Anodiseren vorkpoten, binnenkant afdoppen?

Joe91

Die hard MF'er
9 aug 2013
289
0
Den helder
Zoals de titel omschrijft ga ik mijn buiten poten van mn USD vork opnieuw laten anodiseren, echter vraag ik me af of ik de binnenkant moet af doppen? Nu is de binnenkant van de buitenpoten ook brons geanodiseerd, en hij word eerste ge-deanodiseerd en daarna weer geanodiseerd in een andere kleur, dit is een laag van zoveel micron, dus nihil.

Of zou als ik het niet (laat) afdoppen ik in de clinch raken met mn passing voor mn keerring etc?

Graag hoor ik jullie ervaring(en) hiermee.

Groeten,
Joey
 
Ik heb voor een anodiseerbedrijf gewerkt en we anodiseerden de poten van WP, koni race dempers, hyperpro,stuurdempers en reiger race shocks.

Een anodiseerlaag bouwt zich op inhet aluminium en op het aluminium. Verhouding is afhankelijk van het anodiseerproces en de laagdikte. Bij normaalanodiseren praat je over laagdiktes van 10 tot 40 micron. Bij hardanodiseren 20 tot 60 micron.

Als je een bestaande laag gaat wegbeitsen creeer je een tolerantie. Tevens neemt elke chemische processtap risico met zich mee. Met het opnieuw anodiseren weer een extra tolerantie.

Als de binnenpoten goed zijn dan zou ik niet de oude laag laten wegbeitsen om er vervolgens weer een nieuwe op te zetten. Laat dan alleen de buitenpoten anodiseren. Een goede anodiseur kan die binnenmkoten goed maskeren/afdoppen. De kans dat het gaat lekken is kleiner dan de kans dat het wegbeitsen fout gaat. Zeker als er zonder versterkte vleoistofsteoom wordt gewerkt.

En vraag naar een goede seal. Normaal wordt de laag dichtgesealed in een heet waterbad. Het kan echter ook met polymeren. Die komen nog beter door de zoutsproeitest en de het laat zich makkelijker schoonmaken.

Ga je naar een goeie hegin, surface treatment, ahc dan weten ze wat ze moeten doen. Dan loop je met de binnenpoten weinig risico. Ga je naar een locaal schuurtje dan zou ik van de binnenpoten afblijven.

Succes !
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, de binnenpoten zijn nog in orde en die laat ik gewoon zo, het was me puur te doen om de buitenpoten. Ik ga ze brengen naar ATM in Heerhugowaard. Ben benieuwd wat ze d'r van maken.

Gr joey
 
Ik heb voor een anodiseerbedrijf gewerkt en we anodiseerden de poten van WP, koni race dempers, hyperpro,stuurdempers en reiger race shocks.

Een anodiseerlaag bouwt zich op inhet aluminium en op het aluminium. Verhouding is afhankelijk van het anodiseerproces en de laagdikte. Bij normaalanodiseren praat je over laagdiktes van 10 tot 40 micron. Bij hardanodiseren 20 tot 60 micron.

Als je een bestaande laag gaat wegbeitsen creeer je een tolerantie. Tevens neemt elke chemische processtap risico met zich mee. Met het opnieuw anodiseren weer een extra tolerantie.

Als de binnenpoten goed zijn dan zou ik niet de oude laag laten wegbeitsen om er vervolgens weer een nieuwe op te zetten. Laat dan alleen de buitenpoten anodiseren. Een goede anodiseur kan die binnenpoten goed maskeren/afdoppen. De kans dat het gaat lekken is kleiner dan de kans dat het wegbeitsen fout gaat. Zeker als er zonder versterkte vleoistofsteoom wordt gewerkt.

En vraag naar een goede seal. Normaal wordt de laag dichtgesealed in een heet waterbad. Het kan echter ook met polymeren. Die komen nog beter door de zoutsproeitest en de het laat zich makkelijker schoonmaken.

Ga je naar een goeie hegin, surface treatment, ahc dan weten ze wat ze moeten doen. Dan loop je met de binnenpoten weinig risico. Ga je naar een locaal schuurtje dan zou ik van de binnenpoten afblijven.

Succes !

Het enige woord wat ik in de OP lees zijn buitenpoten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je citaat even voorzien van wat dikgedrukte toevoegingen, om de drempel omlaag te halen. :Y

Je kan maatvast anodiseren en dan hoef je niet af te doppen maar dan moet je naar een goeie gaan. De drempel om dat tussen de regels door te lezen is zeker teveel voor je.
Heb je zelf ook nog een inhoudelijk constructieve bijdrage voor TS of kom je alleen weer met je grote waffel om de hoek kijken?
 
Je kan maatvast anodiseren en dan hoef je niet af te doppen maar dan moet je naar een goeie gaan. De drempel om dat tussen de regels door te lezen is zeker teveel voor je.
Heb je zelf ook nog een inhoudelijk constructieve bijdrage voor TS of kom je alleen weer met je grote waffel om de hoek kijken?

Grote waffel? Ik begin in ieder geval niet meteen op de man te spelen, wat voldoende zegt over jou.

TS vraagt of ie de binnenkant van zijn losse buitenpoot moet afdoppen, en vervolgens flikker je een uitgebreid betoog neer waarbij je het meerdere keren over een binnenpoot hebt. Ik vraag met mijn eerste reactie af of je begrijpend lezen hebt gehad, vroeger, op school.

Verder zijn mijn reacties meestal kort en enorm to-the-point. Ik heb daar verder geen bijbedoelingen mee maar die mag je er altijd bijdenken natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Je kan maatvast anodiseren en dan hoef je niet af te doppen maar dan moet je naar een goeie gaan. De drempel om dat tussen de regels door te lezen is zeker teveel voor je.
Heb je zelf ook nog een inhoudelijk constructieve bijdrage voor TS of kom je alleen weer met je grote waffel om de hoek kijken?
In plaatst van zo te gaan blaffen had je ook gewoon kunnen zeggen dat je je hebt vergist en niet binnenpoot maar buitenpoot bedoeld. dat heeft niks met tussen de regels door te maken maar met fatsoen. je probeert nu je fouten in iemand anders zijn schoenen te schuiven. lees anders even je verhaal nog eens door.
 
rrthed.jpg


In ieder geval bedankt voor alle info, ik lever ze gewoon 2 hulzen aan en derest laat ik aan hun over :)
 
Laatst bewerkt:
Heb het bij ATM in Heerhugowaard laten doen, voor de schamele 30€ die ik er voor betaald heb hebben ze erg netjes werk geleverd. Mijn vrouw had ze woensdag ochtend heen gebracht, en donderdag middag werd ik gebeld dat het klaar was, IMO super gegaan zo. Ploaatje;

full
 
Heb het bij ATM in Heerhugowaard laten doen, voor de schamele 30€ die ik er voor betaald heb hebben ze erg netjes werk geleverd. Mijn vrouw had ze woensdag ochtend heen gebracht, en donderdag middag werd ik gebeld dat het klaar was, IMO super gegaan zo. Ploaatje;

[afbeelding]
Goedemorgen.. dat is geen geld. :} :t

Doen ze het vaker.. of leren ze nu uit deze ervaring dat het meer moet kosten.. :+

Ik wil inderdaad ook wel een foto van de oude situatie. ;)
Mooie manier om de pekelbike weer een beetje op te waarderen.
Alleen het aluminium van de buitenpoten zijn lelijk.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen.. dat is geen geld. :} :t

Doen ze het vaker.. of leren ze nu uit deze ervaring dat het meer moet kosten.. :+

Ik wil inderdaad ook wel een foto van de oude situatie. ;)
Mooie manier om de pekelbike weer een beetje op te waarderen.
Alleen het aluminium van de buitenpoten zijn lelijk.

Heb een hoop spulletjes laten anodiseren in Wateringen en kost echt een drol.
Voor 6 kleine onderdelen betaalde ik ook €30.
 
Heb het bij ATM in Heerhugowaard laten doen, voor de schamele 30€ die ik er voor betaald heb hebben ze erg netjes werk geleverd. Mijn vrouw had ze woensdag ochtend heen gebracht, en donderdag middag werd ik gebeld dat het klaar was, IMO super gegaan zo. Ploaatje;

[afbeelding]
Hé, goed om te weten. HHW is om de hoek, misschien moet ik in de winter ook maar eens aan de slag :).
 
Nee ze zijn niet afgedopt geweest, geen problemen gehad met weer in elkaar monteren qua passing.
@ worldbeater; ze doen dit vaker, ik had van te voren ff gebeld voor een indicatie en toen zeiden ze me 30e, voor t ophalen nog ff gevraagd of dit ongewijzigd was.

@ magere hein 666 , ze waren eerst dat brons achtige van kleur. heb geen before foto.

wel raad ik aan om alle on effenheden eruit te schuren/polijsten. dat geeft t mooiste resultaat.

hoe gladder t oppervlak des te strakker ziet t er uit na anodiseren.
 
Nee ze zijn niet afgedopt geweest, geen problemen gehad met weer in elkaar monteren qua passing.
@ worldbeater; ze doen dit vaker, ik had van te voren ff gebeld voor een indicatie en toen zeiden ze me 30e, voor t ophalen nog ff gevraagd of dit ongewijzigd was.

@ magere hein 666 , ze waren eerst dat brons achtige van kleur. heb geen before foto.

wel raad ik aan om alle on effenheden eruit te schuren/polijsten. dat geeft t mooiste resultaat.

hoe gladder t oppervlak des te strakker ziet t er uit na anodiseren.

Mooi resultaat en dat voor een schijntje. :t
 
In plaatst van zo te gaan blaffen had je ook gewoon kunnen zeggen dat je je hebt vergist en niet binnenpoot maar buitenpoot bedoeld. dat heeft niks met tussen de regels door te maken maar met fatsoen. je probeert nu je fouten in iemand anders zijn schoenen te schuiven. lees anders even je verhaal nog eens door.

Ik heb me niet vergist. Dat TS zijn buitenpoten wilde anodiseren is duidelijk. Maar dat stelt helemaal niks voor. Daar hoef je niet eens over te praten.
Bij een oppervlaktebehandelaar die met dompelprocessen werkt en hoogwaardige stukken behandelt gaat de technische discussie doorgaans over de oppervlaktes die je niet hoeft te behandelen en vaak zijn dat de inwendige oppervlaktes/ruimtes. Wil je 100% zekerheid dat er niks op komt of 100% zekerheid dat het er wel op komt maar hoe regel je dan een homogeen verdeelde laagdikte over je volledige inwendige oppervlak.
Dat soort gesprekken heb ik vroeger legio gevoerd met OEM schokdemper- en stuurdemper leveranciers. Die ervaring wilde ik met jullie delen.

Maar in plaats van te vragen "waarom heb je het over binnenpoten?" kwamen er alleen maar wat bijdehante opmerkingen" van ene mijnheer...die heel vaak denkt het allemaal beter te weten. Daar had ik deze keer geen trek in, vandaar mijn minder vriendelijke reactie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me niet vergist. Dat TS zijn buitenpoten wilde anodiseren is duidelijk. Maar dat stelt helemaal niks voor. Daar hoef je niet eens over te praten.
Bij een oppervlaktebehandelaar die met dompelprocessen werkt en hoogwaardige stukken behandelt gaat de technische discussie doorgaans over de oppervlaktes die je niet hoeft te behandelen en vaak zijn dat de inwendige oppervlaktes/ruimtes. Wil je 100% zekerheid dat er niks op komt of 100% zekerheid dat het er wel op komt maar hoe regel je dan een homogeen verdeelde laagdikte over je volledige inwendige oppervlak.
Dat soort gesprekken heb ik vroeger legio gevoerd met OEM schokdemper- en stuurdemper leveranciers. Die ervaring wilde ik met jullie delen.

Maar in plaats van te vragen "waarom heb je het over binnenpoten?" kwamen er alleen maar wat bijdehante opmerkingen" van ene mijnheer...die heel vaak denkt het allemaal beter te weten. Daar had ik deze keer geen trek in, vandaar mijn minder vriendelijke reactie.
De terminologie bij motorfietstechniek, over de binnenkant van de buitenpoten, is ook dan niet binnenpoot.
En zo zijn ze in de techniek enorm precies.
Als jij dat werk hebt gedaan, dan kan je deze opmerkingen verwachten bij dit soort (woord)foutjes. ;)
En het is voor een order gewoon "killing" als partijen elkaar niet verstaan. :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan