Lager gedeeltelijk uit achterwiel

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Een klein probleem.
Eén van de lagers in mijn achterwiel is vorige week kapot gegaan. En echt goed kapot (zie foto).
Nou heb ik het meeste er al uit gekregen, maar het lager was niet meer in z'n geheel uit het wiel te halen.
Dus de buitenste rand van het lager steekt nog in het achterwiel.
De kogels en de binnenste randen zijn er inmiddels uit.
De buitenste rand is er natuurlijk goed ingeperst en er niet meer uit te krijgen. Ook niet met semi grof geweld (wil het allemaal niet teveel beschadigen).

Jullie enig idee hoe ik deze er uit kan krijgen?
Ik zelf zit te denken met een metaalboortje een "gat" te boren in de buitenste rand zodat de spanning er gedeeltelijk vanaf gaat, maar ergens lijkt mij dit niet zo'n geweldig plan.
Andere suggesties?

Het betreft lager nr 6 op het schema.

full
,
full
 
Laatst bewerkt:
Als je 1 2 en 3 er uithaalt kan je er makkelijker bij vanaf die kant met een lange staaf/pendrijver .

ze zou met een dremel de spanning er af kunnen halen maar zo kan je er gewoon niet goed bij.
 
Als je 1 2 en 3 er uithaalt kan je er makkelijker bij vanaf die kant met een lange staaf/pendrijver .

ze zou met een dremel de spanning er af kunnen halen maar zo kan je er gewoon niet goed bij.

Alles is er al af. Heb het lager er vanaf de andere kant uit proberen te slaan.
Maar omdat deze al half uit elkaar lag, zijn alleen de kogels en de binnenste rand er af.
De buitenste rand is niet te raken vanaf de andere kant.
Er is geen rand om iets achter te zetten.
 
Alles is er al af. Heb het lager er vanaf de andere kant uit proberen te slaan.
Maar omdat deze al half uit elkaar lag, zijn alleen de kogels en de binnenste rand er af.
De buitenste rand is niet te raken vanaf de andere kant.
Er is geen rand om iets achter te zetten.


Misschien kun je op die buitenschaal een plaatring (laten) lassen, 2 of 3 pikkies vast is genoeg.
Dan kun je er een draadeind doorheen steken met een gewicht (stuk pijp oid) creëer je dan een slagtrekker.
eventueel nog even het alu van de naaf iets verwarmen.

slagtrekker maken - Google zoeken
 
Laatst bewerkt:
Lekker naar een prof met een lagertekker en een manier om de naaf te verhitten gaan. Je kan het ook zelf proberen, maar ik hoor al dingen als gaten boren en dan gaan mn nekharen al overeind staan. :+

Maar we kunnen er ook heel lang over blijven lullen.
 
ff een lagertje eruit tikken ontaard in dit soort ellende.
Ik zou er slecht van slapen totdat het opgelost is.
Maar goed, lagertrekker of lasje leggen lijkt me gewoon de oplossing.
 
Zal m'n lagertrekker eens gaan ophalen.
Het lager was helaas al goed verneukt voor ik er aan begon. Maar goed. Tis niet anders.
Hoopte dat iemand dé oplossing had vanavond.
Zal nog eens wat gaan proberen.

maar ik hoor al dingen als gaten boren en dan gaan mn nekharen al overeind staan. :+
Als ik dat echt van plan was, had ik dat al wel gedaan he ;)
 
ik heb zelf wel een lagertrekker, maar ik zet er tegenwoordig ook gewoon even een lasrups erin (lager gaat toch weg ;-) ) afkoelen en door de krimp van de las, valt het lager er al bijna vanzelf uit.
Het is daarna ook eventueel makkelijker om vanaf de andere kant weer iets tegen de las te laten drukken (ik heb er ook wel eens gewoon een dikke moer in gelast.
Dan tikte je hem van de andere kant er met een zacht tikje van de kunstofhamer er zo uit.
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf wel een lagertrekker, maar ik zet er tegenwoordig ook gewoon even een lasrups erin (lager gaat toch weg ;-) ) afkoelen en door de krimp van de las, valt het lager er al bijna vanzelf uit.
Het is daarna ook eventueel makkelijker om vanaf de andere kant weer iets tegen de las te laten drukken (ik heb er ook wel eens gewoon een dikke moer in gelast.
Dan tikte je hem van de andere kant er met een zacht tikje van de kunstofhamer er zo uit.

Kan ook inderdaad. Maar mocht het niet lukken, dan moet je niet te lang door blijven rammen. Dit zijn gewone gietwielen en het gietwerk is sterk, tot je op een punt gaat rammen. Dan bestaat de mogelijkheid dat er wat afbreekt.

Overigens lijkt het me sterk dat die buitenring in de borgveergroef blijft hangen. Het lager is een stuk hoger dan de groef.
 
Wat ook wel werkt is de binnenring en kogels weer monteren, de kogels met propjes papier gelijkmatig verdelen, zo kan je weer de buitenring uitdrijven op de binnenring.
Eventueel een ander lager van deze maat als donor gebruiken door de kooi eruit te slopen en hiervan de binnenring en kogels gebruiken.
Werkt goed doe het wekelijks op looprollen van een ander soort machine.
 
Wat ook wel werkt is de binnenring en kogels weer monteren, de kogels met propjes papier gelijkmatig verdelen, zo kan je weer de buitenring uitdrijven op de binnenring.
Eventueel een ander lager van deze maat als donor gebruiken door de kooi eruit te slopen en hiervan de binnenring en kogels gebruiken.
Werkt goed doe het wekelijks op looprollen van een ander soort machine.
ipv propjes papier gebruik ik vloeibare pakking
 
Heb zulks ook al eens gehad. Ik heb toen de schaal voorzichtig door gedremeld en daarna kapot geslagen met een steenbeitel en een hamer. Als je weet wat je doet kan je t zonder schade aan de velg doen

Wat ook schijnt te werken is een lasrupsje leggen op de schaal, ik heb gehoord dat die dan krimpt en dus makkelijker te verwijderen is.
 
Ah, het is al gelukt lees ik.

Inderdaad een lasrups rondom waardoor en de schaal krimpt waardoor deze kleiner word en je hebt dan meteen een rand om de drevel op te zetten.

Ik deed jaren op deze manier voorwiellagers bij auto's vervangen en die waren regelmatig meer dan 40 mm diep.

Dus rondom lassen en meteen eruit tikken, niet wachten totdat de naaf ook opwarmt !!!!!
 
Ah, het is al gelukt lees ik.

Inderdaad een lasrups rondom waardoor en de schaal krimpt waardoor deze kleiner word en je hebt dan meteen een rand om de drevel op te zetten.

Ik deed jaren op deze manier voorwiellagers bij auto's vervangen en die waren regelmatig meer dan 40 mm diep.

Dus rondom lassen en meteen eruit tikken, niet wachten totdat de naaf ook opwarmt !!!!!
Waarom mag die naaf niet opwarmen?
Als hij dat wel doet zal het lager meer ruimte krijgen wat volgen mij een extra voordeel is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan