Verschil kopervet en lagervet

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Lang zoeken heeft helaas nog niets opgeleverd.
Niet op Google tot dusver, maar ook niet op MF.
Eigenlijk is de vraag heel simpel, wat is het grote verschil tussen kopervet en lagervet?
En wat zijn, op motorgebied, de meest voorkomende toepassingen van beiden?
Kopervet, zo heb ik gelezen, vooral op schroeven die je later nog los wilt krijgen?
Maar waarom bijvoorbeeld soms kopervet en soms lagervet gebruiken.
Ik ben benieuwd.
 
Nu is het wel bijna 20 jaar geleden dat ik in die markt zat, dus dat zou ondertussen best veranderd kunnen zijn.

Daarmee sla je de spijker op zijn kop. Die lagermarkt is zo dynamisch als wat en verbeteringen en veranderingen zijn orde van de dag. Als iemand eeuwen geleden een keer iets viavia heeft gehoord lopen ze dat tientallen jaren later nog als waarheid te bazuinen. En veel mensen nemen dat klakkeloos over en voor dat je het weet lopen zoveel mensen dezelfde onzin te roepen dat het haast wel waar moet zijn, het staat tenslotte op Wikipedia...
 
Ik gebruik uitsluitend Timken lagers, die zijn het beste.

Timken is uitvinder van bepaalde geometrische principes van kegellagers en daarmee wereldmarktleider geworden. Denk je aan een kegellager dan denk je aan Timken. Maar omdat ze marktleider zijn voor een heel specifiek soort lager maakt ze niet automatisch de "beste", dat is stefk afhankelijk van de toepassing.

Over het algemeen staan Timken lagers als heel goed bekend, maar als je zo als ik al bijna 25 jaar in de tandwielkasten reparatie en nieuwbouw bent betrokken kan ik niet zeggen dat ze nou merkbaar beter of slechter zijn, ze gaan net zo vaak verrot als andere merken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan