Krakend cardan R1100S

wervisser

Die hard MF'er
31 mrt 2005
955
3
Tilburg
Sinds enige tijd kraakt mijn cardan. Ik heb al wel bepaald waar het vandaan komt, het lager tussen de arm en de klok.
Hoe veel prio zou er liggen om dit lager te laten smeren, dan wel vervangen ? Hij heeft namelijk 4k geleden een beurt gekregen en heeft er inmiddels 58k op staan. Officieel volgt bij 60k een grote beurt.

Ik ben op zich best van het sleutel proberen uit (met 2 linker handen), maar het schijnt nogal nauw te luisteren met het vastdraaien van de bouten qua aantal Nm's.
 
Als een lager kapot is helpt smeren niet..Ik kan me ook niet voorstellen dat dit lager 'droog' z'n werk moet doen?

Met het WPH erbij het spul uit elkaar halen, kapotte delen vervangen en weer in elkaar zetten.
Ik kan me niet voorstellen dat je echt een momentsleutel nodig hebt..
 
Daarvoor hebben ze momentsleutels.

:^

Het zijn twee conische rollenlagers, maatje speciaal. Alleen te krijgen via BMW voor een pittig bedrag (€60 per stuk meen ik).

Je kan de schalen gewoon uit het cardan tikken zoals je dat met een balhoofdlager doet, evt verhitten. Beide draadbussen goed ontdoen van loctiteresten. Daarna weer monteren voorzien van loctite 2701. Draai beide pluggen er een klein stukje in om de boel op zn plek te houden, dan draai je de niet verstelbare bus vast op moment, en dan de verstelbare met borgmoer volgens het WPHB vastdraaien.
 
Als een lager kapot is helpt smeren niet..Ik kan me ook niet voorstellen dat dit lager 'droog' z'n werk moet doen?

Met het WPH erbij het spul uit elkaar halen, kapotte delen vervangen en weer in elkaar zetten.
Ik kan me niet voorstellen dat je echt een momentsleutel nodig hebt..
die heb je wel degelijk nodig. het zijn conische lagers en als je die niet exact goed opspant met het juiste moment gaan ze of meteen kapot of binnenkort. en die pokke dingen zijn alleen gebruikt bij BMW en worden elk jaar duurder. en dat loopt al snel richting de 70 euro voor die krengen zonder montage. en dan zit de bout verbinding ook nog eens vast met rode locktite dus je moet ze ook nog goed heet stoken om ze los te krijgen zonder het alu van de tunnel of cardanklok te beschadigen. is geen beginnersklusje voor iemand die zichzelf 2 linker handen toedicht.
ik zou wel eerst even zeker weten dat het inderdaad die lagers zijn daar achter zit een spiebanen connectie en die wil ook nog wel eens kraken als hij nog net zo veel vet heeft als toen hij de fabriek verliet. een beetje staburags op de spiebanen wil ook nog wel eens helpen en dat is een stuk goedkoper als nieuwe lagers al is dat vet ook verre van goedkoop.
...... dan draai je de niet verstelbare bus vast op moment, en dan de verstelbare met borgmoer volgens het WPHB vastdraaien.
en dan heb je ook nog een special tool nodig om te voorkomen dat de binnenkant van moment afgaat als je de borgmoer aan het aansjorren bent
 
Laatst bewerkt:
zolang er nog geen speling op de lagers zit zal je er nog weinig van merken tijdens het rijden. maar kraken is meestal wel een teken dat het einde in zicht is of er zit al speling op. en er zijn veel bedrijven die de lagers nastellen maar meestal is dat maar een zeer tijdelijke oplossing om vervanging uit te stellen.
 
Special tool valt allemaal wel mee hoor. Iets te vast is ook niet erg bij deze lagers maar het moet niet te gek worden.

Belangrijk. goed warmstoken om de Loctite los te bakken, daarna alles idd schoonmaken.

Bij het hermonteren de vaste bus gewoon vastzetten en de stelbus met een grote inbus op moment zetten. Daarna de lockmoer gewoon vastzetten met een grote steeksleutel. Niets bijzonders.

Idd.dure lagers, dat wel. er is een alternatief met lagerbussen ipv lagers maar of dat nu de oplossing is weet ik ook niet.


benno
 
Het is een soort conisch naaldlager van een speciale BMW maat. Het setje zal intussen tegen de 90 euro lopen. Normaal krijgt het speling, maar kraken is echt einde oefening.
Ik durf het wel aan zonder momentsleutel. Maar je hebt wel een grote imbus nodig om de lagertap los en vast te draaien. Ik heb er gelijk een met een 1/2" aansluiting gekocht, die past dus op de momentsleutel.
 
Pfff, het oplossen van het gekraak zal zo'n €170 gaan kosten :(

het voorkomen van het slopen van je cardan en preventief onderhoud zodat je qua cardan er weer 60.000 tegenaan kan, kost 170 euro waarvan meer dan de helft onderdelen...

klinkt een stuk beter zo toch ;)

verrekte interessant topic overigens maar wie komt met een plaatje ?
 
Laatst bewerkt:
Ophanging; Vaste bus nr10, stelbus nr8 en borgmoer nr9:

13015628_1071669029546155_4688155394307113009_n.jpg


Lagers van de ophanging nr2:

12998739_1071669026212822_3893112994238116109_n.jpg
 
Het setje begon rond de 60 euro, dan werd het na 9min al 70 euro, en de volgende dag kosten ze al 90euro.
Dus ik zou zeggen bestel ze vanavond nog want morgen kosten ze zeker 120+ euro...

Kennelijk is BMW bezig met een algehele prijsverhoging van haar onderdelen. Ik maakte ook al zoiets bizars mee: een zijdeksel (accuafdekking): in februari € 115,= per stuk, in mei € 155,= per stuk..... En ik had er dus 2 nodig. B|
 
Foutje, eerst 120 euro dus, dan 70 euro en dan 90 euro voor een set.Nu dus al 170€, BMW onderdelen prijzen werken zoals de beurs. :+
Doe er maar grappig over. Het is partnummer 33172311091
Bij de Hobbyist hebben ze een imitatie, die kost al 60 euro voor een setje: NAALDLAGER PARALEVERACHTERBRUG IMITATIE (ZIE OPMERKING) <font color="blue">33172311091/I</font> - Hobbyist
Bij Leebmann kost een orginalteil 52 euro per stuk. Nadellager 10X32X17 (33172311091) - leebmann24.de
Ik durf dus te stellen dat het setje bij de dealer intussen 104 euro kost.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan