hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Ik had eerder een niet geïsoleerde schuur van hout..
Oorspronkelijk 3x2,5 in later vergroot naar 6,5x2,5 door een betonplaat naast de bestaande bouw te storten en vast gezet met chemisch anker op de bestaande betonplaat welke op een bekisting ligt. De uitbreiding echter wel direct op de grond gestort op eerder gestorte betonpalen van pakweg een meter lang. Vloer 15cm dik met 2 matten erin.


Daar gebruikte ik altijd een 2kW electra kachel, Eurom, en met zo rond de 3-5 graden ging dat wel goed. Duurde wel wat langer om te verwarmen, en eenmaal warm kreeg ik last van condens op alles. De luchtvochtigheid was gewoon te hoog. Daarbij ging mn spul roesten. Nu heb ik best een dure kar, dus ik wilde van dat voch probleem af.

De hele houten schuur gesloopt, vervolgens een HSB gemaakt met aan de buitenkant een dampdoorlatende folie en binnen een dampdichte folie. En daartussen zitten van die piepschuim isolatie platen. Vervolgens een enkelsteens muur opgetrokken met spauw. Later binnen afgetimmerd met OSB platen van 18mm. Alleen het triplex op de buitenzijde van het HSB heb ik achterwege gelaten;

09346.ai



Dak gebouwt volgens een warm dak principe met PIR platen; echter geen dampfolie aangebracht. Dat werd mij afgeraden bij een plat dak.

Zo dus;
warm_dak_3_isolatie_houten_dak_www_deskundig-isoleren_be.jpg


Sinds dien is het hok veel sneller warm, en, is mijn vochtprobleem verdwenen..
 
Ik heb geen bedekking op de OSB underlayment platen liggen (18 mm). Tussen betonvloer en underlayment een regelwerk van dunne houten regels voor de belastbaarheid (vakken van 400 * 400 mm). De vloer ligt er nu vanaf 1999 in, tot nu toe geen problemen mee. Er staat een verrijdbare brug op met goede brede wielen, gaat prima. Mijn zwaarste motor is 2220 kilo, met motor op de brug is er goed mee te manoeuvreren. Als ik het nog een keer zou doen zou ik een dikkere laag PIR gebruiken, minimaal 80 mm. De meeste koude komt nu toch van de vloer (logisch). Hardhouten garagedeur ook geïsoleerd met 12 cm PUR.

Tussen de halfsteens muur en de PUR platen zit 10 mm spouw, de afstand gerealiseerd met kleine stukjes PUR snijafval.

Als ventilatie een wat oudere WTW uit de Amersfoorte wijk Vathorst (die werden jaren geleden massaal gedumpt wegens gezondheidsklachten (slecht onderhoud van de filters en verkeerd aangesloten). Verder is de ruimte kierdicht.Hergebruiken dus...

Geen spijt van de isolatie (werk en kosten), het scheelt heel veel energie en een levert een aangenaam en droog binnenklimaat zonder dat er veel hoeft te worden gestookt (de vriezer en de server leveren de benodigde basiswarmte). Als ik zin en tijd heb trek ik nog wel eens een CV leiding naar de garage, om deze aan te sluiten op de na-verwarmer van de WTW. De luchtvochtigheid ligt altijd tussen de 40 en 55 %, en dat is voldoende laag om roesten te voorkomen. Een ander voordeel van een goed isolatie is dat er geen condensatie plaatsvind.
Heb je groot motorrijbewijs voor die motor?
 
Goede fleece, montagehandschoentjes, koud weer training gedaan in Noorwegen. Geen ruimte voor een kachel, staat altijd in de weg. En geen muur meer over voor een gevelkachel.
Heb nog wel eens geprobeerd om de warmte uit huis via een ventilator de aangrenzende schuur binnen te blazen, was ook geen succes.
En met een regelmatige koffiepauze weer opgewarmd terug. En ondanks geen kachel kwam er toch iets moois uit die garage.

Na wat zoeken is misschien een Infra rood plafondpaneel een mogelijkheid. Dun/compact en hangt aan het plafond, de enige plaats waar ik nog wat ruimte heb. Infra rood warmte is anders en volgens de kenners efficiënter.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een grote garage kun je overwegen het klusgedeelte af te schermen met wanden. Dan hoef je slechts een klein volume te verwarmen ipv een groot. Is voor mij ook nog een to do.
Garage meet ca. 340 kubieke meter inhoud, dat krijg je niet warm met een kacheltje.
Het klusgedeelte ga ik afschermen met systeemwanden.

Tip voor als je zelfs geen kachel hebt en toch wil klussen: Ik heb al een keer de BBQ in de garage aangestoken.........
 
Laatst bewerkt:
Heb je een grote garage kun je overwegen het klusgedeelte af te schermen met wanden. Dan hoef je slechts een klein volume te verwarmen ipv een groot. Is voor mij ook nog een to do.
Garage meet ca. 340 kubieke meter inhoud, dat krijg je niet warm met een kacheltje.
Het klusgedeelte ga ik afschermen met systeemwanden.

Tip voor als je zelfs geen kachel hebt en toch wil klussen: Ik heb al een keer de BBQ in de garage aangestoken.........
:N :N :N :N :N

Er zijn mensen die levensmoe zijn die deze methode gebruiken.
 
Volgens mij 2 kW,als ik het zo zie, :+ . Zelf heb ik een Zibro-kamin in de garage,maar die stinkt nogal als ie nog niet echt warm is,daarna gaat het wel.Meestal heb ik echter de Sammie-methode,motor door de tuindeuren het huis in rijden,en klussen maar,biertje,muziekje erbij,perfect. Moet wel vermelden dat ik vrijgezel ben,maakt het allemaal wat makkelijker, :Y
 
Volgens mij 2 kW,als ik het zo zie, :+ . Zelf heb ik een Zibro-kamin in de garage,maar die stinkt nogal als ie nog niet echt warm is,daarna gaat het wel.Meestal heb ik echter de Sammie-methode,motor door de tuindeuren het huis in rijden,en klussen maar,biertje,muziekje erbij,perfect. Moet wel vermelden dat ik vrijgezel ben,maakt het allemaal wat makkelijker, :Y

Oftewel; mancave in optima forma. :)
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een wat grotere houten schuur, wel geïsoleerd.
Daar staat een kachel in te branden die gewoon op verlopen olie werkt.
35 Kw, werkt super en lekker warm, en de brandstof kost nog eens niks ook.
Wel hebben een schootsteen moeten maken.
 
Wij hebben een wat grotere houten schuur, wel geïsoleerd.
Daar staat een kachel in te branden die gewoon op verlopen olie werkt.
35 Kw, werkt super en lekker warm, en de brandstof kost nog eens niks ook.
Wel hebben een schootsteen moeten maken.


Heel lang geleden werkte ik in een garagebedrijf en de baas had zelf een kachel gemaakt van twee melkbussen welke stookte op verlopen motorolie. Op maandag mocht hij niet stoken van de buren omdat maandag vroeger de wasdag was.

@ Bolski: Ik las vanmiddag in een psychologieblad dat het gemiddelde IQ de afgelopen 100 jaar met 30 punten is gestegen. :t
 
We hebben daar geen directe buren, we hebben er wat filters tussen gezet, het rookt gewoon niet.
He is een oude auto garage kachel, die mochten hem niet meer gebruiken maar staat hier al weer een jaar of 6 denk ik.
 
Giga ladingen koolmonoxide in een afgesloten ruimte?
Vrouw overlijdt door aansteken barbecue in huis | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl een mooi goed voorbeeld :X

Je moet die BBQ inderdaad pas binnen zetten als de kolen rood zijn en niet meer rookt.
Daarnaast stond ie bij mevrouw waarschijnlijk in een woonvertrek van 5x5 oid. (groot kan het niet geweest zijn als de foto representatief is voor haar woning) Bij mij stond ie in een grote open ruimte van 14x6, ook nog geventileerd.
Maar inderdaad, oppassen geblazen. Dat geldt overigens voor alle vormen binnenshuis gebruik van verwarming op basis van verbranding. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan