Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Wat een plaatje! :t Gaan jullie hier ook van die mooie reisverslagen mee maken? :]
 
Terug van lang weggeweest om eens te kijken wat andere eigenaars vinden van hun AT.

Wat is het stil hier... -O-

Zal ik een voorzet geven.

To DCT or not to DCT?
Bijna elke test eindigt met : "DCT is een gimmick dat offroad enkel kilo's bijbrengt."
Die test begint ook altijd met : "Ondergetekende heeft weinig ervaring offroad."
Geloof me : DCT is the way to go als je echt modder en zand tegenkomt. Permanente tractie zonder nadenken over slippende koppeling of gevaar voor afslaan, rechtstaand schakelen zonder je voet ook maar een mm te moeten bewegen, je wil na een tijd niet meer zonder. Het maakt offroad rijden gewoon makkelijker. :9
Test van ervaren offroad journalisten komen ook allemaal tot dezelfde conclusie : DCT

En op het asfalt?
Ik moet toegeven dat de AT daar van mij nog geen eerlijke kans gekregen heeft, 21 inch voorwiel met noppenbanden... :X
Bovendien heeft hij 55 pk minder dan een KTM 1190. Dat gaat de AT niet winnen denk ik. Alleen vind ik niet dat een allroad, waar ik echt offroad mee wil kunnen rijden, meer pk moet hebben dan mijn Speed Triple.

Is hij makkelijk op te rapen?
Ondanks het gewicht, :Y , verbazingwekkend makkelijk. Givi valbeugels doen hun werk keurig. De handkappen daarentegen zijn puur plastic (en dus stuk). Barkbusters in de plaats.

Bagagemogelijkheden?
Wel, dat wou ik even vragen? Wie heeft welke koffers en wat zijn de ervaringen?
Ik doe het nu met een bagagerack (en eventueel een seatrack) van SW motech en dan een tas en bagagerol.

Allroadbanden?
Dat was de andere vraag, heeft er iemand al gedacht aan een extra set velgen om tubeless banden op te leggen? Naar verluidt kan je niet wisselen van velgmaat zonder dat de DCT (en het ABS?) tilt slaat?

Cheers
 
Zijn er hier mensen die hun AT gekocht hebben om er vrijwel alleen onroad mee te rijden?
Hoe bevalt de AT onroad?

Zoals een paar post eerder als gezegd, is de AT in het vizier om eventueel een NC750X DCT te gaan vervangen. Er zal eigenlijk alleen onroad meegereden worden.
 
Gebruik hem enkel onroad. Heb nu 21.000 Km .Heb hem gekocht enkel om te reizen met vrouwlief(MT07). Voldoet voor mij perfect omdat we ons meestal aan de snelheidsbeperkingen houden. Daar heb ik dus geen 150 pk voor nodig. Ik rij dus altijd alleen maar wel bepakt. Het verbruik, door onze zachte rijsteil, is tussen de 4l/100 km tot 4,5 l/100 km. Voor met 2 personen te reizen ,vind ik , heeft hij een beetje vermogen te kort. Dan zou ik kiezen voor een VFR1200X.
Als ik alleen rij gebruik ik mijn VFR1200F.
 
Hoe is de combi met de MT07? Moet jij je inhouden?
Hoe is het bochtengedrag? Door het grote voorwiel zou de AT wat lastiger insturen. Ik denk dan vooral aan haarspeldbochten of snellere links/rechts combi's.

We gaan absoluut een proefrit maken volgend jaar maar vind het zelf wel prettig al wat ervaringen van andere gelezen te hebben. Dit geeft wat aanknoppingspunten.
 
Terug van lang weggeweest om eens te kijken wat andere eigenaars vinden van hun AT.

Wat is het stil hier... -O-

Zal ik een voorzet geven.

Die AT's bevallen zo goed, er valt weinig te mopperen :+ (zolang je meteen de standaard banden vervangt, en behalve de middenbok geen oem accessoires koopt :p)

~Speedgloves schreef op 05 november 2016 @ 14:50
Bagagemogelijkheden?
Wel, dat wou ik even vragen? Wie heeft welke koffers en wat zijn de ervaringen?
Ik doe het nu met een bagagerack (en eventueel een seatrack) van SW motech en dan een tas en bagagerol.


Ik heb een Givi Trekker Outback topkoffer, en die bevalt zeer goed. Een beetje prijzig, dat wel.
Verder heb ik nog Heavy Duties zijkoffers staan die ik begin dit jaar voor een RD07 had gekocht. Ook die koffers zijn top (en aanzienlijk goedkoper) het is alleen nog even wachten, want ze moeten nog een koffer rek ontwerpen.

~Speedgloves schreef op 05 november 2016 @ 14:50
Allroadbanden?
Dat was de andere vraag, heeft er iemand al gedacht aan een extra set velgen om tubeless banden op te leggen? Naar verluidt kan je niet wisselen van velgmaat zonder dat de DCT (en het ABS?) tilt slaat?

Cheers


Op een Engelstalig forum komt veel voorbij dat men de spaken in-taped, en zodoende kan je Tubeless monteren. (Google: OUTEX Tubeless kit)

Verder kan je ook Alpina wheels kopen, maar dat kost ook wat :+
14495242_582020451999370_2158296957108719493_n.jpg


ABS en TC wat op hol slaat is mij iig niks van bekend, de abs ring zit op de schijf, en die moet je sowieso overzetten.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om de wieldiameters. Wanneer deze buiten de toleranties komen, gaan de computer flippen. Dus het 21" voorwiel vervangen door een 19" zou heel goed problemen met de ABS en daarmee ook de TC computer kunnen opleveren. Het voorwiel gaat namelijk veel sneller rond dan de computer verwacht terwijl andere sensoren geen indicaties afgeven dat er bijvoorbeeld een slip optreed o.i.d. Dan gaat de computer flippen.
 
21" met 19" vervangen gaat zeker problemen geven idd. De computer zal zichzelf niet aanpassen denk ik, alhoewel, hij moet ook rekening houden met verschillende type banden en profiel dikte, al is het verschil dan kleiner.
 
Die AT's bevallen zo goed, er valt weinig te mopperen :+ (zolang je meteen de standaard banden vervangt, en behalve de middenbok geen oem accessoires koopt)

Op een Engelstalig forum komt veel voorbij dat men de spaken in-taped, en zodoende kan je Tubeless monteren. (Google: OUTEX Tubeless kit)

Verder kan je ook Alpina wheels kopen, maar dat kost ook wat :+

Het is niet dat ik absoluut tubeless wil rijden, offroad zijn tubes beter.
Eigenlijk zijn die Alpina's wat ik in gedachten had :t . Gewoon de wielen wisselen afhankelijk van wat je nodig hebt voor de volgende trip (uiteraard niet voor een rondje rond de kerk...) Mooie prijs ook. _O-
Welke banden heb jij dan?

Die tubeless kit, zou je dat ook kunnen gebruiken als je toch met tubes rijdt? Ik zie niet in waarom niet eigenlijk.

Wat is het probleem met de Honda koffers (buiten de prijs), bevestiging ziet er knap uit. Ben geen liefhebber van een topkoffer, geef mij maar een (of twee) bagagerol(en).
 
Het gaat om de wieldiameters. Wanneer deze buiten de toleranties komen, gaan de computer flippen.
Dat zal het wel zijn.
Meer pit, tja, S1 is geen oplossing?
Zeker proefrijden.
En de standaardbanden zijn blijkbaar inderdaad K**. Ik heb TKC 80 laten opleggen bij aankoop dus ik heb er geen ervaring mee.
 
De Honda koffers zijn van goedkoop plastic, bij een val vanuit stilstand gaan ze al kapot en sluiten ze niet meer. Een Dual-Sport helm past niet in de topkoffer.

Bovendien wil ik een rek om het kontje te beschermen als ik het asfalt verlaat.


Ik rij nu nog met de standaard banden (levensgevaarlijk zodra de weg een tikkeltje vochtig is)
Ik ga ze vervangen voor k60 scout, daar heb ik goede ervaringen mee.


Ik heb zelf niet zo'n tubeless kit, maar heb gelezen dat mensen wel een binnenband meenemen voor backup, dus dat moet wel kunnen. Dan moet je wel het tubeless ventiel uit je velg trekken.
 
Laatst bewerkt:
Givi trekker outbak topkoffer. Mooi ding, wel prijzig.

Als zij-koffers heb ik nog zo goed als nieuwe aluminium Heavy Duties staan. Momenteel is het wachten op hun om een rek te maken.

De originele koffers van Honda beschouw ik als troep.

Originele koffers vond ik niet praktisch. Gaan open aan de zijkant ipv aan de bovenkant. Topkoffer ziet eruit als een Curver opbergbox. :r
Ik heb mijn XT1200 Supertenere ingeruild voor een AT en wil er graag een set Trax ADV koffers op hebben.
 
Vanaf 23/02/16 al 15000 km voor woon/werk en plezier ritjes/vakantie. Gebruik hem als een All-road want daar is die voor gemaakt...!!! Geen koffers voor mij want ik gebruik soft luggage, wel de valbeugels van sw motech en nu de TKC 70 eronder. Maar dat worden de Heidenau scout, zijn toch beter voor All-road vind ik zelf.
 
Zowel de E07 als de K60 Scout zijn alles behalve fijn op nat asfalt. Voor woon-werk verkeer en gebruik in Nederland zou ik de TKC 70 erop houden en mogelijk alleen voor de vakantie wisselen naar een 50-50 band.
 
Ik vond het eigenlijk wel mee vallen, de prestatie van de K60 scout op een RD07 zonder tc en abs in de regen was boven verwachting.

De Mitas heeft geen middenlijn op het achterwiel, wat als voordeel zou moeten hebben dat ze het iets beter doen offroad en in de regen (minder last van aquaplaning), met als nadeel dat ze meer geluid maken en iets minder lang mee gaan.

Ik doe amper woon-werk verkeer met de twin, en met de vele mulle zandpaden hier in de buurt wil ik een band die meer gericht is op offroad dan een tck 70
 
Terug
Bovenaan Onderaan