Terugschakelen Kymco K-pipe

DanyG

Rookie
10 nov 2016
23
0
Sinds kort heb ik de Kymco K-pipe in mijn bezit. Rijdt erg fijn! Maar sinds gisteren (geen precies idee waarom) schakelt hij niet meer goed terug. Opschakelen gaat echter nog prima. Terugschakelen gaat alleen door een flinke kracht op het pedaal uit te oefenen. Zo veel dat dit niet lukt vanaf de motor zelf. Dit gaat alleen als ik ernaast sta. Ook het opschakelpedaal omhoog drukken om zo terug te schakelen gaat niet meer.

Maar omdat ik erg weinig ervaring heb met een schakelbak (zij het een semi-), zou ik graag horen of jullie misschien ideeën hebben over wat het evt. zou kunnen zijn. Ik kom er zelf namelijk niet meer uit. Alvast bedankt!

Dany
 
Controleer eerst of er nog olie in het blok zit en het blok verder gewoon draait en er geen obstakels zijn die de werking van het schakelpedaal belemmeren.

Als het eerste geen probleem was kan je de koppeling opnieuw afstellen!! = appeltje - eitje en kan je zelf doen!

1:moer koppeling losdraaien en stelschroef klokgewijs moet draaien tot die los van koppeling komt
2:antiklokgewijs draaien tot er weerstand is
3:1/8 tot 1/4 klokgewijs (terug dus) draaien en dat is het.

Mocht dit niet baten dan ben in bang dat je dieper in het blokje naar je schakelwals moeten gaan kijken.

Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Eventjes visueel:

Deze kant van het blok!

full
 
Dank voor je tips! Heb de koppeling eens opnieuw afgesteld. Alleen was dit nog niet de oplossing van mijn probleem. Die is er nog steeds.

Het is echt het laatste stukje waar je het pedaal naar beneden drukt. Hier moet je Heel veel kracht voor gebruiken. Daardoor moet ik mijn hele voet van de steun afhalen en op het pedaal zetten, in plaats van dat dit gewoon met de hiel kan...
 
Sinds kort heb ik de Kymco K-pipe in mijn bezit. Rijdt erg fijn! Maar sinds gisteren (geen precies idee waarom) schakelt hij niet meer goed terug. Opschakelen gaat echter nog prima. Terugschakelen gaat alleen door een flinke kracht op het pedaal uit te oefenen. Zo veel dat dit niet lukt vanaf de motor zelf. Dit gaat alleen als ik ernaast sta. Ook het opschakelpedaal omhoog drukken om zo terug te schakelen gaat niet meer.

Maar omdat ik erg weinig ervaring heb met een schakelbak (zij het een semi-), zou ik graag horen of jullie misschien ideeën hebben over wat het evt. zou kunnen zijn. Ik kom er zelf namelijk niet meer uit. Alvast bedankt!

Dany
Begrijp ik hieruit dat je (alleen) probeert te schakelen terwijl de motor stil staat? Of werkt het rijdend ook niet?
 
Sinds kort heb ik de Kymco K-pipe in mijn bezit. Rijdt erg fijn! Maar sinds gisteren (geen precies idee waarom) schakelt hij niet meer goed terug. Opschakelen gaat echter nog prima. Terugschakelen gaat alleen door een flinke kracht op het pedaal uit te oefenen. Zo veel dat dit niet lukt vanaf de motor zelf. Dit gaat alleen als ik ernaast sta. Ook het opschakelpedaal omhoog drukken om zo terug te schakelen gaat niet meer.

Maar omdat ik erg weinig ervaring heb met een schakelbak (zij het een semi-), zou ik graag horen of jullie misschien ideeën hebben over wat het evt. zou kunnen zijn. Ik kom er zelf namelijk niet meer uit. Alvast bedankt!

Dany
Hey Dany, heb je inmiddels een oplossing gevonden voor dit probleem? Ik zit namelijk met dezelfde! Opschakelen gaat prima met de k-pipe, terug erg moeizaam of niet, zeker niet in stilstand. Ben benieuwd of je het gefixt hebt!
 
:^

Opschakelen kan zelfs zonder koppeling dus bij lastig terugschakelen komt de koppeling waarschijnlijk niet goed vrij.
Slappe koppelingsveren of het handel/koppeling goed afstellen.
Als er tenminste geen heveltje of as in het blok ingesleten is.
 
Opschakelen kan zelfs zonder koppeling dus bij lastig terugschakelen komt de koppeling waarschijnlijk niet goed vrij.
Slappe koppelingsveren of het handel/koppeling goed afstellen.
Als er tenminste geen heveltje of as in het blok ingesleten is.
zoals je zelf zegt, heeft de koppeling niks te maken met kunnen schakelen, of ze nu goed vrij komt of niet.
slappe koppelingsveren laten de koppeling slippen, niets anders.
als je zelfs niet met normale kracht het pedaal in beweging krijgt, zit er mechanisch iets niet snor in de bediening van de bak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan