Winterstalling motor, wat is verstandig?

Davidm636

Rookie
8 jul 2014
17
0
's-Heerenberg
Hallo mede MFers,

Mijn eerste motor wordt voor het eerst gestald voor de winter. Nu wil ik graag weten: zijn er bepaalde dingen aan te raden voordat je hem gaat stallen? Moet ik hem er af en toe uithalen om even een stukje te rijden zodat ie een keer warm is geweest, of is dit niet nodig?

Misschien verder nog wat handige tips? Dingen als een druppellader en het liefst van de grond af begrijp ik :)
 
Druppellader en van de grond af inderdaad.
Tank helemaal vol.
Staat ie warm en droog? Dan gewoon een oud laken erover (geen regenhoes ivbm condenswatervorming).
Persoonlijk zou ik de akku eruit halen en die apart warm en droog aan een druppellader hangen (of gewoon af en toe laden).
Al ie carburatuers heeft: benzinekraan dicht en "droog" laten draaien, bij mij helpt dat met starten in het voorjaar.
Bij injectie, mooi niks doen.
Ik ga ook met een doekje olie over de "binnenpoot" van de voorvork, maar dat is een kwestie van geloof, geloof ik.
 
zo en zo de olie en filter vervangen ,met volle tank + forte weg zetten,banden harder oppompen dan normaal en de motor op de paddock stand het liefst voor +achter ,en druppelader aansluiten en een goed geventileerde deken erover heen trekken ,en daarna een kusje geven en zeggen tot het volgende seizoen weltrusten hahahahahaahah
 
de meest handige tip die ik je kan geven is gebruik de zoekfunctie eens. deze vraag wordt elk jaar wel een paar keer gesteld en beantwoord met de zelfde onzin. en aangezien iedereen het er over oneens schijnt te zijn en de één nog mer voorzorgsmaatregelen schijn de moeten nemen als de ander wordt het nu weer tijd voor bier en chips.
 
Al ie carburatuers heeft: benzinekraan dicht en "droog" laten draaien, bij mij helpt dat met starten in het voorjaar.
Bij injectie, mooi niks doen.

Het betreft een motor met carburateurs inderdaad, dat ga ik eens proberen. Heb je misschien nog een uitleg waarom dit beter zou zijn? enige technische onderbouwing?


zo en zo de olie en filter vervangen ,met volle tank + forte weg zetten,banden harder oppompen dan normaal en de motor op de paddock stand het liefst voor +achter ,en druppelader aansluiten en een goed geventileerde deken erover heen trekken ,en daarna een kusje geven en zeggen tot het volgende seizoen weltrusten hahahahahaahah

Dat kusje neem ik ter harte, dat ga ik zeker doen! Voor de rest, de tank vol lijkt me inderdaad ook verstandig aangezien ie er al om bekend staat snel te gaan roesten. (kawasaki zephyr 550)

de meest handige tip die ik je kan geven is gebruik de zoekfunctie eens. deze vraag wordt elk jaar wel een paar keer gesteld en beantwoord met de zelfde onzin. en aangezien iedereen het er over oneens schijnt te zijn en de één nog mer voorzorgsmaatregelen schijn de moeten nemen als de ander wordt het nu weer tijd voor bier en chips.

Goed punt inderdaad, zal de volgende keer dat ook even checken.

gewoon lekker doorrijden zo lang het kan (als je geen pekel op je motor wil) en zsm weer gaan rijden. Met de huidige winters staat ie dan misschien een maand stil. Dat overleeft ie wel

Zou inderdaad ook graag doorrijden, heb vandaag nog even een rondje gereden maar heb tot nu toe alleen nog maar zomerkleding (ook zomerhandschoenen) dus het was toch wat fris. B|


Voor de rest, allen bedankt voor jullie reacties!
 
Het betreft een motor met carburateurs inderdaad, dat ga ik eens proberen. Heb je misschien nog een uitleg waarom dit beter zou zijn? enige technische onderbouwing?
een carb heeft een open verbinding met de buitenlucht (overloop) en een klein beetje benzine. die benzine dampt uit en het residu verstopt de sproeiers. verstopte sproeiers geven start en loop problemen in het voorjaar.
 
Laatste rit voor de stalling nog even km of 60-70 rijden zodat de motor goed op bedrijfstemp. is geweest. Dan meteen aftanken vlakbij huis.
Bij thuiskomst op de bok (als je die hebt), accu eruit.
Accu om de 3 weken 2-3 dagen aan de druppellader op zolder.

Metalen delen aan buitenkant insprayen met silliconenspray of vaseline.
Boutjes zet ik zelf altijd in de motorolie met een klein kwastje. (niet alleen voor de winterstalling). Dat beschermt tegen vocht en haalt de kleur weer op. Knapt je motor echt van op.

Remschijven mee oppassen. Je kan ze insprayen met een vettige spray om te beschermen tegen inwerking van vocht. maar onthoud dan wel goed dat je ze goed ontvet met remmenreiniger voordat je gaat rijden. Lijkt een inkoppertje maar als het ineens mooi weer wordt in de winter en je wil toch even een langere rit maken, ben je geneigd om zo de motor te pakken en op te stappen.
Als je ze niet insprayt is ook niet zo erg, de roest die erop komt rem je er zo weer af als je weer gaat rijden.

Sowieso zou ik na de winter de motor eerst goed ontvetten en weer wassen voordat je gaat rijden.

Motor absoluut niet zomaar starten of korte ritten mee gaan rijden ! Dan is erg slecht voor de motor.
Verder als de motor buiten gestald wordt, zorg ervoor dat er niet te lang condensvocht blijft hangen aan de motor. Afdekhoes of kleed eroverheen ? Om de paar dagen even een halve dag eraf halen, zodat de motor droog wordt. Kun je meteen zien of er nog ergens condens blijft zitten.
 
Nougoed, komtie:

- Aftanken met premium benzine de laatste 2 keer, zit niet/nauwelijks ethanol in en veroudert dus net zo snel als de benzine vroegah.
- Motor wassen voor je hem wegzet.
- Accutje aan de lader. Als je een volautomatische hebt van CTEK of optimate, eraan hangen en als het weer warm wordt buiten er weer af halen. Heb je een oude of domme lader, dan een keer in de maand even eraan tot ie vol is.

De logica van een keer in de maand een dag eraan ontgaat mij een beetje, zo'n smart charger is juist gemaakt om niet naar om te hoeven kijken. Maar lees vooral het boekje.
 
een carb heeft een open verbinding met de buitenlucht (overloop) en een klein beetje benzine. die benzine dampt uit en het residu verstopt de sproeiers. verstopte sproeiers geven start en loop problemen in het voorjaar.

Tja, ik had dat bij meerdere motoren.
Zover ik het begrepen heb verdwijnt op den duur het vluchtige deel van de benzine uit de vlotterkamer en blijft er dikvloeibare drab over.
Zo erg was het bij mij nooit, maar als ik de vlotterkamers heb laten leeglopen en daarna "frisse" benzine erin dan liepen ze wel.

Bij de Ducati heb ik dit na een paar maanden (en je komt echt slecht aan de vlotterkameraftapschroefjes)
Bij een Honda CB450S had ik dit al na een paar dagen.

Remedie: vlotterkamers leeg maken, de Duc heeft een benzinekraantje aan de onderkant van de tank (dit doe ik dus alleen voor de winter) en de Honda had een gewone benzinekraan, daar heb ik dan altijd een paar honderd meter voor thuis al dicht gedraaid. :)

VOORDEEL:
In het voorjaar starten met "verse" benzine uit de tank

NADEEL:

Als je pech hebt kan het vlottermechanisme vast gaan zitten. Het hangt immers de hele winter op z'n aanslag.

Als dan in het voorjaar de vlotterkamer overloopt een tikje erop en het laat weer los.
 
Het betreft een motor met carburateurs inderdaad, dat ga ik eens proberen. Heb je misschien nog een uitleg waarom dit beter zou zijn? enige technische onderbouwing?Dat kusje neem ik ter harte, dat ga ik zeker doen! Voor de rest, de tank vol lijkt me inderdaad ook verstandig aangezien ie er al om bekend staat snel te gaan roesten. (kawasaki zephyr 550)Goed punt inderdaad, zal de volgende keer dat ook even checken.Zou inderdaad ook graag doorrijden, heb vandaag nog even een rondje gereden maar heb tot nu toe alleen nog maar zomerkleding (ook zomerhandschoenen) dus het was toch wat fris. B|


Voor de rest, allen bedankt voor jullie reacties!

Zou een paar winterhandschoenen niet minder kosten dan winterstalling :?
 
Tja, ik had dat bij meerdere motoren.
Zover ik het begrepen heb verdwijnt op den duur het vluchtige deel van de benzine uit de vlotterkamer en blijft er dikvloeibare drab over.
Zo erg was het bij mij nooit, maar als ik de vlotterkamers heb laten leeglopen en daarna "frisse" benzine erin dan liepen ze wel.

Bij de Ducati heb ik dit na een paar maanden (en je komt echt slecht aan de vlotterkameraftapschroefjes)
Bij een Honda CB450S had ik dit al na een paar dagen.

Remedie: vlotterkamers leeg maken, de Duc heeft een benzinekraantje aan de onderkant van de tank (dit doe ik dus alleen voor de winter) en de Honda had een gewone benzinekraan, daar heb ik dan altijd een paar honderd meter voor thuis al dicht gedraaid. :)

VOORDEEL:
In het voorjaar starten met "verse" benzine uit de tank

NADEEL:

Als je pech hebt kan het vlottermechanisme vast gaan zitten. Het hangt immers de hele winter op z'n aanslag.

Als dan in het voorjaar de vlotterkamer overloopt een tikje erop en het laat weer los.

Oke, deze neem ik zeker even mee, bedankt!
Laatste rit voor de stalling nog even km of 60-70 rijden zodat de motor goed op bedrijfstemp. is geweest. Dan meteen aftanken vlakbij huis.
Bij thuiskomst op de bok (als je die hebt), accu eruit.
Accu om de 3 weken 2-3 dagen aan de druppellader op zolder.

Metalen delen aan buitenkant insprayen met silliconenspray of vaseline.
Boutjes zet ik zelf altijd in de motorolie met een klein kwastje. (niet alleen voor de winterstalling). Dat beschermt tegen vocht en haalt de kleur weer op. Knapt je motor echt van op.

Remschijven mee oppassen. Je kan ze insprayen met een vettige spray om te beschermen tegen inwerking van vocht. maar onthoud dan wel goed dat je ze goed ontvet met remmenreiniger voordat je gaat rijden. Lijkt een inkoppertje maar als het ineens mooi weer wordt in de winter en je wil toch even een langere rit maken, ben je geneigd om zo de motor te pakken en op te stappen.
Als je ze niet insprayt is ook niet zo erg, de roest die erop komt rem je er zo weer af als je weer gaat rijden.

Sowieso zou ik na de winter de motor eerst goed ontvetten en weer wassen voordat je gaat rijden.

Motor absoluut niet zomaar starten of korte ritten mee gaan rijden ! Dan is erg slecht voor de motor.
Verder als de motor buiten gestald wordt, zorg ervoor dat er niet te lang condensvocht blijft hangen aan de motor. Afdekhoes of kleed eroverheen ? Om de paar dagen even een halve dag eraf halen, zodat de motor droog wordt. Kun je meteen zien of er nog ergens condens blijft zitten.

Remmen worden deze winter sowieso vervangen dus dat zal geen problemen geven. Voor de rest van de tips, bedankt! Zal ze ter harte nemen.
Het betreft een motor met carburateurs inderdaad, dat ga ik eens proberen. Heb je misschien nog een uitleg waarom dit beter zou zijn? enige technische onderbouwing?Dat kusje neem ik ter harte, dat ga ik zeker doen! Voor de rest, de tank vol lijkt me inderdaad ook verstandig aangezien ie er al om bekend staat snel te gaan roesten. (kawasaki zephyr 550)Goed punt inderdaad, zal de volgende keer dat ook even checken.Zou inderdaad ook graag doorrijden, heb vandaag nog even een rondje gereden maar heb tot nu toe alleen nog maar zomerkleding (ook zomerhandschoenen) dus het was toch wat fris. B|


Voor de rest, allen bedankt voor jullie reacties!

Zou een paar winterhandschoenen niet minder kosten dan winterstalling :?

Winterstalling kost me alleen een druppellader :P
 
Ja, velen neigen tot overdrijving *D

Maar ik amuseer me ieder najaar weer kostelijk met al die winterklaar topic's. Er komen ook ieder jaar weer nieuwe "tips" bij. Ik rits binnenkort de voering weer in de jas en broek. Zoek mijn Gerbing handschoenen weer op en spuit her en der weer wat ACF 50 op de motor en we zijn winterklaar.
De herfst is echt nog een prachtig seizoen om te rijden. Al die fietsers hebben hun matching ANWB kleding opgeborgen en het is heerlijk rustig op de mooie binnenwegen.
 
Maar ik amuseer me ieder najaar weer kostelijk met al die winterklaar topic's. Er komen ook ieder jaar weer nieuwe "tips" bij. Ik rits binnenkort de voering weer in de jas en broek. Zoek mijn Gerbing handschoenen weer op en spuit her en der weer wat ACF 50 op de motor en we zijn winterklaar.
De herfst is echt nog een prachtig seizoen om te rijden. Al die fietsers hebben hun matching ANWB kleding opgeborgen en het is heerlijk rustig op de mooie binnenwegen.

Inderdaad, wintervoeringen, Gerbing, en je bent weer winterklaar.
 
Maar ik amuseer me ieder najaar weer kostelijk met al die winterklaar topic's. Er komen ook ieder jaar weer nieuwe "tips" bij. Ik rits binnenkort de voering weer in de jas en broek. Zoek mijn Gerbing handschoenen weer op en spuit her en der weer wat ACF 50 op de motor en we zijn winterklaar.
De herfst is echt nog een prachtig seizoen om te rijden. Al die fietsers hebben hun matching ANWB kleding opgeborgen en het is heerlijk rustig op de mooie binnenwegen.

Je vergeet gemakshalve de "semi oldtimers" in overgangsregeling die in de maanden december, januari en februari de weg niet op mogen :z
 
Heb toch nog wat vragen over de winterstalling van een motorfiets.
Er wordt ook aangeraden (ook zelfs in de owners manual/handleiding)om de carburators af te tappen/leeg laten lopen.
En er wordt vaak aangeraden om door het bougiegat wat olie te doen omdat anders de cilinderwanden en zuigerveren gaan roesten.
Als je de tips leest voor oldtimer/youngtimer auto's wordt daar geen woord over gerept.
Het is natuurlijk ook wel veel lastiger om dat bij een auto te doen.
Zeker bij een diesel.
Wat ik me nu afvraag is, waarom hebben auto's blijkbaar geen last van roest in de cilinders en motorfietsen wel.
Graag zou ik ervaringen horen van MF-ers die hun motor in de winter stilzetten en wat ze wel of niet doen en de ervaringen daarmee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan