Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik was binnen 2km proefrijden al overtuigd van de SH300, ik rijd er nu al 4,5 jaar op zonder spijt. Je kunt de SH300 wat mij betreft blind kopen, hij gaat toch wel bevallen. :]

Denk ook dat de SH300 het nog wel zeker 4 jaar uithoud in de markt. Van mij mag hij er overgens per direct uit gaan, als er een SH400 voor terug komt in zelfde formaat. (Of een electrische met 350km actieradius, vet gesubsidieerd voor weinig..)


👍🏻
 
Mooiste kleur Wimper! Veel plezierige en veilige km's toegewenst! :]
 
Laatst bewerkt:
Hij staat klaar maar hier ontbreekt het me aan tijd om hem op te halen. Vrijdagmiddag :-)
Uiteraard zal ik dan een fotootje posten.

Alvast dank voor de gelukwensen!
 
Als je daar toevallig maandelijks papieren rekening afschriften van krijgt even kijken of ze de kosten zonder toestemming met 400% hebben verhoogd. Schijnt een landelijk foutje te zijn.
 
Goede morgen allemaal,
Heeft er hier iemand ander vering onder zijn SH300, anders dan origineel bedoel ik dan, en hoe bevalt dat en wat kost dat.
Ik heb er hier eens iets over gelezen dacht ik maar kan het niet meer vinden.
 
Ben er mee bezig, Kees....eerst nog wat vakantie en dan de vering aanpassen. Ik heb zelf vele mogelijkheden bekeken maar ga in Alphen eens met Hyperpro praten. Zou je aanraden dat ook te doen..succes.
 
ik heb zelf zwaardere/dikkere/smeuiger voorvork olie in de voorvork gedaan (waar anders :P )

er zit nu 20w in.
voorheen dook hij in de vering en ik compenseerde door steeds meer met de achterrem te gaan remmen.

na een aantal dagen rijden merkte ik dat dit langzamerhand minder werd omdat de voorvork minder duikt.

qua achterschokdempers zitten de standaard vervangingsdempers allemaal rond de 70 a 90 euro voor een set.
ik kan me niet voorstellen dat dit een verbetering tov origineel zal zijn, de veren kunnen wel stugger zijn ,dat is nodig , maar betwijfel of de demping daar op aangepast is, met name voor de sh300.

dan kom je o.a uit op de hyperpro die RuudSint al noemt.

Endeman in "Honda SH300i deel 3"

als het plaatsen van andere 'stuggere' veren 180 euro kost zou ik lieve complete dempers hebben voor 280.

http://hyperpro.com/wp-content/uploads/Prijslijst_2016_Hyperpro_service_center_01-03-2016.pdf
 
Wat ik vooral zou willen verbeteren is het comfort op klinkerwegen en bv de verkeersdrempels en slecht wegdek, zo als het nu is krijg je nog wel wat klappen en dat moet toch beter kunnen.
Met andere veren alleen ben je er niet is mijn mening.
Ik hoor graag je bevindingen Ruud
 
Goede morgen allemaal,
Heeft er hier iemand ander vering onder zijn SH300, anders dan origineel bedoel ik dan, en hoe bevalt dat en wat kost dat.
Ik heb er hier eens iets over gelezen dacht ik maar kan het niet meer vinden.


Ik heb dit setje er onder geschroefd. FEDERBEIN STEREO YSS-Honda SH 300i A ABS,NF02B, NF02D NEU | eBay
werkt prima. Ik stel er geen hoge eisen aan. Merk geen verschil met de originele. Die waren na een glijpartij niet helemaal recht meer.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat is het hem juist, de originele zijn origineel al erg slap.
maar veren worden niet (nauwelijks) slap, voor voorvork veren is een minimale maat, maar achterveren, (zeker bij mono veren, dus hier niet van toepassing) zijn veel stugger en forser uitgevoerd.

probeer bij de originele veren van de achterschokdempers maar eens met de hand vast te pakken en dan de veer van de zitting te halen, dat lukt je :Y , moet je bij de meeste andere motoren niet te proberen.
de veer is zelf ook heel lang, dus een gedeelte zal ook wat 'slapper 'zijn (progressief dus) , goed te zien op bovenstaand ebay voorbeeld.

maar als de achterschokdempers dus aan het verslappen waren , was dat dus de demping die vermindert was , aangezien de kracht van de veren naar beiden kanten toe gedempt word , de in- en de uitgaande demping dus dus door slijtage de veer meer zijn kracht laten uitoefenen.

en ( als grapje) dan krijg je dit :

glf7grvzjyyzz8axmchv.gif
 
Is het dan niet zo dat de originele (zachte)vering/schokdempers nou net over klinkerwegen en verkeersdrempels comfortabeler rijden dan stuggere vering?
Inderdaad het voorbeeld met de oude Citroën "eend" met zijn slappe vering was toch een genot om daarmee over hobbelige wegen te rijden.
Voor de sportievere rijstijl of met 2 personen op de SH is strakkere vering met schokdempers nodig. Dat gaat ten koste van rijcomfort.
 
het probleem is dat de vering dan doorslaat, dan is je vering in 0,1 seconden superstrak, oftewel gewoon een ijzeren buis , omdat hij op zn end zit ( soms nog een rubberen blok, maar gaat om het idee).

aangezien ik hetzelfde weeg als 2 kleine italiaantjes (veel sh's daar) hoeft je laatste opmerking ook niet op te gaan, aangezien vering verband houd met het gewicht wat hij moet veren.

maar verdere uitwijking over algemeenheden over vering lijkt me buiten het bestek van dit topic gaan :)
 
toen wij onze sh300i kochten zat er al een hyperpro veren set onder ,en tot heden geen reden tot klagen
Veert goed en een goede wegligging ook met 2 man/vrouw er op
 
Laatst bewerkt:
@ vering problematiek; de veroorzaker van deze onoplosbare problematiek is on-afgeveerd gewicht vs geveerd gewicht.
Je hebt een "achter brug" die (gokje) een kilo of 90 weegt (wiel-blok/achterbrug) tov van een geveerde stilstaande motorfiets voor de rest vh gewicht 165-90= 75 kg.

Hang maar eens een blok lood aan de achterbrug van een R1 en kijk wat er overblijft van de mooie vering...
De reden voor carbonfiber wielen en remmen is niet het gewicht maar het on-afgeveerde gewicht, het lagere totaalgewicht speelt uiteraard ook mee ( voor acceleratie) maar niet zo ingrijpend als de winst voor wegligging.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand al eens lucht op de voorvork gezet want dikkere olie weet ik niet of dat helpt want dan zal hij moeilijker inveren maar ook uit en dan word hij misschien op klinkers te traag, bij mij is het probleem dat mede door mijn gewicht met name op de verkeersdrempels hij gewoon voor en achter doorslaat.
Met lucht op de voorvork is dat misschien aan de voorzijde te verminderen, achter denk ik toch aan andere schokbrekers.
Iemand al ervaring met een ander merk schokbrekers.
Het lucht verhaal ken ik nog van vroeger uit de cross wereld en is vrij simpel zelf te doen als er tenminste boven in de vorkpoot een aluminium schroefdop zit, wat wel waarschijnlijk is, ik heb het allemaal nog niet los gehad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan