ZXR750 H2 valt uit bij gas geven, stationair Ok

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.870
2.409
Ik probeer mijn H2 nieuw leven in te blazen, maar dat wil nog niet echt lukken. Kleppen zijn gesteld, carbs zijn helemaal uit elkaar geweest, pakkingen, vlotternaalden en bussen vervangen, ultrasoon gereinigd en alles ziet er prima uit. Gasnaalden zien er overigens als nieuw uit. Diafragma's zijn ook goed.

Stationair loopt de motor hardstikke goed, echter, als ik ook maar iets gas geef valt de motor meteen uit.

Iemand nog tips waar naar te kijken? Ik twijfel een beetje over de gasnaald buizen, maar die zien er redelijk uit volgens mij? Dit is de minste trouwens.

2us7jwz.jpg


28qq553.jpg


2znu4xs.jpg


zl3zt0.jpg


1556gpc.jpg
 
Laatst bewerkt:
de gasschuiven gaan bij de meeste motorfiets carburateurs pas omhoog als de gaskleppen vol open staan (dus: vol gas) én de motor een bepaald toerental bereikt heeft. Als ik het filmpje zo beoordeel komt ie daar nog (lang) niet aan toe. het probleem moet dus ergens anders zitten.

De suggestie om eerst te controlen of het type carburateur en de sproeiermaten overeen komen met wat je zou moeten hebben op dit model vind ik dus ook een hele goede. Het zou me niks verbazen als er iets niet klopt.

Ze zien er van buiten in ieder geval heel netjes en zuiver uit dus je zou inderdaad niet verwachten dat er nog kanalen dicht zitten. Aan de kant van de airbox zie ik 1 gat zitten met intern schroefdraad. Wat zit daar in? (vaste luchtsproeier of iets wat je kunt verstellen?)
 
de gasschuiven gaan bij de meeste motorfiets carburateurs pas omhoog als de gaskleppen vol open staan (dus: vol gas) én de motor een bepaald toerental bereikt heeft. Als ik het filmpje zo beoordeel komt ie daar nog (lang) niet aan toe. het probleem moet dus ergens anders zitten.

De suggestie om eerst te controlen of het type carburateur en de sproeiermaten overeen komen met wat je zou moeten hebben op dit model vind ik dus ook een hele goede. Het zou me niks verbazen als er iets niet klopt.

Ze zien er van buiten in ieder geval heel netjes en zuiver uit dus je zou inderdaad niet verwachten dat er nog kanalen dicht zitten. Aan de kant van de airbox zie ik 1 gat zitten met intern schroefdraad. Wat zit daar in? (vaste luchtsproeier of iets wat je kunt verstellen?)
Waar komt de benzine dan vandaan voordat de gasschuiven open gaan? :o
 
ze staan altijd wel iets open, maar die schuiven moeten geleidelijk aan steeds verder open gaan naarmate de motor meer lucht aanzuigt (dus bij hogere toeren en grotere gasklep openingen), de schuiven nemen dan de naalden mee omhoog en de tapsheid van de naalden zorgt er dan voor dat er tegelijk ook meer benzine aan kan worden gezogen.
 
Waar komt de benzine dan vandaan voordat de gasschuiven open gaan? :o

Ehhh, wat denk je van de stationaire sproeier en de hoofdsproeier?
De gasnaald sluit niet de hele opening af en de gasbuis sluit niet de hele doorlaat af, dus er is altijd in bepaalde mate vacuumvorming waardoor er benzine aangezogen word langs de gasnaald.
 
Wat betreft het checken van de juiste carburateurs op deze fiets, daar ben ik al eens mee bezig geweest, maar dat is lastiger dan het lijkt. De naalden (n76f) en sproeiers hebben de juiste onderdeelnummers. De carburateur set zelf (de 2e set al, omdat ik de eerste niet vertrouwde) komt volgends de verkoper gegarandeerd van een H2 af. Nu zeggen garanties van marktplaats verkopers niet veel en twijfel ik nog steeds over de set zelf. Op de zijkant staat Keihin V612 ED30, maar als je dat googeld kom je niet veel verder. Mocht het zo zijn dat ed30 de diameter betekent dan klopt het niet. De diameter zou 38mm moeten zijn, maar ik geloof niet dat dat het ook betekent.

Je ziet de gaschuiven overigens wel iets bewegen bij gas geven. Ik heb overigens de synchroonmeter er nog op gehad, maar het lijkt wel of er bijna geen vacuüm is. De pijpjes komen bijna niet omhoog. Misschien toch een verkeerde timing, zodat de kleppen op een verkeerd moment open of dicht staan en er zo niet voldoende vacuüm is. Zou dat kunnen?
 
Ehhh, wat denk je van de stationaire sproeier en de hoofdsproeier?
De gasnaald sluit niet de hele opening af en de gasbuis sluit niet de hele doorlaat af, dus er is altijd in bepaalde mate vacuumvorming waardoor er benzine aangezogen word langs de gasnaald.
Je wil toch niet beweren dat tussen gasstand 0 en 90% alle brandstof via de stationair sproeier en een kiertje uit de gasbuis komt? Want dat is gewoon niet waar. De gasschuif doet vanaf elk poepie gas mee, al dan niet een heel klein beetje...
 
Je wil toch niet beweren dat tussen gasstand 0 en 90% alle brandstof via de stationair sproeier en een kiertje uit de gasbuis komt? Want dat is gewoon niet waar. De gasschuif doet vanaf elk poepie gas mee, al dan niet een heel klein beetje...


Jij vraagt er toch naar en jouw verhaaltje werd boven mijn post al vermeld, dus waarom zou ik het 2 keer hier neerkalken?
Ik ben niet gek.
 
Je ziet de gaschuiven overigens wel iets bewegen bij gas geven. Ik heb overigens de synchroonmeter er nog op gehad, maar het lijkt wel of er bijna geen vacuüm is. De pijpjes komen bijna niet omhoog. Misschien toch een verkeerde timing, zodat de kleppen op een verkeerd moment open of dicht staan en er zo niet voldoende vacuüm is. Zou dat kunnen?

Lijkt me inderdaad tijd om de timing te gaan controleren. Ik heb geen idee hoeveel verschil 1 tand van een nokkenas maakt op compressie in dit geval, maar het zou best kunnen dat dat vrij weinig is. De invloed op het lopen van de motor is wel altijd fors dus je zou dat gemist kunnen hebben met de compressietest.

Wat ik zelf zou proberen is om iemand te zoeken met zo'n zelfde motor en jouw bestaande set carburateurs bij hem proberen.
 
Janbros vertel eens hoe jij het dan hebt geleerd op de carburateurschool

een sproeier kan pas werken als er onderdruk is net boven hem. aan de naald in een CV carburator) is pas onderdruk als de gasklep voldoende open staat. want als deze niet voldoende open staat, gaat er onvoldoende lucht door de vernauwing in de carburator ter hoogte van de naald om onderdruk te maken, zelfs al is de gasschuif nog beneden.
net daarom om de overgang te maken van gesloten gasklep naar open gasklep, zijn er die serie van gaatjes net achter de gesloten gasklep : hoe meer de klep open gaat hoe meer gaatjes er vrij komen
 
Nee ik ben er nog niet weer mee bezig geweest. Ik ben ondertussen ook nog met een ander project bezig dus ik moet mijn tijd een beetje verdelen, maar ik ga binnenkort weer aan de gang met de ZXR. Zoals ik al zei, eerst beginnen met de timing checken. Een goeie set carbs lenen van iemand met een goed lopende ZXR wordt dan de volgende stap. Als ik meer weet laat ik dat hier uiteraard weten.

Momenteel ben ik met een blok van een Africa Twin bezig, hier moet een nieuwe uitgaande as in en de kleppen slijpen. Drukdrukdruk ;).

uot8y.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan