hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Hot item hier :p. Haha vele reacties.

Ik heb eerst met elektrische kachels gewerkt maar dat gaat traag, heb een straalkachel op gas, handig als je op dezelfe plek bezig bent, leuke warmte en laag gasverbruik.
Heb ook een hete lucht kanon om effe de kou eruit te krijgen, nadeel is dat je al je zuurstof op brand en alles vochtig wordt.
Gister een dru style 5 aangeschaft. Dit is een kachel die zijn lucht van buiten pakt en gassen buiten afvoerd. Nu wil ik de garage continu op 5 graden houden en met sleutelen hoger zetten. Nadel is dat ik een gasleiding moet leggen en gat van 175 in de gevel moet boren voor doorlaat van gassen.
specs van kachel Bengshop: sanitair en verwarming voor een messcherpe prijs!

360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oude Corona DK28 Petroleumkachel die ik ooit goedkoop heb gekocht. Daarnaast als het even snel moet heb ik nog een petroleum hittekanon staan die met veel herrie mijn plaatstalen garage op kan warmen. Als het echt flink vriest zet ik die een minuut of vijf aan voor ik ga werken. Daarna de Corona aan en gewoon goed te doen.

De petroleum is in belgie niet erg duur en in een normale winterperiode gebruik ik hoogstens een liter of 40, dat kan best uit.


groet,

benno
 
Hot item hier :p. Haha vele reacties.

Ik heb eerst met elektrische kachels gewerkt maar dat gaat traag, heb een straalkachel op gas, handig als je op dezelfe plek bezig bent, leuke warmte en laag gasverbruik.
Heb ook een hete lucht kanon om effe de kou eruit te krijgen, nadeel is dat je al je zuurstof op brand en alles vochtig wordt.
Gister een dru style 5 aangeschaft. Dit is een kachel die zijn lucht van buiten pakt en gassen buiten afvoerd. Nu wil ik de garage continu op 5 graden houden en met sleutelen hoger zetten. Nadel is dat ik een gasleiding moet leggen en gat van 175 in de gevel moet boren voor doorlaat van gassen.
specs van kachel Bengshop: sanitair en verwarming voor een messcherpe prijs!

[afbeelding]
je linkje doet het bij mij niet maar prijzig ding! meer dan 600 euro!Dan moet er volgens mij nog een zooi bij afvoer etc en natuurlijk een boor huren voor de afvoer etc.

wel mooie oplossing!
 
Laatst bewerkt:
Is half inpandig, dus de kou valt mee. Maar helaas is mijn hobbyhok veel te klein om lekker aan de bak te kunnen. :/

Ben dus wel jaloers op sommige hobbyruimtes die ik hier op MF voorbij zie komen... :9
 
Laatst bewerkt:
Een hittekanon is een open toestel zonder rookgasafvoer (RGA) en zal je ruimte niet alleen warm, maar ook erg vochtig maken. Bovendien lijkt mij een open vuur niet verstandig in een ruimte waar je sleutelt en eventueel met vloeistoffen werkt die brandbaar zijn en waarvan de dampen zwaarder zijn dan lucht zoals benzine.

Een open toestel zonder RGA geeft veel CO2, veel waterdamp en als het tegen zit het zeer giftige CO. Maar ook van een overmaat aan CO2 ga je onderuit.

Een ventilatorkacheltje met snoer kan in een kleine ruimte prima werken en is veilig. Relatief duur met energie, maar je koopt hem voor een paar tientjes nieuw en als je de uitblaasopening op de plek richt waar je werkt, gaat al snel dat truitje uit.

Wat ook kan werken is een douchekachel boven de werkbank.
 
Diesel kanon , ideaal
Had eerst een afgewerkte olie kachel, leuk..
( maar te veel nadelen )

Dat kanon stookt in 5 minuten een niet geïsoleerd hok van 4x2.5x12 "t-shirt warm" in de winter.

Werkplaats heeft goeie ventilatie, dus van vocht geen last.
Zou zo'n ding niet in de kelderruimte van een flat gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Halfsteens muur en dak geïsoleerd met 12 cm PUR binnenwand zonder koudebruggen, vloer met 4 cm PIR. Voor vorstvrij houden zorgen de vriezer en de server (komt niet onder 5 graden celcius). Bij het werken zorgen lampen voor de warmte en als het echt koud is dan een elektrische radiator van 500W die alleen aanstaat tijdens het werken.

PUR isolatie was gratis af te halen, PIR plaat was ook niet al te duur. Het enige nadeel is dat de garage wat kleiner wordt.
Hoe kom je aan gratis PUR isolatie? O-) O-)

PIR platen onder de betonnenvloer voor die gestort werd of een andere oplossing?
 
In mijn schuurtje heb ik 2 60w lampen en de verf stripper voor warmte. Verder kop koffie mee en muts op!

Gelukkig kan ik sleutelen op mijn werk en bij mijn maat in zijn lasbedrijf.

Maar ik beperk sleutelen tot een minimum en doe alleen licht onderhoud.
 
Hoe kom je aan gratis PUR isolatie? O-) O-)

PIR platen onder de betonnenvloer voor die gestort werd of een andere oplossing?

Jaren geleden werden er veel stallen afgebroken (1997/1998 ivm de varkenspest) daarin zat vaak hard PUR verwerkt (met aluminium gecacheerd). Op marktplaats werd het regelmatig aangeboden voor weinig en soms voor niets. De platen die ik had waren 4 cm dik, ik had zoveel dat ik drie lagen heb samengevoegd tot 12 cm dik. Het enige nadeel is nu dat mijn mobile telefoon geen bereik heeft in de garage, de radio ook niet overigens (kooi van Faraday).

PIR platen op de betonnen vloer (op dampdichte folie), daarbovenop OSB plaat.
 
Jaren geleden werden er veel stallen afgebroken (1997/1998 ivm de varkenspest) daarin zat vaak hard PUR verwerkt (met aluminium gecacheerd). Op marktplaats werd het regelmatig aangeboden voor weinig en soms voor niets. De platen die ik had waren 4 cm dik, ik had zoveel dat ik drie lagen heb samengevoegd tot 12 cm dik. Het enige nadeel is nu dat mijn mobile telefoon geen bereik heeft in de garage, de radio ook niet overigens (kooi van Faraday).

PIR platen op de betonnen vloer (op dampdichte folie), daarbovenop OSB plaat.
Wat is je ervaring hiermee? Sterk genoeg met balken eronder om een motor op te zetten?
Wat heb je op de OSB plaat? Garagecoating, tegels, niks?
Hoeveel mm OSB? 9? 18?

Dank voor de info!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen bedekking op de OSB underlayment platen liggen (18 mm). Tussen betonvloer en underlayment een regelwerk van dunne houten regels voor de belastbaarheid (vakken van 400 * 400 mm). De vloer ligt er nu vanaf 1999 in, tot nu toe geen problemen mee. Er staat een verrijdbare brug op met goede brede wielen, gaat prima. Mijn zwaarste motor is 2220 kilo, met motor op de brug is er goed mee te manoeuvreren. Als ik het nog een keer zou doen zou ik een dikkere laag PIR gebruiken, minimaal 80 mm. De meeste koude komt nu toch van de vloer (logisch). Hardhouten garagedeur ook geïsoleerd met 12 cm PUR.

Tussen de halfsteens muur en de PUR platen zit 10 mm spouw, de afstand gerealiseerd met kleine stukjes PUR snijafval.

Als ventilatie een wat oudere WTW uit de Amersfoorte wijk Vathorst (die werden jaren geleden massaal gedumpt wegens gezondheidsklachten (slecht onderhoud van de filters en verkeerd aangesloten). Verder is de ruimte kierdicht.
Pur is het nieuwe asbest...je kunt er na gebruik niks mee.
Hergebruiken dus...

Geen spijt van de isolatie (werk en kosten), het scheelt heel veel energie en een levert een aangenaam en droog binnenklimaat zonder dat er veel hoeft te worden gestookt (de vriezer en de server leveren de benodigde basiswarmte). Als ik zin en tijd heb trek ik nog wel eens een CV leiding naar de garage, om deze aan te sluiten op de na-verwarmer van de WTW. De luchtvochtigheid ligt altijd tussen de 40 en 55 %, en dat is voldoende laag om roesten te voorkomen. Een ander voordeel van een goed isolatie is dat er geen condensatie plaatsvind.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen bedekking op de OSB underlayment platen liggen (18 mm). Tussen betonvloer en underlayment een regelwerk van dunne houten regels voor de belastbaarheid (vakken van 400 * 400 mm). De vloer ligt er nu vanaf 1999 in, tot nu toe geen problemen mee. Er staat een verrijdbare brug op met goede brede wielen, gaat prima. Mijn zwaarste motor is 2220 kilo, met motor op de brug is er goed mee te manoeuvreren. Als ik het nog een keer zou doen zou ik een dikkere laag PIR gebruiken, minimaal 80 mm. De meeste koude komt nu toch van de vloer (logisch). Hardhouten garagedeur ook geïsoleerd met 12 cm PUR.

Tussen de halfsteens muur en de PUR platen zit 10 mm spouw, de afstand gerealiseerd met kleine stukjes PUR snijafval.

Als ventilatie een wat oudere WTW uit de Amersfoorte wijk Vathorst (die werden jaren geleden massaal gedumpt wegens gezondheidsklachten (slecht onderhoud van de filters en verkeerd aangesloten). Verder is de ruimte kierdicht.Hergebruiken dus...

Wat kun je met gebruikte pur?

:?
 
PUR platen kun je heel goed hergebruiken, het blijft tenslotte plaatmateriaal. Aan elkaar zetten met PUR schuim en voila, je kierdichte ruimte is een feit. Het beste zijn de platen met een mes / groef verbinding, erg goed kierdicht te krijgen. En anders snij je zelf de mes / groef vorm erin.

En als er ergens een gat of beschadiging in zit PUR je deze gewoon vol :Y

Maar ontopic, stoken doe ik dus met een thermostaat gestuurde elektrisch olie-gevulde radiator van 500W.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan