Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Eens even gekeken in de open data van de RDW:

Er zijn in 2016 tot nu toe 212 CRF1000L fietsen verkocht
76 met DCT de rest zonder, dus net iets meer dan 1/3e gaat voor de automaat.
 
Denk dat dat ook met beschikbaarheid te maken heeft. DCT in rood of tri-color is moeilijk aan te komen.
 
Even de tijd nemen om te reageren op een aantal vragen ;)
Mijn manuele AT heeft ondertussen al ruimschoots de 10000km overschreden, voor mij persoonlijk een droommotor, ondanks een klein gebrek hier en daar :}
Ik heb bij aankoop de DCT versie uitgebreid test gereden en dat rijdt super maar ik voel mezelf met mijn 37j nog niet echt 'klaar' om de overstap te maken, ik ben nog van de generatie dat nog graag zelf beslist wanneer ik wil schakelen zonder op knopjes te moeten duwen om S1, S2 of S3 te selecteren. Beetje afhankelijk van mijn stemming, weer,..enzo.
Ik gebruik de AT 99,9% voor woon-werkverkeer, soms via een offroad weg :] , en dan is het leuk om de ABS en TC te kunnen uitschakelen.
Enkel de standaardbanden zijn levensgevaarlijk, na de winterslaap komen er sowieso andere op, welke moet ik de volgende winteravonden nog googlen O-)
De originele zijkoffers heb ik overwogen tot ik ze de eerste keer zag, veel te veel geld voor zoiets, dat had Honda veel beter kunnen doen. Ik ga waarschijnlijk gaan voor de softbags van Hepco, zodra ik uitgepluisd heb hoe ik een tooltube op de C-Bow kan gemonteerd krijgen O-)
Momenteel staat de AT in winterstalling en gebruik ik een 18-jarige Deauville 650 voor het strooizoutweer :( Daar staan ondertussen 75000 of 175000km op, wie weet het _O- , en rijden blijft die Deauville dus gewoon doen, stooizoutdag in en uit, en zelfs zonder olieverbruik :}
 
Nee, dat is weer een incarnatie van het nc750 platform

weer zo'n nutteloze scooter :') een NC750X is een veel beter platform, daar heb je tenminste een echt opbergvak op de plek waar normaal de tank zit, waar die op de scooterversie juist wegvalt _O- ik snap dat hele ding niet, voor de DCT hoef je het ook niet te doen want die is op alle NC modellen te krijgen.

Om het nog maar niet te hebben over de 17 inch wieltjes met noppen :') niet dat de NC750X met 17-inch wielen wat te zoeken heeft op het onverhard...
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb nog een demente tante in de uitverkoop... de rollator krijg je er gratis bij.
Iemand interesse ?

:+
Hoe zit het met de leeftijd, gezondheid en de stand van haar bankrekening?
full
 
En nu meteen mijn excuses naar de weledele AT rijders. Het is normaal dat Slijk en ik zo met elkaar communiceren, echter niet hier.......... Het is hier geen kroeg Slijkie.
full



Ik overweeg mijn F800GS in te ruilen op een AT, voornamelijk omdat BMW geen cent douwt in het vernieuwen van het blok en/of model. De BMW is een heerlijke fiets, maar ik mis net dat extra zetje in de rug en iets meer stabiliteit op de weg.
Ik gebruik mijn motor echt als allroad en niet als woon/werk ding, daar heb ik een auto voor. Mijn motor moet dus ook in staat zijn een onverharde pas op te komen en in 1 dag van Nederland tot de Alpen te rijden. Het schaap met de 5 poten......
 
Mijn motor moet dus ook in staat zijn een onverharde pas op te komen en in 1 dag van Nederland tot de Alpen te rijden.
Als ik op de verhalen van mijn broer af ga is de F8 GS hiervoor perfect. Hij heeft de versie met ESA, maar vering kun je natuurlijk ook achteraf upgraden. B.v. met een YSS of Wilbers schokdemper.
 
weer zo'n nutteloze scooter :') een NC750X is een veel beter platform, daar heb je tenminste een echt opbergvak op de plek waar normaal de tank zit, waar die op de scooterversie juist wegvalt _O- ik snap dat hele ding niet, voor de DCT hoef je het ook niet te doen want die is op alle NC modellen te krijgen.

Om het nog maar niet te hebben over de 17 inch wieltjes met noppen :') niet dat de NC750X met 17-inch wielen wat te zoeken heeft op het onverhard...

De Integra heeft inderdaad een opbergvak van niets. Deze X-ADV zou wel een fatsoenlijke bak moeten hebben. Ook hier is 21 liter opgegeven.
 
Ook mijn excuses voor deze zijsprong, uiteraard...

On topic, dus : ik denk dat het antwoord van Dutch niet datgene is, waarop Detox hoopte.

Ik heb nog niet op de AT gereden, maar op basis van wat ik (hier) lees, lijdt deze motorfiets wat aan het vis-noch-vleeseuvel : te zwaar voor het echte offroad-werk en niet krachtig genoeg voor echte baansensaties...

Misschien toch ook eens bij KTM gaan kijken, Detox ?

Ikzelf heb resoluut gekozen voor twee motorfietsen : de BMW R1200GS voor op de weg en de KTM 690 ENDURO voor offroad... twee schapen met 4 poten, dus (en 1 ezel op hun rug)

Een echt compromis bestaat m.i. niet... tenzij de AT binnenkort uitkomt met een wat krachtiger motor.
 
Als ik op de verhalen van mijn broer af ga is de F8 GS hiervoor perfect. Hij heeft de versie met ESA, maar vering kun je natuurlijk ook achteraf upgraden. B.v. met een YSS of Wilbers schokdemper.
Mijn brommert heeft ESA, maar persoonlijk ben ik er niet van onder de indruk. Vering upgraden heb ik ook niks mee. Ik heb mensen als een krant zien rijden met peperdure vering. Ik heb mensen op het tussenstation van de Sommelier zien staan met een GS voorzien van de hele Touratech catalogus en niet in staat om naar de top te rijden. Ergo, ga genieten van je brommer en neem de mankementen voor karakter. Als je hem vol hangt met troep, geef dan toe dat het hobby is, maar geen noodzakelijke ingreep. (tenzij je moeders moet overtuigen :P )

Terug naar de 800GS. Hij trilt mij teveel op hoge toerentallen. Tevens inderdaad wat te weinig punch, maar op superbike prestaties zit ik ook weer niet te wachten. Een trage motor snel rijden geeft meer voldoening dan een racebak in te moeten houden. Iets er tussenin lijkt mij perfect. Het gewicht van de AT is wel een dingetje, al schijnt het rijdend gevoelsmatig mee te vallen.

Iemand van jullie al een onverharde Alp opgereden met de AT?
 
Die 95 pk van de AT is zeker voldoende. Ik merk dat de 129 PK van mijn eigen en veel zwaardere Crosstourer gewoon veel is. Niet te veel maar het is absoluut meer dan noodzakelijk.
Aangezien de AT toch een stukje lichter is dan Crosstourer en wat minder vermogen heeft, verwacht ik zelf dat het best wel een leuk rijdende motor is. De AT heeft tevens 1000 cc in tegenstelling tot de 800 van de BMW. Die 200cc hebben op zichzelf ook al effect.
 
Het leuke van de 800 is dat het een dartel ding is, superleuk om te rijden op bergpassen, verhard of onverhard. Ik hoop dat de AT ook dat lichtvoetige heeft en makkelijk om te leggen is in een bocht en stand houdt op onverhard.

(Nee Slijk, omleggen heeft in deze context niets met moord te maken. Je moet hem ook alles uitleggen :/ )

Mijn keuze van motor wordt bepaald door wat ik de leukste wegen vind om te rijden. Dat ik wat moet inleveren op de snelweg boeit mij minder dan dat ik moet inleveren op bergweggetjes.
 
Net even gekeken, maar voor zover als ik het zie zijn ze Beta testcentrum.

Het gaap gebaar bij de roep om meer vermogen snap ik niet. Wat is er mis met 0,5 pk/kg, dat maakt het net wat leuker dan de (op papier) 95 pk op 230 kg. Ook bij mijn 800 vind ik het vermogen net aan toereikend en het zou leuker zijn als hij (trillingsvrij) 100 pk+ zou leveren.
 
Net even gekeken, maar voor zover als ik het zie zijn ze Beta testcentrum.

Endurofun doet allroad-ritten en -reizen, dan rijden ze met een AT. Hun -160kg Enduro-ritten die ze vooral tijdens de wintermaanden doen gebeuren idd met die Beta motoren.

Ze zijn deze zomer met hun AT's op Alpentrip geweest
https://www.facebook.com/198614233534420/photos/?tab=album&album_id=1182438635151970



Het gaap gebaar bij de roep om meer vermogen snap ik niet. Wat is er mis met 0,5 pk/kg, dat maakt het net wat leuker dan de (op papier) 95 pk op 230 kg. Ook bij mijn 800 vind ik het vermogen net aan toereikend en het zou leuker zijn als hij (trillingsvrij) 100 pk+ zou leveren.


Het gaapgebaar is gewoon omdat ik het beu gehoord ben dat een 100pk sterke allroad niet genoeg pk's zou hebben...
95pk is meer dan genoeg voor zo'n motor...

Altijd da gezever over die pk's.... ze moeten ze ook kunnen gebruiken he...

Zoals je zelf ook al schrijft, dan kopen ze ne dikke allroad met +120pk, maar durven/kunnen ze die offroadpas niet op, eens op 't asfalt zijn erbij die een F700GSje niet kunnen bijbenen met hun pk's....

Maar wel overal komen roepen dat 95pk onvoldoende is... _O-



Ik rij ook met zo'n dikke 1200 en +100pk, en ik krijg ook op m'n kloten van een F700GS...
Maar mij zal je NOOIT horen beweren dat 95pk onvoldoende is...
 
Laatst bewerkt:
De AT voelt in mijn ogen lichter aan als mijn 2 voorgaande V-Stroms 650 (2012 + 2014 versies)
Ik vind het leuk dat je bij 4000rpm al op 120km/u zit, lekker rustig cruisen, zonder trillingen.
Het enige wat wennen is tegenover andere motoren is dat je bij doorhalen snel tegen de begrenzer zit, met bijbehorende snelheid.

Offroad gaat perfect en zal je naar mijn gevoel eerder tegen je persoonlijke grenzen aanlopen dan die van de AT.
 
Allan, altijd weer even aangenaam... get off my back, vent !

Detox heeft gelijk en als jij geen 125 PK de baas kan, dan geldt dat alleen voor jezelf..

Ik heb R1 en Fireblades met 180 Pk gehad en dàt soort geweld kan ik ook niet aan... maar de 125 PK van mijn GS, zeker met mijn vrouw achterop, hier in de bergen gebruik ik gewoon, mét plezier...

Altijd dat gezeik van je... je hébt niet eens een GS...
 
Dit is het AT topic Slijk, focus. :+

Over welke motor denk je dat Mister Sunshine het hier heeft, Detox ?

"Zoals je zelf ook al schrijft, dan kopen ze ne dikke allroad met +120pk, maar durven/kunnen ze die offroadpas niet op, eens op 't asfalt zijn erbij die een F700GSje niet kunnen bijbenen met hun pk's....

Maar wel overal komen roepen dat 95pk onvoldoende is...
"

Enfin, we zijn hier niet gekomen om het topic van de brave AT-rijders te vervuilen, maar de toon is telkens weer gezet als die vent ergens begint te schrijven... domme, toch... '(
 
De AT voelt in mijn ogen lichter aan als mijn 2 voorgaande V-Stroms 650 (2012 + 2014 versies)
Ik vind het leuk dat je bij 4000rpm al op 120km/u zit, lekker rustig cruisen, zonder trillingen.
Het enige wat wennen is tegenover andere motoren is dat je bij doorhalen snel tegen de begrenzer zit, met bijbehorende snelheid.

Offroad gaat perfect en zal je naar mijn gevoel eerder tegen je persoonlijke grenzen aanlopen dan die van de AT.

Dat begrijp ik, maar dragen het relatief hoge gewicht en de grote omvang van de AT er niet toe bij dat je ook sneller aan je persoonlijke grens zit ?

Ik ben zelf geen held offroad, maar ik kan moeilijker stukken offroad aan op mijn lichte KTM 690, dan op mijn zware 1200 GS... en, ofschoon de AT erg aanlokkelijk voor me is, denk ik dat-ie voor mij te zwaar weegt om veel lol op het onverharde op te leveren... ik verneem dus eveneens graag wat jullie zoal aandurven in de blubber met deze Honda.
 
Terug
Bovenaan Onderaan