Dick Mann replica

Zo'n opmerking maakt dat ik me wat minder schaam voor het gebrek aan vooruitgang.
Jullie lijken er zo vreselijk makkelijk doorheen te vliegen, daar neem ik nou echt mijn petje voor af!

Zie ik ook weer als een compliment!! Kijk verschil is wij 'beunen' een replica in elkaar en jij bouwt iets tot in detail na, zelfs zo goed dat er oem parts van worden gemaakt! Ook veel respect waard hoor
 
Is er iemand die weet hoe ik in oude berichten alsnog foto's op het MF kan zetten?
Op die manier blijven de plaatjes gewoon bestaan als andere site's ze eraf gooien.
 
Ik neem aan op het potloodje/schrijfblokje kliken en zo het plaatje bijvoegen? Wel eerst even je plaatje verkleinen met Paint (alleen als MF zeurt dat het bestand te groot is, en er zijn nog andere manieren van verkleinen, maar die ken ik niet, anderen hier wellicht!
 
De optie om alsnog foto's toe te voegen is gevonden via de documentenlijst. Ik zal de aankomende tijd alle verloren gegane plaatjes proberen terug te plaatsen. Is er een moderator die de topic titel kan aanpassen in "Honda CR750 Dick Mann replica" ?
 
Leuk speelgoed zo alles bij elkaar! Zijn net terug van wat duits beursgedoe en bekende uit de regio strompelde natuurlijk weer over een oude honda, 450 deze keer. Denk dat hij komende winter wel wat van dat gietspul nodig heeft.... leuke was dat ik de 450 achter in de oude jumpy mocht transporteren vanuit Mannheim naar Orvelte... en dat zijn vrouw net de oprit kwam oprijden terwijl ik het brommerke snel en ongezien de schuur in wilde drukken.... :X
 
Het cadeautje is voor de bekende uit Orvelte (houdt het nog maar even voor jezelf).
Ik gok dat het een CB450-K0 is? Dat zijn ook wel vreselijk mooie fietsen zeg en in race-uitvoering bloed snel trouwens.

Toevalligerwijs heb ik momenteel een krukas van een CB450-K0 thuis liggen om op te meten en na te tekenen voor een nu nog theoretisch project waar de onderdelen langzaamaan ook voor binnen stromen... Blijft toch te leuk om met nieuwe projecten te beginnen.

Mocht jouw Smiths teller trouwens niet zijn doorgegaan denk ik dat ik binnen niet al te lange tijd een mooi alternatief heb.
 
Een tijdje geleden heb ik een paar originele Smiths ATRC onderdelen gekocht samen met wat losse tellerwerken van Nippon Denso. Ook komen er nog 2 hoekoverbrengingen mijn kant op.

1 van die hoekoverbrengingen wordt vakkundig gedemonteerd en dan gaat er een nieuwe behuizing voor het binnenwerk worden gegoten zodat ik een betere CR750 teller replica heb.

De andere behuizing gaat dan op deze teller waarvan de behuizing ook gaat worden gegoten in de toekomst:
full

full

full

full


Ook wordt er dan een nieuwe schaalverdeling op de originele Smiths tellerplaat gemaakt passend voor deze replica fiets. Het binnenwerk hieronder past bij de originele 18K schaalverdeling en kan uitlopen tot 20K. Maar eerst nog even wat passen en meten in mijn 3D programma voordat er gegoten en bewerkt kan worden.

P.S. Iemand die wil gokken op welke fietsen de code RA1200/00 allemaal zit?
 
Nope, geen K0 maar een K3. Doet er ook niet toe is toch voor circuit bedoelt. De 181 was te modern want op basis van een cbx550 en de cr was te groot want 750cc... om bij de crt of hmv te kunnen rijden was dus iets ouds en maximaal 500cc in de picture. Nu was het niet de bedoeling om daar een motorfiets te kopen maar de vraagprijs was echt heel prettig EN we hadden even daarvoor al een alu honda racetank voor een 450 gespot..... Op zo'n beurs doen we allemaal een beetje ons eigen ding, ieder zijn eigen interesse dus lopen elk ons eigen rondje. Toen ik de 450 spotte heb ik hem toch maar even opgebeld daar. Was er binnen 5 minuten en 2 minuten later hadden we/hij de motor... anyway, ik heb dankzij EvN een leuk budhet smiths achtig iets gemaakt wat op zich prima voldoet. Enigste wijzigingen die ik aan mijnracer wil doen is een andere achterbrug (Heb iets gevonden met excentrische spanners en ovale buis, erg lekker) en een andere voorrem, cbx naaf, uit die 181 uit orvelte inderdaad. En daar en spaakkrans voor laten frezen zodat je trommel uiterlijk maar toch schijf hebt. Het cb350 trommeltje komt echt te kort op franchorchamps, 1e ronde ok maar daanna veel te heet.... nooit leuk als je door het hele veld eruit wordt geremd. Ben sowieso uitgeproject eerst, denk er zelfs over het s90 verhaal de deur uit te doen... momenteel met wat legergroen en oost duits bezig. Jarenlang racers en cafe racers gebouwd. Nu iets om in de vrije tijd wat mee rond te tokkelen met de rest van de familie of zomers er even solo wat mee door de ardennen of iets dergelijks te pruttelen, tentje in het span en dan doelloos leker verdwalen en dan ergens lekker relaxen..... ik word nu al oud vlgs mij
 
Laatst bewerkt:
Het cadeautje is voor de bekende uit Orvelte (houdt het nog maar even voor jezelf).
Ik gok dat het een CB450-K0 is? Dat zijn ook wel vreselijk mooie fietsen zeg en in race-uitvoering bloed snel trouwens.

Toevalligerwijs heb ik momenteel een krukas van een CB450-K0 thuis liggen om op te meten en na te tekenen voor een nu nog theoretisch project waar de onderdelen langzaamaan ook voor binnen stromen... Blijft toch te leuk om met nieuwe projecten te beginnen.

Mocht jouw Smiths teller trouwens niet zijn doorgegaan denk ik dat ik binnen niet al te lange tijd een mooi alternatief heb.

Ik houd mij volledig van de domme natuurlijk, net zoals ik bij zijn vrouw deed... neuh geen idee wat de plannen hiermee zijn.. denk voor de verkoop, zoiets.... soms is het beter je een beetje afzijdig te houden en het "no brain, no pain" imago te hanteren, al denk ik niet dat ze mijn verhaal echt geloofde.. kwam echt onder een soort kruisverhoor... hoeveel motoren ik dan wel niet had, wat deze 450 gekost had etc etc... achteraf kon ik er wel om lachen trouwens maar voor de zekerheid wel even de hoofdschuldige (die en dag later thuiskwam)telefonisch voorbereid op een warm onthaal zu hause _O-
 
De afgelopen dagen druk geweest met het maken van een mal om uiteindelijk onderdelen te kunnen gieten. Dit onderdeel is de houder voor de 2e schijfrem.

Zoals het moet worden na het gieten en mijn product na de 1e bewerking. Er komt nog een nabewerking waardoor de boel wat gladder en netter word, daarna het overtollige materiaal eraf en dan de andere kant van de mal nog een keer...
.
full

full
 
Ha Coos,

Ja het blijft steeds elke keer met kleine stapjes verder gaan.
Ook heb ik redelijk veel vraag van derden naar mijn tekeningen cq onderdelen wat op zich wel gunstig is maar voor mijn eigen project wat vertraging betekend.

Hoe staat het met jouw projecten?
 
Hier de nodige andere projecten tussendoor gedaan waaronder 3 CB50 brommers en daar mee naar Schotland gereden.
Nu een XR80 op de bok staan en dan nog een Caferacer van 1 van de CB's maken. Dan gaat de 750 op de tafel en er niet meer af tot ik kan rijden.

Groet
 
Het maken van onderdelen op de CNC-freesbank vordert gestaag.
Er zitten ook veel onderdelen voor andere projecten en personen bij dus op het gebied van de CR750 weinig vooruitgang.
full

full
 
Laatst bewerkt:
Behalve het maken van onderdelen heb je soms ook nog het gemak van het kunnen kopen ervan. Het plaatje is niet door mij gemaakt omdat de verkoper het stukje papier wou houden, maar het onderdeel is al binnen.
full
 
Laatst bewerkt:
De laatste tijd zijn er een aantal (kleine) vorderingen gemaakt.
Onder andere de kettingspanner is na veel zoek en puzzelwerk een zeer goede replica van de CR750. Nou weet ik dat er betere varianten in omloop zijn, maar het zelf maken en samenstellen van een Kit-item geeft mij meer voldoening.

Men neme een versleten kettingspanner:

full


Sloop deze vervolgens voorzichtig uit elkaar:

full


Neem een NOS Honda tandwiel en maak het weggeslepen asje opnieuw.

full


Vervolgens alleen nog maar in elkaar zetten en afpersen en voila.

full
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden heb ik deze originele CR750 bougiedoppen kunnen kopen.
Helaas is dit maar de helft, ondanks dat het er 4 zijn horen er 2 verschillende versies in 1 set te zitten. Desalniettemin leuk om deze 4 te hebben.

2 heb ik al weggegeven en de andere liggen in de bak met zeldzame onderdelen om naar te kijken. Het leuke hiervan is dat ze redelijk "leeg" zijn in vergelijk met de standaard versies om alle mogelijke weerstand te elimineren. Ook zijn er geen "verdikkingen" voor fabrieksmarkeringen te bekennen.

full
 
Laatst bewerkt:
Zo eindelijk heb ik weer een leuke update.
Vorige maand kwam er een pakket uit België binnen met allerhande leuke onderdelen die nog ontbraken.
Onze CB's hebben standaard een accu ontsteking (ik weet helemaal niets van electronica trouwens) maar voor de racers is de accu weggelaten.

In de partslist staan de volgende onderdelen die rondom de ontsteking en dynamo vervangen horen te worden:

11631-300-970 Cover Dynamo (heb ik onbewerkt thuis liggen)
30200-300-970 Cam, Point
30505-300-970 Sub Cord, Coil
30700-300-970 Terminal Assy. A
30710-300-970 Terminal Assy. B (heb ik liggen)
31100-286-971 Generator Assy.
31100-300-970 A.C. Generator Assy.
32100-300-970 Harness, Wire
35300-300-971 Switch Assy.
98069-60711 Spark Plug *D1OES*
98069-62410 Spark Plug *D12E*

Deze kwam met het pakketje binnen na jaren van zoeken.

20160325_122042_zps3alyayie.jpg

20160325_122058_zpslbbmqliu.jpg


Zo is het onderdeel origineel aangeleverd en gehomologeerd.

0023w.jpg


Dan blijven er nog een paar onderdelen over die ook in de lijst staan.
Hun functie's en of alles bij elkaar moet worden gezocht om te kunnen werken is mij van sommige delen niet helder.
Gelukkig heb ik van een aantal nog wat plaatjes dus heb ik wel een idee hoe ze eruit horen te zien.

Verder nog een stuk of wat andere originele onderdelen:
2 klepveren gewoon voor de gein en omdat het kon, mocht ik ooit willen racen doe ik er een after market race set in.
13062421_691103937697474_2434165553132724121_n_zpswpb97phc.jpg


Een circlip om het achtertandwiel op zn plek te houden, net zo groot als mijn hand.
13083238_689631751178026_8586126136175685906_n_zpsj0abevki.jpg


Deze oliekoeler beugel is bedoeld om gemonteerd te worden op de toeterbevestiging. Daarna kon de oliekoeler worden gemonteerd.
Het leuke van dit onderdeel is dat het geblauwd is in plaats van in NH1 gespoten te zijn.
20160503_124444_zpsm3xkmfhv.jpg


Naast het altijd leuke gevoel dat je een origineel onderdeel kunt kopen (los van de prijs en het daadwerkelijk nut) bekruipt me vaak ook een gevoel van zou dit de keer zijn dat het fout gaat...?
Kan ik straks naar mijn centjes en onderdeel fluiten, raakt het kwijt bij de post of ben ik gewoon bedonderd en belazerd.

Dit was de eerste keer dat ik toch wel teleurgesteld was in een onderdeel, wat van zichzelf al aardig aan de prijs was en daar bovenop als extra verzenkosten en invoerrechten.
Het onderdeel was niet uit de verpakking geweest en alle originele papieren zaten er nog bij, dus het zal vast het goede onderdeel zijn maar toch niet wat ik had verwacht.

20160430_134021_zpsgoa68m5t.jpg

20160430_134030_zpswgzetpea.jpg

20160430_134125_zpsmyp7zvhz.jpg

20160430_134134_zpsv2b9phxg.jpg

20160430_134143_zpsbihk4grk.jpg
 
Laatst bewerkt:
Soms heb je vreselijk veel geluk dat je onderdelen kunt kopen (lees dat ze beschikbaar zijn).

20160519_195635_zpsb0xigxjd.jpg

20160519_195656_zpsrzteteue.jpg

20160519_195724_zpsvig886ir.jpg


Ik was druk bezig om deze zelf te frezen, maar dat hoeft dus voorlopig niet meer.
Voor mij persoonlijk is het hebben van een origineel onderdeel ook wel leuker dan het (na)maken ervan.
Al beleef ik ook vreselijk veel plezier aan het maken van iets wat er niet meer is.
 
Het is weer tijd voor een kleine update.

20161003_201301_zps3woov3cu.jpg

20161003_201308_zpssbeecwr1.jpg


Maar deze hobby bestaat voor een deel ook uit het zelf (na)maken van onderdelen.
Een aantal jaren geleden heb ik een origineel schakelpedaal gekocht, we hebben hier een paar extra van gegoten om te bewerken.

20161006_181133_zpsvty98b5r.jpg


Het extra stuk materiaal is bedoeld om het schakelpedaal in de draaibank in te kunnen klemmen.
Eerst het overbodige materiaal verwijderen om een mooi vlak stuk te maken.
Hierna centerboren, voorboren in 2 stappen om vervolgens de kamer uit te draaien op een perspassing waarna een zoekrand gemaakt kan worden.

20161006_181154_zpsqtlkhz8f.jpg

20161006_181312_zps6yuzg13n.jpg

20161006_181637_zpskqkjynzd.jpg

20161006_182456_zpsqocdhzvd.jpg

20161006_183420_zpstcw2yvc2.jpg


Hierna was de avond alweer voorbij maar had ik 3 extra schakelpedalen voorzien van een kamer om het lager in te persen.
Aankomende week wil ik op een avond de achterkant vlakken en de gaten frezen.
 
Naast het sleutelen aan motoren klus ik ook nog wel eens wat aan het huis en heb ik nog wat andere hobby's die tijd en geld kosten.
Het verbouwen van de garagage is al een aantal jaren aan de gang maar begint nu op zn einde te lopen.

IMG_7890_zps8dx3scpp.jpg


Naast wat motoren en een draaibank die ik volledig reviseer staat er her en der nog wat gereedschap voor de tuin etc. Een goede stellingkast en verlichting had ik al op de kop getikt maar echt fijn sleutelen was het niet, de verwarming is ook zelf aangelegd maar ik stookte voor de buitenlucht.
Kortom een gladde vloer, lichte wanden en nog wat strakker/mooier/efficienter was wel gewenst en natuurlijk ook gelijk een wasbak. Belangrijke dingen eerst, de motorheftafel.

IMG_7929_zpspbxajgml.jpg

IMG_7933_zpsxd05cnyp.jpg


Daarna heb ik samen met een (oud)leerling 8 kuub zand uitgegraven voor een mini smeerput, vloeistof dichte vloer en vloerisolatie.
Gelijk heb ik een 400V en 230V groep in de meterkast gezet en in de grond naar de garage geleid naast stromend water en een afvoer.

IMG_8530_zps4ka4zoe1.jpg

IMG_8542_zpsvf90b2yc.jpg

IMG_8546_zpsbvojakjd.jpg


Het resultaat is een garage waarin lekker kan worden gesleuteld maar die nog wel wat afgewerkt moet worden.
Onder de verzonken motorheftafel zit een kleine smeerput voor extra opslag en je weet maar nooit wat er nog zal komen.
Om de heftafel er ooit weer uit te krijgen als ik onder een auto wil komen moest er ook wat worden verzonnen, dus heb ik een kleine loopkraan gemaakt.
Ideaal ook om de motor even op te tillen voor een voorvork revisie of andere klusjes.

20161005_225142_zpsc3bs0zux.jpg

20161005_225130_zpslkabp2ni.jpg


Leuk detail (althans in mijn ogen) is de TL bak die in een schuifdeur rails hangt.
Zo heb je ongeacht aan welke kant je van de motor sleutelt de mogelijkheid licht van achter/boven te hebben door deze over het plafond heen en weer te schuiven.
Ook heb ik boven de motor en de werkbank in het plafond speakers verwerkt en aangesloten op een autoradio door een PC-voeding gevoed voor muzikale ondersteuning.
Als de andere kant ook klaar is maak ik nog een nette foto van het eindresultaat, maar dat heeft voorlopig even geen prioriteit.
Eerst even onderdelen maken...
 
Laatst bewerkt:
Iemand heeft per ongeluk dit onleesbaar gemaakt:
20161111_151227_zpsunztsgg6.jpg


Gelukkig stond er op de doos met NOS cylinder voldoende informatie om het geheel nog ondoorzichtiger te maken:
20161111_151109_zpsimtaoiyv.jpg

20161111_151218_zpsuidsayzl.jpg


Op het eerste oog niet echt anders:
20161111_151407_zpsfzprrrqv.jpg


Maar als je goed kijkt en weet waar je op moet letten zie je een paar dingen die afwijken.
Na wat mail-verkeer met de verkoper over de prijs ligt deze nu bij mij in de garage mooi te zijn.
20161111_151344_zps2e3b8rjl.jpg

20161111_151325_zpsew8raqio.jpg


En in combinatie met wat andere onderdelen levert het dit op:
1138-w.jpg

005.jpg

3071.jpg


Helaas heb ik hier alleen 1 onderdeel van, maar vol goede moed blijf ik nog een aantal jaren zoeken...
Want ik heb tevens deze delen ook al gevonden afgelopen maand:

20160910_165758_zpsz3r7mxf5.jpg

20160910_165815_zps6p4olplq.jpg


En laat nou de pakking dezelfde rare uitsparingen hebben :mrgreen:

20160903_191148_zpsazafmagq.jpg

20160903_191141_zpspuj4qjpi.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan