Zelf banden wisselen

artalstra

Die hard MF'er
16 sep 2013
350
3
Goedemiddag,

Ik rij op een cbr 1000 rr uit 2005. Ik heb nu in een maand of 3 5.500 km gereden. Wat mij opvalt is dat de banden het niet heel erg lang volhouden. ;)

Toen ik de motor kocht zaten een mpp om die niet nieuw meer waren. Voor een dagje op Lelystad heb ik deze banden vervangen (ver heen maar nog niet helemaal op) voor Super corsa bandjes die ik gebruikt gekocht heb.
Voor een lang weekend in de eifel heb ik nieuwe Bridgestone s20 evo banden gekocht. Deze hebben nu nog een 3mm.

Eigenlijk rij ik alleen maar bij mooi weer. Ik zou het liefste gewoon op super corsa bandjes rijden, maar als ik naar de eifel ga is het op een of andere manier altijd slecht weer, dus dan wil ik er banden onder hebben die geschikt zijn voor in de regen.
Nu heb ik het idee de banden van mp te kopen, en er zelf onder te gaan zetten met behulp van een handmatig banden demontage apparaat bij powerplus tools vandaan.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Is het apparaat gemakkelijk in gebruik?
Beschadig ik de velg niet?
Is balanceren nodig?

Bij de laatste heb ik een beetje mijn twijfels, wanneer ik een gebruikte circuit band koop zit er al voor een behoorlijk aantal grammen aan gratis rubber op geplakt, dit rij ik er ook weer af, nooit gemerkt dat de band weer opnieuw gebalanceerd moest worden.

Alvast bedankt voor de info!

Groeten Arnold
 
Potje echt bandenmontage vet/zeep is ook niet duur hoor en gelijk genoeg voor de rest van je leven.

Heb btw al meerdere keren na montage met afwasmiddel er last van gehad dat na een poos de velgbed randen gingen oxideren en de banden op de aansluiting van de velgrand gingen lekken.

helemaal waar, voor de prijs hoeft het niet.
Maar de vaseline had ik staan (inmiddels jaren geleden) en functioneerd gewoon goed. Als die op is koop ik ook wel bandenvet, want ik gebruik vaseline sowieso nergens anders voor.

Mijn reactie was om duidelijk te maken dat ik een band die gemonteerd zit niet van de velg zou halen alleen om de vaseline er af te poetsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan