Vervangen voorvork olie

Bas12345

MF'er
31 jul 2015
45
0
Ls,
Ik was vandaag het motorforum een beetje aan het doorspitten en nu vroeg ik mij het volgende af: ik zie dat velen de voorvork olie eens in de zoveel tijd vervangen inclusief de keerringen. Echter, in mijn handboek voor de honda CBR 600RR zie ik hier geen interval voor staan. Nu is mijn vraag, dient dit bij deze motor niet te gebeuren?? Of toch wel handig zo af en toe?
Groet,
Bas
 
De meeste handboeken geven geen interval aan maar na een 15 tot 20 duizend KM mag je het best vervangen.
Althans dat is de interval die ik op mijn fietsen altijd hanteerde.
De olie die er dan uit kwam was niet echt schoon meer.

Keerringen preventief vervangen vind ik onzin, vervang ze alleen als ze lek zijn en dat heb ik in ruim 30 jaar maar een paar keer meegemaakt.
 
BMW geeft 30.000km op bij o.a. de S1000RR en F800GS'en. Voor straatgebruik is dat een prima interval. Bij het verversen van de vorkolie vervang je ook de keerringen als je de vork er toch uit moet halen. Heb je een vork met aftapboutjes en laat je hem dus in de fiets zitten, dan hoeft dat natuurlijk niet. Maar als ie toch eruit gaat is het normaal om de keerringen en stofkappen ook meteen te doen.

Ohlins geeft 20.000km/2 jaar op voor straatgebruik, intensiever gebruik de helft. Maar dan hebben we het ook over een andere categorie materiaal als het normale straatfietsenspul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan