Het grote Yamaha Diversion topic deel 21

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat zou er met de voorvork kunnen zijn?
veert in ieder geval naar behoren

Topkoffer er op?
Haal die er eens af, en probeer nog een keer.
Achterwiel balanceren. Wil nog wel eens helpen.
Achterschobrekers nog wel goed?


Doet ie het altijd of alleen bij bijna lege tank? (dus minder gewicht op voorkant)
Van slechte balhoofdlagers gaat ie niet slingeren. Je kunt je balhoofd strakker zetten omdat ie dan zwaarder gaat sturen, maar het is niet de bedoeling want je verknalt je lagers.

Ik heb het tot nu toe altijd kunnen verhelpen door veel stuggere veren en dikkere olie in de voorvork te zetten.
 
er zit momenteel progressieve vering in, wel op slapste stand omdat ik had van de bandenboer begrepen dat de vering wellicht al te stug is ten opzichte van origineel.

ik heb er momenteel (weer) bridgestone T30's onderliggen.

achter schokker lijkt mij okee iig niet lek of te slap.

ook geen speling op de brug.

beide wielen zijn met de bandenwissel gebalanceerd.

wel top koffer maar zowel leeg als vol, hoge of lage snelheid geeft geen tot weinig verschil. zonder koffer nog niet geprobeerd. (rij altijd met)
 
dat deed die ook al voor de bandenwissel en destijds dacht ik juist dat het de cupping was, nu dus naar eventuele andere oorzaken aan het zoeken.

als de motor op de bok staat is er niets van speling te voelen in het stuur, draait soepel.
Zaterdag de voorkant er maar aftrekken, ik vermoed minder ronde lagerrollers omdat het schudden ook in de bochten merkbaar is.

of het wegdek is overal even slecht :+

Als hij schud in een bocht is je voorvering niet goed afgesteld of verkeerde bandenspanning.
Zou toch wel eens even kijken of je frame niet krom is.
 
Nog eens eventjes komen piepen op MF.
dit even om te melden dat mijn divje te koop staat. (Ben van België)
Voor meer info: PB of via mail van het zoekertje.

grtz

http://www.2dehands.be/motoren/motoren/yamaha/yamaha-xj-900-s-diversion-320420988.html
full
 
er zit momenteel progressieve vering in, wel op slapste stand omdat ik had van de bandenboer begrepen dat de vering wellicht al te stug is ten opzichte van origineel.

ik heb er momenteel (weer) bridgestone T30's onderliggen.

achter schokker lijkt mij okee iig niet lek of te slap.

ook geen speling op de brug.

beide wielen zijn met de bandenwissel gebalanceerd.

wel top koffer maar zowel leeg als vol, hoge of lage snelheid geeft geen tot weinig verschil. zonder koffer nog niet geprobeerd. (rij altijd met)


Dan heeft die bandeboer er niet genoeg verstand van. Origineel waren de voorveren nl al te slap. Te stug is ie pas als ie niet meer veert maar stuitert.
Trek maar open die vork, meet de lengte van de veer op, vergelijk dit met originele lengte, vaak is de lengte van een progressieve veer iets korter dan de originele en die lengte moet je sowieso opvullen.
In mijn xj900F zitten progressieve veren, standaard 2 cm korter dan originele. Ik heb er bussen van 4 cm op zitten, en 30W olie ipv 10W. Het is nu eindelijk een stabiele fiets...
 
Dan heeft die bandeboer er niet genoeg verstand van. Origineel waren de voorveren nl al te slap. Te stug is ie pas als ie niet meer veert maar stuitert.
Trek maar open die vork, meet de lengte van de veer op, vergelijk dit met originele lengte, vaak is de lengte van een progressieve veer iets korter dan de originele en die lengte moet je sowieso opvullen.
In mijn xj900F zitten progressieve veren, standaard 2 cm korter dan originele. Ik heb er bussen van 4 cm op zitten, en 30W olie ipv 10W. Het is nu eindelijk een stabiele fiets...

Bij mij waren de progressieve veren juist langer, dit heb ik opgevangen door de bussen in te korten.

Maar of ze nu te lang of te kort zijn, je moet het wel compenseren.
 
Startrelais? KLikken wil niet persé zeggen dat ie ook contact maakt.
Volgende keer als ie alleen klikt even met een grote schroevendraaier de contacten van je startrelais overbruggen. ALs ie dan wel start zou ik het toch bij je startrelais zoeken.

Vandaag weer >KLIK< ff in versnelling heen en weer en toen pakte hij hem, blijft toch vreemd, toch maar even koolborstels bekijken of startrelais vervangen, is dat metalen ding met die gele sticker erop denk ik?
 
Vandaag weer >KLIK< ff in versnelling heen en weer en toen pakte hij hem, blijft toch vreemd, toch maar even koolborstels bekijken of startrelais vervangen, is dat metalen ding met die gele sticker erop denk ik?

Op je startmotor zit 1 kabel, volg die kabel, die gaat naar het startrelais. Op het startrelais zit die kabel vastgeschroefd, en op het andere schroefpunt loopt een kabel naar de pluspool van je accu. Als je weer alleen klik hoort als je wilt starten moet je die 2 punten eens met elkaar verbinden dmv een dikke schroevendraaier. Als ie dan wel start is je startrelais dus het probleem, gebeurt er niets dan kun je je koolborstels eens gaan bekijken.
 
Op je startmotor zit 1 kabel, volg die kabel, die gaat naar het startrelais. Op het startrelais zit die kabel vastgeschroefd, en op het andere schroefpunt loopt een kabel naar de pluspool van je accu. Als je weer alleen klik hoort als je wilt starten moet je die 2 punten eens met elkaar verbinden dmv een dikke schroevendraaier. Als ie dan wel start is je startrelais dus het probleem, gebeurt er niets dan kun je je koolborstels eens gaan bekijken.

Ik denk dat ik bij de koolborstels ga beginnen, vanochtend weer ff in versnelling in heen en weer en starten, relais staat op deze manier los van startmotor, van het weekend maar even sleutelen bedankt voor je raad...
 
Dan heeft die bandeboer er niet genoeg verstand van. Origineel waren de voorveren nl al te slap. Te stug is ie pas als ie niet meer veert maar stuitert.
Trek maar open die vork, meet de lengte van de veer op, vergelijk dit met originele lengte, vaak is de lengte van een progressieve veer iets korter dan de originele en die lengte moet je sowieso opvullen.
In mijn xj900F zitten progressieve veren, standaard 2 cm korter dan originele. Ik heb er bussen van 4 cm op zitten, en 30W olie ipv 10W. Het is nu eindelijk een stabiele fiets...


Lengte was bij mij het zelfde als origineel.

maar wat ik nog wel kan doen is de veer voorspanning hoger zetten.
ik heb de vorken met de stelschroeven op de bovenkant.
dan komt de motor wat meer achterover te staan.
 
Vanmorgen de Diversion opgehaald, zoals reeds eerder was afgesproken ..... ik had dus een lekker fris weertje om na bijna 10 jaar opnieuw op de motor te stappen. Vond desondanks de rit terug heel leuk en bleef voldoende warm doordat het "oude vuur" weer direct oplaaide. Niks druppellader dus, gewoon zo nu en dan een ritje de komende winter. Blijft naast de accu ook de rest in een goede staat. ;-)
 
Vanmorgen de Diversion opgehaald, zoals reeds eerder was afgesproken ..... ik had dus een lekker fris weertje om na bijna 10 jaar opnieuw op de motor te stappen. Vond desondanks de rit terug heel leuk en bleef voldoende warm doordat het "oude vuur" weer direct oplaaide. Niks druppellader dus, gewoon zo nu en dan een ritje de komende winter. Blijft naast de accu ook de rest in een goede staat. ;-)

Gefeliciteerd met de "nieuwe" :} aanwinst, geniet de kilometers, de uren, en het landschap, have fun. en houd de glimmende kant boven. :+
 
Ik denk dat ik bij de koolborstels ga beginnen, vanochtend weer ff in versnelling in heen en weer en starten, relais staat op deze manier los van startmotor, van het weekend maar even sleutelen bedankt voor je raad...


Net contact gehad met Demri, waar ik vorig jaar de koolborstels vandaan had, (echt aardige mensen daar) hij denkt aan 3 dingen;

a) koolborstels, wel snel maar door ongelijke plaatjes waar ze over heen draaien, kunnen ze heel snel slijten.

b) ongelijke plaatjes zie punt a

c) starterkrans, dit hoop ik niet, volgens mij heeft MM dit ook....

Van het weekend maar even de koolborstels bekijken, mochten deze nog goed zijn, dan de starterkrans.

Maar ik hoop dat het aan de borstels ligt.
 
Ik denk dat ik bij de koolborstels ga beginnen, vanochtend weer ff in versnelling in heen en weer en starten, relais staat op deze manier los van startmotor, van het weekend maar even sleutelen bedankt voor je raad...


Waarom wil je persé met het lastigste beginnen? Van mij mag je hoor, daar gaat het niet om, maar 2 polen van een startrelais door koppelen is toch wel een heel simpele comtrole.
 
Waarom wil je persé met het lastigste beginnen? Van mij mag je hoor, daar gaat het niet om, maar 2 polen van een startrelais door koppelen is toch wel een heel simpele comtrole.

Klopt maar kan ik alleen doen als hij niet start, maar dit is niet altijd het geval, en de zijkap en topkofferrek moet vanaf, dus geen optie in het donker als ik naar mijn werk moet.

En relais is zo goed als zeker uitgesloten, omdat als ik de starter krans verstel dmv duwen in 1 of 2 en dan start de startmotor wel aanslaat.
 
Laatst bewerkt:
Oorzaak gevonden;

2z6gf1g.jpg


Gelukkig heb ik nog een reserve startmotor liggen, zoek de verschillen;

2jai9zt.jpg


Ook waar de koolborstels om heen draaien is duidelijk verschil tussen oud en reserve;

1y0cci.jpg




Dus problem solved!!



Maar het volgende dient zich al aan, de achterbrug

ipqdmc.jpg


2n6ubfo.jpg


2evqeti.jpg
 
Wooow, da's een veel kwalijker probleem dan je startmotor Richard.

Dat is toch het onderste montagepunt van je schokbreker ? of niet?

Als die helemaal afbreekt / scheurt zakt je Divje door z'n hoeven volgens mij |(
 
Laatst bewerkt:
Wooow, da's een veel kwalijker probleem dan je startmotor Richard.

Dat is toch het onderste montagepunt van je schokbreker ? of niet?

Als die helemaal afbreekt / scheurt zakt je Divje door z'n hoeven volgens mij |(

Klopt goed gezien, Ben, daar zit inderdaad de onderkant van de schokbreker aan vast.

Gelukkig heb ik nog een hele gave achterbrug liggen.

Ik heb ooit eerder mijn achterbrug eruit gehaald ivm vervangen van de ketting, maar ik weet niet meer hoe ik hem toen ondersteunt had. Iemand tips?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan