorbij. Maar als ik overstap naar een K1200S, wil ik dat euvel niet hebben, al is de ABS daar goedkoper als van een RT.
Of ik rijdt voorlopig door en kijken uit naar een Triump Trophy of Kawa 1400 GTR...

Maar een proefrit zal vermoedelijk wel een doorslag geven.
 
Heb sinds een paar dagen startproblemen.
Motor hangt steeds aan de druppellader en vorige week probleemloos gestart en naar het werk gereden.
'S avonds naar huis en motor startte niet...deed bij het starten even een poging en dan niets meer.
Ook bij de volgende pogingen niks, zelfs geen kleine "reutel". Na een hele tijd proberen toch ineens weer leven. Gisteren eens geprobeerd en dezelfde symptomen.

Kan volgens mij niet de batterij zijn vermits hij uiteindelijk toch start.

Iemand een idee of toch maar naar de dealer rijden? ( als hij start.....)
 
Laatst bewerkt:
Sta ook in dubio om er één te kopen, heb al een BMW waarbij dat euvel ook aan de deur klopt (eerst de remleidingen laten vervangen door RVS en laten flushen).
Alle K12/13's hebben toch standaard RVS remleidingen?

En denk erom: Elke beurt de remvloeistof laten verversen, net als de olie. Dat is essentieel voor je ABS om te overleven.
 
Ooit was ik in het bezit van een K1200S 2007, blauw/grijs/zwart, nu ruim 3 jaar geleden.
Gek genoeg sta ik in de OP nog steeds als eigenaar daarvan, op nummer 30 :P
Ondanks ik die nu niet meer heb breek ik toch effe in in dit topic, en ik denk niet geheel onterecht, want ...

... ik ben momenteel met mijn vrouwtje op vakantie op de Filipijnen (south-Philippines) en;

Hopen goedkope motoren hier, zelfs nieuwprijzen zijn laag. Kweetniehoeveel merken die ik nog nooit gezien had ook. We hebben het dan meestal over 110 tot 135cc motoren. Tegenwoordig gaat de economie er hier sterk op vooruit, en zie je al regelmatig 150cc motoren, zoals die waar ik momenteel mee rijd. En af en toe wagen er sommigen zich aan 250 á 300 cc, maar als je er zo 5 op een dag gezien hebt is het veel. Een enkele buitenlander durft wel eens een Japanse 1L bike of zwaarder te rijden.

Tot nu toe gezien, een oudere ZZR600, een ietwat jongere R1, en een Suzuki M1800 :o

Maar ... en nu komt het, de kindjes worden hier beter bediend dan volwassen 8-)
Kijk maar!
full

Wordt toegekend aan de nieuwe eigenaars voor PHP8000 (Zo een 160€ momenteel). Voor een Filipijn verre van goedkoop, aan het minimumloon is dat 25 dagen werken :X
Maar je zoon of dochter kan dan wel pronken met een dijk van een motor 8-)

Zeg nu zelf, deze mag hier toch echt nieg ontbreken he! 8-)
(btw: het is een herlaadbare elektrische variant)
 
Heb sinds een paar dagen startproblemen.
Motor hangt steeds aan de druppellader en vorige week probleemloos gestart en naar het werk gereden.
'S avonds naar huis en motor startte niet...deed bij het starten even een poging en dan niets meer.
Ook bij de volgende pogingen niks, zelfs geen kleine "reutel". Na een hele tijd proberen toch ineens weer leven. Gisteren eens geprobeerd en dezelfde symptomen.

Kan volgens mij niet de batterij zijn vermits hij uiteindelijk toch start.

Iemand een idee of toch maar naar de dealer rijden? ( als hij start.....)

Vaak is het toch de accu. Even door laten meten....
 
Ik heb 1:18 wel eens gehaald. Maar dat was een uitzondering. Continue 100km/u door pruttelen. Als je ook maar enigsinds serieus gaat sturen mag je blij zijn met 1:16 en met een beetje gas geven is 1:11 ook prima haalbaar.
 
Heb sinds een paar dagen startproblemen.
Motor hangt steeds aan de druppellader en vorige week probleemloos gestart en naar het werk gereden.
'S avonds naar huis en motor startte niet...deed bij het starten even een poging en dan niets meer.
Ook bij de volgende pogingen niks, zelfs geen kleine "reutel". Na een hele tijd proberen toch ineens weer leven. Gisteren eens geprobeerd en dezelfde symptomen.

Kan volgens mij niet de batterij zijn vermits hij uiteindelijk toch start.

Iemand een idee of toch maar naar de dealer rijden? ( als hij start.....)
Nog nieuws?
 
Er is volgens mij ook ooit eens een modificatie geweest voor de massa kabel die geinstalleerd kon worden als er problemen waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan