H7 halogeen vervangen door LED

Ik denk, dat we een deel van het strooilicht in de gebruikte materialen van koplamp lenzen moeten zoeken, deze zijn tegenwoordig niet meer van glas, maar van kunststof. Dit krast vrij snel en heeft ook vrij snel last van putjes door opspattende steentjes. Als die krasjes en putjes zorgen voor strooilicht.

Ik kan kunststof glashelder polijsten met korrel p2000 en commandant, maar dan zie je van dichtbij of met een vergrootglas nog allemaal kleine schuurkrasjes. Polijstsets voor het polijsten van koplampen bevatten schuurmateriaal met korrel p4000. Wat extreem fijn is een een zeer glad oppervlak moet garanderen.

De externe beschadigingen van de kunststof koplamp "glazen" zijn maar de helft van het probleem. Door de UV straling van de lamp ontstaan kleine haarscheurtjes in het "glas" die je er niet meer uit kunt polijsten.

Ik polijst regelmatig koplampen op het werk en dat gaat inderdaad tot korrel 4000 waterproof (machinaal) Het belangrijkste is echter het schuurwerk ervoor want dat haalt de echte beschadigingen weg. Tevens zijn de koplampen nog steeds dof na het schuren.
Na het polijsten zijn ze wel weer helemaal strak en glanzend.
Je kunt hierna met het licht aan heel goed de scheurtjes in het glas zien en soms blijkt de koplamp dan toch een stuk minder als dat je vooraf dacht..
 
Weg oma...

Ik heb zo'n H4 led van cyclops gemonteerd zoals genoemd op de eerste pagina.
En ik kan je verzekeren dat die foto's niet nep zijn

ff wat foto's gemaakt met mijn telefoon

Led gemonteerd vooraan zicht
full



normaal licht afstand 5 meter.
img_0634__600_x_448__162.jpg


led gemonteerd met rubber afdichting, slechts 1 klein gatje gemaakt voor de H4 adapter op de led te kunnen monteren:
img_0636__448_x_600__136.jpg


zicht van voren 5 meter afstand, is in het echt niet zo verblindend als op de foto:
img_0638__448_x_600__938.jpg
 
Ik heb er zelf eentje van Aliexpress (uit china dus) voor 11 euro. Werkt prima, alleen mijn xenon die ik voorheen had scheen toch net iets verder.

Ik rijd eigenlijk bijna nooit in het donker, maar wel zomeravond/schemer/laagstaande zon dus het is wel fijn dan anderen mij kunnen zien :)


Hoe is de levensduur van de koplampen van jullie? Ik hoor namelijk verschillende verhalen, bij de een gaat ie lang mee terwijl hij bij de ander binnen no-time stuk gaat.. (hetzelfde merk lamp, dus kwaliteit zou hetzelfde moeten zijn).
 
heb vorig jaar h7 led geplaatst 30watt 3000lumen
slechts kleine aanpassing moeten doen aan dichtingskappen
wat mij het eerste opviel is dat men je veeeel beter ziet
tot op heden geen enkele keer in de ankers meer moeten gaan voor andere weggebruikers die uit zijstraten komen, men ziet je veel vlugger door het witte licht
lichtweergave in de nacht weet ik nog niet daar men meestal in de valavond thuis komt
heb ook nog geen enkele tegenligger weten te hinderen door verblinden van het felle licht
heb het in de week nog met een verkoopdirecteur van een motorfabrikant over gehad waarom niet standaard 1/kostprijs
2/tot op heden geen fabrikant bereid om een degelijke garantie te waarborgen
3/ook nog geen homologatie voor deze lampen
 
Iemand deze al eens geprobeerd :
Aviation Aluminum COB LED Motorcycle Hi/Lo Beam Headlight Light Bulb BA20D | eBay
Lijkt me dat je deze er zo in kan zetten ipv je "ouderwetse bolletje".


Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

edit:

Bij aliexpress zijn ze ook te koop , maar die hebben meer Lm ( lumen?).
Hoge Kwaliteit LED 20 W * 2 2000LM * 2 Hi/Lo Beam DC12V 6500 K BA20D Plug Led Motorcycle Koplampen Bromfiets Scooter Motobike Koplamp in Hoge Kwaliteit LED 20 W * 2 2000LM * 2 Hi/Lo Beam DC12V 6500 K BA20D Plug Led Motorcycle Koplampen Bromfiets Scooter Motobike Koplamp van op AliExpress.com | Alibaba Groep

Zou het voldoende zijn?
Ik heb nl geen idee hoeveel lumen onze normale lichten hebben
 
Laatst bewerkt:
Als er geen koelblok opzit kan je er al vanuit gaan dat er niet veel licht uitkomt.

Ik heb deze jongens met flexibele heatsink nu in mijn RSV4 gezet. Past neeeet (een lamp met vaste heatsink ging sowieso niet passen), maar geeft net zoveel (zo niet meer) licht dan xenon. Met als verschil dat ze in een keer aanspringen ipv op moeten warmen.

Ik heb geen aandelen in deze toko overigens.

http://www.immers.info/Webwinkel-Pr...nbus-koplampen-set-7.000-lumen-flex-cool.html
 
Nou, xenon heeft nog het nadeel dat het spul slijt, je een omvormer en alles erachter hebt hangen die je weg moet zien te werken.

Led heeft een dermate lange levensduur dat dat de tijd dat de meeste mensen een motor hebben flink overstijgt, nooit meer hoeven te wisselen.

In het verleden had je idd dat zogeheten Cree leds, prima techniek maar net zoals in huis niet ideaal. Heel veel lichtpuntjes op een bolletje waarbij met een reflector het lichtbeeld gewoon rommelig was. Nu is er een nieuwere techniek van Philips, Luxeon, wat nog meer opbrengst heeft en speciaal voor voortuigen ontwikkeld is. Dit wordt verkocht onder de merknaam Pilot en Hilox. Geschikt voor canbus, 2 lichtpunten naar onder en boven in de reflector netjes gecentreerd dus lichtbeeld is ook erg goed. Alleen aan de achterkant steken een aantal litzes uit die bedoeld zijn voor de koeling van het spul.

Maar dat werkt erg mooi moet ik zeggen. Afstellen is wat kritischer omdat je sneller mensen verblind maar verder dan dat, prima.

Dit is bijvoorbeeld de versie zonder canbus:
H7 L1 Motor LED kit 5700K, Hilox Performance

Voor 85 euro ben je het mannetje. Evolution serie is een tientje duurder maar heeft wel een canbus canceler erin.
 
Laatst bewerkt:
Nou, xenon heeft nog het nadeel dat het spul slijt, je een omvormer en alles erachter hebt hangen die je weg moet zien te werken.

Led heeft een dermate lange levensduur dat dat de tijd dat de meeste mensen een motor hebben flink overstijgt, nooit meer hoeven te wisselen.

In het verleden had je idd dat zogeheten Cree leds, prima techniek maar net zoals in huis niet ideaal. Heel veel lichtpuntjes op een bolletje waarbij met een reflector het lichtbeeld gewoon rommelig was.
Dat zijn smd leds...
Nu is er een nieuwere techniek van Philips, Luxeon, wat nog meer opbrengst heeft en speciaal voor voortuigen ontwikkeld is. Dit wordt verkocht onder de merknaam Pilot en Hilox. Geschikt voor canbus, 2 lichtpunten naar onder en boven in de reflector netjes gecentreerd dus lichtbeeld is ook erg goed. Alleen aan de achterkant steken een aantal litzes uit die bedoeld zijn voor de koeling van het spul.
En dit zijn weer wel cree leds. Volgensmij haal je wat door elkaar.
 
Nou, xenon heeft nog het nadeel dat het spul slijt, je een omvormer en alles erachter hebt hangen die je weg moet zien te werken.

...

Dit is bijvoorbeeld de versie zonder canbus:
H7 L1 Motor LED kit 5700K, Hilox Performance

Voor 85 euro ben je het mannetje. Evolution serie is een tientje duurder maar heeft wel een canbus canceler erin.

Op die foto's zie ik toch ook een kastje dat weg gewerkt moet worden.
 
Als er geen koelblok opzit kan je er al vanuit gaan dat er niet veel licht uitkomt.

Ik heb deze jongens met flexibele heatsink nu in mijn RSV4 gezet. Past neeeet (een lamp met vaste heatsink ging sowieso niet passen), maar geeft net zoveel (zo niet meer) licht dan xenon. Met als verschil dat ze in een keer aanspringen ipv op moeten warmen.

Ik heb geen aandelen in deze toko overigens.

http://www.immers.info/Webwinkel-Pr...nbus-koplampen-set-7.000-lumen-flex-cool.html
Mag wat kosten, maar geeft dus ook minder warmte in dan de normale H7 lampen denk ik?
De Aprilia koplamp wil graag zwart verbranden. :Y :')

Alleen dat CANBUS gedeelte is eigenlijk niet nodig, dat geeft dan elders (weerstand) onnodig stroomverlies en warmte? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb thuis ook zo'n led lamp liggen met gigantisch koelblok er op.

Dat koelblok steekt voorbij het rubber welke je normaal op de achterkant van de lamp duwt en waar je dan de stekker in het gat steekt op de lamp.

Om deze reden heb ik mijn halogeen lamp weer terug gemonteerd. Er komt wel een bak met licht uit die led lamp, maar zo'n groot ding welke uitsteekt vind ik niks.

Het geeft mij geen goed gevoel mbt water (vocht in de koplamp, dan wel kortsluiting door vocht). Of dit gevoel onterecht is weet ik niet, maar ik ga het niet testen. :)

De lichtopbrengst is wel net zo als mijn oude xenon kit (zo op het oog beoordeeld).

Ik wacht totdat die dingen verder ontwikkeld zijn en ze niet meer uitsteken.
 
Laatst bewerkt:
En bij deze nog een koplamp bolletje maar dan in led :
H4 6500K DC8-80V White COB LED Hi/Lo Beam Motorcycle Headlight Front Light Bulb 601005679316 | eBay

hoeveelheid licht staat er niet bij, maar voor dat geld is ie zeker het proberen waard.
Die heb ik gekocht voor in mijn scooter, heb mijn koplampunit daarvoor aan moeten passen omdat die led niet door het gat past waar het lichtbolletje doorheen moet. Vind de lamp er daardoor niet echt goed meer vastzitten. Ziet er leuk uit, lichtopbrengst is erg goed, maar raad aan het niet te doen :N Zou dan voor een kleinere cree led gaan die wel gewoon door het gat past.
 
Mag wat kosten, maar geeft dus ook minder warmte in dan de normale H7 lampen denk ik?
De Aprilia koplamp wil graag zwart verbranden. :Y :')

Alleen dat CANBUS gedeelte is eigenlijk niet nodig, dat geeft dan elders (weerstand) onnodig stroomverlies en warmte? :)

Een xenonlamp wordt sowieso veel minder warm dan een halogeen omdat een xenonlamp van zichzelf al veel efficiënter is (minder warm, meer licht), en ook nog eens op een lager wattage werkt. Hitte is ook niet de reden dat een reflector zwart wordt, maar het UV licht van de goedkopere setjes. Een dure set is gemaakt van kwartsglas en straal geen UV licht uit.

Een LED lamp is ook efficiënter maar moet gekoeld worden, dus wat het resultaat is in de praktijk qua temperatuur in het koplamphuis durf ik niet te zeggen...
 
Een LED lamp is ook efficiënter maar moet gekoeld worden, dus wat het resultaat is in de praktijk qua temperatuur in het koplamphuis durf ik niet te zeggen...
Ik weet van een fabrikant dat ze zelfs verwarmingsfolies maken om LED koplampen tegen bevriezen te beschermen.
Deze heb ik een keer in handen gehad. En hun klant is Aprilia. :)
 
Dat zijn smd leds...En dit zijn weer wel cree leds. Volgensmij haal je wat door elkaar.
Haha dat zou kunnen, moet ik thuis even doorlezen dan, zo op de telefoon werkt niet echt. :P

Maar cree leds zijn de power leds die een enorme lichtopbrengst hebben, heb ik bij mijn auto in de achteruit verlichting zitten, kan geen smd tegenop. :)

Luxeon is idd wel een doorontwikkeling op de smd leds van welleer en een merk naam die daaraan gekoppeld is.
Op die foto's zie ik toch ook een kastje dat weg gewerkt moet worden.
Je hebt de canbus canceler en een klein kaatje voor de aansturing van de led. Geen hele ballast oid, hoewel de kleinere xenon ballasten vaak wel weer meevielen qua grootte, alleen komt daar de omvormer dan nog bij wat het een groot onhandig pakket maakte.
 
Laatst bewerkt:
Hoe heet wordt dat koelelemement als die achter uitsteekt?
Bij mij zitten achter de koplamp (in de kuip) zo'n beetje alle stekkers van de kabelboom weggepropt. Heel veel ruimte is er niet over, en beugeltjes of steuntjes om de stekkers te borgen zitten er ook niet. Je vouwt de kabels en stekkers een beetje naar de zijkanten en dan schuif je de koplamp in de kuip. Er komen dus altijd draden en stekkers tegen dat koelelement.

Maar de lichtopbrengst van een oudere XJ900 is gewoon belabberd dus ik wil graag wat meer licht. En liefst zo simpel mogelijk. En 100 euro voor een led-bol vind ik wat te veel van het goede ;)

Hoeveel Lumen moet zo'n ding eigenlijk geven?

4000 lumen, ongeveer 20 euro :
1x H4 HB2 9003 Hi/Lo 6000K White 490W 73500LM Motorcycle Bike CREE LED Headlight | eBay

Setje van 2 stuks (12000lumen zelfde prijs per stuk).
1500W 225000LM CREE LED Headlight KIT H4 HB2 9003 Hi/Lo Beam 6000K White Bulbs 603432738345 | eBay

Laatste setje ziet er keurig netjes uit, moet ik zeggen. Is dit een aanrader in deze prijsklasse?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan