DIY Speedohealer

[-Tom-]

MF veteraan
26 mei 2005
4.299
136
Harreveld
Ik heb sindskort de vertanding van mijn GSX-R veranderd (1 tandje kleiner voorop, rijdt een stuk leuker zo), alleen nou klopt mijn km-teller van geen kant. 120 op de teller is rond de 100 km/h op de GPS :')
Nu weet ik dat er speedohealers te koop zijn, maar die krengen kosten tegen de 100 euro, en dat weiger ik uit te geven voor zo'n (naar mijn idee) simpel stukje elektronica.
Na wat googlen kwam ik op het volgende stukje elektronica uit (via een SV1000 forum):
Speedo Corrector MkII Kit | Jaycar Electronics
Dit kost een fractie van de prijs van een echte speedohealer, en zoiets in elkaar solderen, dat lukt mij nog wel :P Helaas is het wel uitverkocht
Heeft iemand ervaring met zo'n kit, en weet waar ik zo'n vergelijkbaar DIY speedohealer apparaatje kan kopen/bestellen?
 
Laatst bewerkt:
We think alike! *O*
Snap dat er geld gemoeid is bij het ontwikkelen en produceren van een dergelijk apparaat, maar volgens mij is het dan nog 40 euro te duur. Zelfde als een zogenaamde GiPro gear indicator danwel met of zonder TRE, de laatste heb ik zelf ook als prototype gemaakt ;)


Ik heb dus ook een DIY speedohealer gemaakt, welke prima werkt op de auto maar niet op de motor.
Elektrotechniek is een nieuwe hobby en ik heb bijv. geen scope of genoeg verstand om zelf iets te bouwen en te programmeren.

Wel heb ik een schema en sourcecode tot mijn beschikking, dus als je in (ik geloof) assembly of PICbasic kan schrijven dan kunnen we er vast samen wel wat van maken.

Ik heb alles gevonden voor een andere motor, volgens mij een honda, maar de werking van een tacho is in de basis wel gelijk.

Omdat mijn gemaakte prototype alleen werkte op de auto en alleen lineair in te stellen is, ligt het dingetje al een tijd in de onderdelenkast.

Kosten waren ongeveer 10 euro voor zelfbouw.
Inmiddels maak ik wel mijn eigen PCB's (printen en etsen).

Zelf heb ik een DL1000, dus deze voor de SV1000 zou 1 op 1 moeten werken.



EDIT: Ik bedenk mij net, Jaycar printjes komen altijd uit het tijdschrift "Silicon Chip", dit schema incl. firmware is dus zo voor weinig te koop op de website waar ik al vaker spullen gekocht heb.
Firmware en PCB design moet je denken aan plm. 6 euro.
Het losse blad is ook als download beschikbaar voor ik geloof 8 euro.
Dus we kunnen de kosten splitsen en dat ik 2 PCB'tjes maak om te proberen.


EDIT2:
Speedo Corrector Mk3 is al uit.
PCB pattern is 3 AU dollar
firmware (hex) is 3 AU dollar
Tijdschrift is van september 2013 en te koop voor 8,20 AU dollar.

Speedo Corrector, Mk.3 - September 2013 - Silicon Chip Online


Onderdelen bestel ik zelf altijd bij eoo-bv.nl.
Als er interesse is dan staat het onderdelen lijstje al in de preview online en kunnen we kijken wat het ongeveer kost.
Duurste is de PIC 16f88 (4~5 euro) en het plastic kastje.

Verder corrigeert deze ook alleen lineair.
 
Laatst bewerkt:
Wat doet zo'n speedohealer eigenlijk? Pulsen tellen en doorgeven aan je snelheidsmeter op een ander tempo? Dat soort dingen red je ook nog wel met een Arduino nano van €1,60.
 
Ja dat dus.

Maar ik heb geen kaas gegeten van de arduino's en gok dat ze met python werken?
Programmeren kan ik zelf niet, dus nooit naar gekeken :)

Wil nog eens aan de slag met PICbasic omdat het gewoon praktisch is.
 
Ik had uiteindelijk ook die MK3 versie al gevonden van Silicon Chip.
Ik ben zelf meer mechanisch ingesteld (WTB'er :P) en weet geen zak van elektronica, maar solderen lukt mij nog wel.
De meeste snelheidsmeters werken gewoon met een aantal pulsen. Wat een speedohealer doet is het aantal pulsen vermenigvuldigen met factor X (en X kan je instellen).
I zie trouwens een geassembleerde speedohealer voor 45 Australische dollars
CORRECTOR SPEEDO MODULE | Jaycar Electronics
Dat is 30 euro
 
Alleen verzenden ze niet buiten Australie wat ik zo zie.

En als ze dat wel doen, dan zullen de prijzen waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met Silicon Chip, zo'n 50 euro excl. vrijwaring als je pakketje tegengehouden word (ja verzendkosten tellen ook mee voor mister douane :( )

Zelf bouwen lukt (vooral met hulp vanuit het forum circuitsonline.net) uiteindelijk wel.

Als WTB'er kom je sowieso al een stuk verder dan ik op dit gebied, ben nog volop aan het leren maar dat gaat zonder leermeester maar langzaam. Pak zelf steeds meer projectjes op aan de eigen auto en motorfiets.

Zo laatst zelf voor het eerst kleppen gesteld waarbij de nokkenassen los moesten en de koppelingskorf vervangen en op de auto de distributieriem vervangen. Zo steeds een stapje meer.
Het is nog niet het reviseren van een blok maar demonteren heb ik bijv. wel al eens gedaan (om te leren, moest niet meer in elkaar maar viel mij mee en was waarschijnlijk wel gelukt).
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ze best lokaal ontvangen en opsturen voor je (met of zonder verpakking als dat taxwisetechnisch ietsu itmaakt). Uiteraard zijn de kosten voor jezelf :)

edit: ff pm of email sturen mocht je willen. Ik kom hier niet zo vaak.
Wil je lokale shipping berekenen kan je postcode 6025 invullen. Voor internationale zending DHL of auspost.com.au bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic! Ik was juist van plan een Healtech speedohealer aan te schaffen omdat ik ook mijn tandwielverhouding wil veranderen.

Als het voor minder dan 70 euro kan dan lopen wij daar natuurlijk niet omheen. Mits het gewoon kwalitatief goed is. Healtech levert namelijk wel kwaliteit (is mijn ervaring met diverse spullen van hen).
 
Laatst bewerkt:
Wat doet zo'n speedohealer eigenlijk? Pulsen tellen en doorgeven aan je snelheidsmeter op een ander tempo? Dat soort dingen red je ook nog wel met een Arduino nano van €1,60.
1,60 ? :)
Dan kan ik er wel een speedohealer en een gearindicator mee maken. De hele bende moet natuurlijk wel goed waterdicht :(
 
Laatst bewerkt:
Jammer, geen idee waar het aan ligt?
Zal misschien aan het snelheidssignaal liggen, dit signaal kan een blokspanning geven (dus pulsen van 12V) maar er zijn er ook die een sinusspanning geven.
Welk schema heb je gebruikt?
 
Ik heb geen scope en geen programmeerkennis, ik heb dus geen idee waar het aa ligt maar gok dat het signaal idd anders is, sowieso blok en ik dacht 5v. Schema heb ik incompleet eens op het rr600 forum gevonden, nooit afgemaakt en diegene is daar ook niet meer actief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan