Te grote inlaat klepspeling yamaha fz1

24 dec 2012
43
0
Leiden
Beste MF'er,

Even een vraagje zit namelijk in een dilemma..

M'n FZ1-N bj 2009 staat bij de dealer voor kleppen stellen.
Nu blijkt 1 inlaatklep ver buiten de toleranties te zitten (0,53mm) waar 0,11 t/m 0,2mm staat voorgeschreven volgens WPHB.

Na een beetje zoeken op internet las ik dat er een terugroep actie is geweest voor de R1 modellen uit 2006 en 2008.. vanwege de uit- & inlaatkleppen. [Zelfde blok op een paar mods na]
http://www.r1-forum.com/f...42-r1-valve-problems.html

Verder niets te vinden over FZ1 blokken..

De reparatie voor het vervangen van de inlaatklep is 1800 euro.
2e optie is de klep stellen m.b.v. een shim en evt de klepspeling over 5k opmeten met evt het risico dat de klep indaalt en in de cilinder beland..

Het lijkt me een issue wat al bij de fabricage heeft gespeeld ik heb inmiddels contact opgenomen met Yamaha Nederland. Even afwachten dus.

Zelf ben ik gaan kijken bij het blok op de bucket is geen slijtage (temp. vervorming) te zien evenals de nokas. Ik vind het erg vreemd voor een motorblok met 40k op te teller.

Misschien hebben jullie dit verhaal al eerder gehoord? Of zelf ervaring mee gehad?

Groeten, Pieter
 
maar waardoor? Dat gebeurt niet door het klinken van de steel. Misschien de uitsparing in de klep ook uitgelubberd?????????????

De rand boven de spietjes brokkeld af waardoor de klep uit de spietjes schiet, en klaar. Heb dit 2x bij een R1 gezien en 2x bij een GSX-R600/750.
3 stuks waren er op tijd bij en bij 1 soes plofte het blok.

Als er een paar kleppen 0.05 mm buiten de tolerantie staan is dat normale slijtage die je gewoon kan stellen. Als er echter 1 klep maarliefst 0.33 mm buiten de tolerantie staat gaat er bij mij een alarmbel rinkelen, dat is zeker geen normale slijtage en een teken dat er iets aan het kapot gaan is.
 
De rand boven de spietjes brokkeld af waardoor de klep uit de spietjes schiet, en klaar. Heb dit 2x bij een R1 gezien en 2x bij een GSX-R600/750.
3 stuks waren er op tijd bij en bij 1 soes plofte het blok.

Als er een paar kleppen 0.05 mm buiten de tolerantie staan is dat normale slijtage die je gewoon kan stellen. Als er echter 1 klep maarliefst 0.33 mm buiten de tolerantie staat gaat er bij mij een alarmbel rinkelen, dat is zeker geen normale slijtage en een teken dat er iets aan het kapot gaan is.
duidelijk, dat moet dus minimaal gecontroleerd worden
 
Laatst bewerkt:
maar waardoor? Dat gebeurt niet door het klinken van de steel. Misschien de uitsparing in de klep ook uitgelubberd?????????????

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook al vaker heb gezien bij BMW 1000 blokken. Eens in de zoveel tijd zit er een nokkenasje tussen met een hardingsfout, waardoor 1 nok op een van de twee nokkenstokken binnen enkele tientallen kilometers van niks-aan-de-hand naar halve nok weg gaat (andere 7 nokken compleet puntgaaf > geen smeringsprobleem). Rijden ze daar te lang mee door (het tikken is duidelijk, maar niet zo duidelijk als een kapot drijfstanglager) dan zegt op een gegeven moment de betreffende klep gedag en breekt de schotel van de steel af. Resultaat kan je zelf ook wel bedenken.

En waarom breekt die klep dan af? Je zou zeggen dat een kortere nok juist zorgt voor een minder lange opening en dus meer koeltijd voor de klep, maar toch breken ze op een gegeven moment af. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat komt.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een voorbeeld van de drie inlaatkleppen van een RN12 R1 met 40k op de klok.

Klepspeling lag ver buiten limiet.

Links (inlaatklep 1) en uiterst rechts (inlaat klep 3) met p/n beiden 5VY-12112-00-00
Midden (inlaatklep 2) met p/n 5VY-12111-00-00

De klepsteel vreet weg, spieën hebben op een gegeven moment geen grip meer en de ellende is compleet.

full
 
En waarom breekt die klep dan af? Je zou zeggen dat een kortere nok juist zorgt voor een minder lange opening en dus meer koeltijd voor de klep, maar toch breken ze op een gegeven moment af. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat komt.

ik gok op te grote acceleratie en vooral te brute decceleratie. ipv "begleid" door de nok te sluiten (zacht) wordt de klep as het ware dicht gehamert door de veer, en alles waar je lng genoeg met een hamer op klopt gaat kpot.
 
Die klep op de foto van de TS is gewoon niet goed gehard. De klepsteel wordt langzaam maar zeker gewoon plat gehamerd. Grote kans dat andere kleppen uit die batch ook niet helemaal lekker zijn gehard, maar iets minder slecht als deze. Als de kop er toch af gaat moet je eigenlijk alle inlaatkleppen vervangen voor nieuwe (met een nieuwer typenummer) of aftermarket van APE ofzo.

Deze klep stellen en dan gewoon gaan rijden is (zoals meerdere mensen in dit topic al roepen) niet verantwoord! Of je moet je motor binnenkort willen inruilen :X ;(

Als die kop eenmaal op de werkbank ligt kosten die kleppen de wereld niet in verhouden tot het arbeidsloon wat je toch al kwijt bent voor het vervangen van 1 klep. Dus 'gewoon' vervangen.




Alternatief is een ruilblok opzoeken, maar dan weet je ook nooit zeker wat je koopt. Dan koop je misschien andermans problemen over.
 
Laatst bewerkt:
ik gok op te grote acceleratie en vooral te brute decceleratie. ipv "begleid" door de nok te sluiten (zacht) wordt de klep as het ware dicht gehamert door de veer, en alles waar je lng genoeg met een hamer op klopt gaat kpot.

:Y

Je nok heeft een aantal verschillende "ramps". Een ramp voor het aan gaan liggen op de stoter (= klepspeling opheffen en begin van het openen van de klep), een ramp die de klep volledig open drukt, de neus van de nok enz enz.
cam_ramp_flank_diag.gif


Op het moment dat de stoter/klep de nok niet meer kan volgen, in dit geval door extreme slijtage, dan wordt de klep niet netjes gesloten maar inderdaad keihard dicht geramd door de klepveer zoals Jan hierboven zegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan