Wat gebeurt er bij uitvallen motor tijdens rijden?

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Zoals de topictitel al weggeeft: wat gebeurt er nou als je om een of andere reden bijvoorbeeld per ongeluk de killswitch raakt en je motor valt uit? Als je motor namelijk uit staat in versnelling blokkeert het wiel. Gebeurt dit dan ook als je rijdt en ga je dan gestrekt, of gebeurt dit pas als je stil staat? Was gewoon benieuwd maar was niet van plan het uit te proberen om erachter komen :+
 
Soms zie ik wel eens van die filmpjes waar bij iemand anders tijdens het rijden de kill switch wordt omgezet. Ik vraag me dan altijd af wat er zou gebeuren als diegene de koppeling niet direct in knijpt. Mijn motor blokkeert bijvoorbeeld toch wel even het achterwiel als je te vroeg een versnelling teruggaat en de toeren niet in de gaten houdt.

Als je een versnelling terug gaat dan moet je de motor optoeren, daar is energie voor nodig.....
 
Zoals de topictitel al weggeeft: wat gebeurt er nou als je om een of andere reden bijvoorbeeld per ongeluk de killswitch raakt en je motor valt uit? ................

Per ongeluk je killswitch indrukken is net zoiets als per ongeluk naakt op straat lopen tenminste, als ik naakt op straat loop is dat omdat ik het ook echt wil :+
Ik vind een killswitch maar een onnodig ding. Nog nooit als zodanig gebruikt. Ik heb m als schakelaar voor noodverlichting aangesloten.
 
Waarom eigenlijk de koppeling op laten komen? Een motor die een inwendige draaisnelheid heeft blijft gewoon op gang gehouden worden door de vaart die je al hebt.

Heb wel eens gehad dat bij het acceleren dat de contactsleutel plotseling omdraaide. Vraag me niet hoe het kan, maar het het zelfs meer dan 1x meegemaakt, toen ik vanaf een benzinestation de weg opdraaide en vrijwel volgas wegknalde in 2.

En ik heb niet eens zoveel rommel aan die sleutelbos hangen. Alleen een Yahamah sleutelhanger en een extra sleutel voor een schijfremslot.

Dat kostte vooral tijd om te realiseren wat er gebeurde. Remt lekker af op de motor. En daarna als je het contact terug weer aanzet, tuf je weer verder. Gaan carb, dus geen plofje in de uitlaat.
 
Ik heb een Suzuki. Die kunnen daar best tegen :+

Nee serieus, je hebt gelijk, dat kan best een serieze knal(len) in de uitlaat geven.
Al heb ik het zelf nog niet voorgehad. Twee ker per ongeluk de killswitch uitgezet, elektronisch maakt dat geen enkel probleem op een Suzuki GSX F, en het geeft geeft gewoon een iets sterkere motorrem dan wanneer je het gas helemaal dichtdraait, want dan krijgt hij nog ontbranding (om voor stationair rpm te zorgen).

De eerste keer had ik het te laat door dat de killswitch uitstond, en kwam ik volledig tot stilstand. Motor natuurlijk verzopen, dus koste wat moeite met herstarten, maar nikske geknal in de uitlaat. Maar het kan wel.

Was niet door 1x dat die stuk ging, deed het iets te vaak. Was wel de laatste keer dat ik het heb gedaan haha
 
een V2 die op de snelweg plots uitvalt...in de regen... wil behoorlijk hard afremmen op de motor.
Blokkerend achterwiel zou zo maar kunnen :9

Zolang je wat snelheid hebt absoluut niet. de weerstand van de band gecombineerd met de rolsnelheid laat de motor gewoon doorlopen, vergelijkbaar met een volledig gasdicht reactie. Niet te bang zijn.

zoals al eerder gezegd als je heel langzaam rijdt dan is er de kans dat de compressie genoeg tegendruk geeft om het achterwiel te stoppen,
 
Een dikke 1 piter zoals mn Suzuki DR 800 gaat echt niet rond als hij is afgeslagen met de koppeling in en je laat de koppeling weer los, ook niet met 100km/u en 2 grote kerels er op, het enige wat er gebeurd is dat het achterwiel een zwarte streep trekt...

Heel even de startknop aantikken zodat de kleppenlichter zn werk doet en hij loopt weer.
Aanduwen lukt dus ook niet :N
 
Ik betwijfel het maar zou kunnen, echter we hebben het hier niet over koppeling in en weer los..
Die 800cc tientonner draait ook gewoon door bij uitvallen motor
 
Laatst bewerkt:
Je mag het proberen ;)
Ook mn KTM 640 gaat niet rond als je de koppeling los laat met de motor uit en een flinke gang.

Ik pak gelijk mn koppeling als de motor uitvalt tijdens het rijden, een 1 pitter remt erg af op de motor en bv op de snelweg wil je niet te snel stil vallen als de motor uitvalt ;)
 
Afgelopen week zat ik me te vervelen op de motor en moest ik aan dit topic denken. Ik heb dus maar even de proef op de som genomen. Ik rij op een TDM900 en bij eerste twee testjes heb ik de koppeling niet aangeraakt, ik reed iets van 100km/h.

1. Bij gas dicht en daarna de noodstop: geen verschil
2. Bij gas open: alsof de gaskraan ineens dicht wordt gedraaid.

Als ik de koppeling ingetrokken heb en ik de motor weer probeer te jumpstarten ervaar ik een serieuze weerstand en rem je ineens 30km af.

Dus, zolang je met je tengels van de koppeling afblijft is er helemaal niets aan de hand.
 
Rubbere ronald,

Dat laatste is zeker waar.
Maar als ik snelheid minder met de motor...schakel ik altijd terug. Ook al staat hij uit. Soort dwangmatige stoornis.
Net als 5 x extra checken of je knipperlicht uit staat ;)
Is ook een topic van dacht ik.
Maar terugschakelen en de koppeling op laten komen is altijd een goed idee om de motor weer aan te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan