quick shifter

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Hallo,

Is een quick shifter beter of slechter voor je motor? bijvoorbeeld voor de slijtage onderdelen?

In mijn ogen lijkt een quick shifter wat 'ruwer' en 'harder' te schakelen dan wanneer je dat zelf doet met de koppeling/gas erbij.
 
Het is slechter voor je bak dan schakelen met koppeling, maar minder slecht dan een normale clutchless upshift, doordat een quickshifter de ontsteking uitschakelt.

Een quickshifter is niet iets om je bakleven te verlengen (tenzij je normaal altijd zonder koppeling opschakelt), maar iets om het maximale uit je fiets te halen en net die tiendes van seconden eraf te schaven.
 
Laatst bewerkt:
txs,

Ik neem aan dat je met een quick shifter zelf de keuse hebt of je hem gebruikt of niet?

dus dat je hem alleen gebruikt als je even echt snel wilt zijn en in de andere (tour)gevallen je de koppeling gebruikt. ivm levensduur bak
 
Quickshifter is "slechter" voor je motor.

Als je de onderbrekingstijd lang genoeg maakt (lees: instellen op een dyno bank) zal de slijtage niet erg groot zijn normaal gesproken.

Als je de quickshifter goed hebt afgesteld en je schakelt goed (je moet echt -goed- doortrappen, geen half werk) dan is het vrij soepel.

Zoals je zelf ook al zegt, je hoeft hem niet te gebruiken. Je kan ook gewoon normaal met koppeling schakelen.
 
Laatst bewerkt:
Het is slechter voor je bak dan schakelen met koppeling, maar minder slecht dan een normale clutchless upshift, doordat een quickshifter de ontsteking uitschakelt.
Als ik opschakel zonder de koppeling te gebruiken gooi ik wel even het gas dicht. Het resultaat is dat de kracht van de tandwielen gaat waardoor heel soepel de volgende versnelling inschakelt. Dat is niet slechter (en waarschijnlijk ook niet beter) dan schakelen met koppeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan