achterwiel loopt stroef

sjoerdvb

Die hard MF'er
13 sep 2007
314
0
Hallo,

Afgelopen week heb ik bij mijn suzuki bandit 600 (1999) de achterband en de remblokken vervangen.Na het wiel weer in de achterbrug gemonteerd te hebben loopt het achterwiel zeer stroef. Ik merk het ook duidelijk tijdens het rijden. Ik snap niet wat er niet goed is. Het het achterwiel al vaak eraf gehaald en nooit dit probleem gehad.

Ter info:
- rem zit los
- ketting zit niet te strak
- alle onderdelen ztten op de goede plek (werkplaatshandboek gecheckt)

Als ik bout op de achteras los heb loopt het wiel wel soepel, maar zodra ik deze vast draai gaat hij erg stroef. Alsof er druk op de lagers komt en deze het wiel helemaal vastdrukken.

Iemand enig idee wat ik niet goed doe?

Gr,
Sjoerd
 
ik weet niet of het vastzit en of het gereviseerd moet worden. Als het allemaal nog in orde is ga ik dat niet doen. Misschien is het allemaal nog gewoon in orde (voordat ik de remblokken verving was dat namelijk het geval) en doe ik iets verkeerd met ontluchten. Ik krijg er nu helemaal geen druk op.

Iemand tips?
 
Haal de klauw er eens af, pomp nu nog eens. Komen de cilinders naar binnen? Zo niet, dan zit daar het probleem. De boel even loshalen en schoonmaken of anders inderdaad rviseren.
Eventueel nog een verstopping in de rempomp? Iets wat ik trouwens ook al eens heb meegemaakt met een oude remleiding, dat er binnen in de leiding een stukje rubber los was gescheurd en als klepje functioneerde. Iedere keer als er druk op kwam duwde de vloeistof het flapje rubber dwars in de leiding die daardoor blokkeerde. Als de druk er vanaf was kwam het weer los.
Lang naar gezocht...
 
dat ontluchten wil dus niet lukken. Ik krijg er totaal geen druk op. Er komt ook weinig tot geen olie uit de nippels.

Haal de klauw er eens af, pomp nu nog eens. Komen de cilinders naar binnen? Zo niet, dan zit daar het probleem. De boel even loshalen en schoonmaken of anders inderdaad rviseren.

kan je mij uitleggen hoe hier ergens een verband tussen zou kunnen zijn :?
 
Kennis vergaren lijkt me een goed iets. En ook fijn dat motor-forum me daarbij kan helpen. Ik snap het goed dat het allemaal heel knullig overkomt. Toch heb ik al vaak genoeg remblokken vervangen en mijn remleidingen ontlucht. Dit keer lukt het me niet. Heb vandaag met een spuit van onderaf vanuit de nippels olie in de remleidingen geperst, zonder resultaat. Ik krijg er geen druk op. Ik denk toch dat er ergens een lek zit, ik zie er alleen geen.
 
Nouja tijd om de remzuiger(s) er eens uit te halen en te kijken hoe de ruimte achter de seals er uit ziet. Als dat okay is zou ik gezien de leeftijd van de fiets en de aanname dat de originele remleidingen er nog opzitten, denken aan een verstopte remleiding. In dat geval wordt het tijd voor een nieuwe remleiding (en als achter dicht zit is de voorkant ook niet al te best meer).
 
nr 9 op plaatje 1 is vliegen
Die kwam ik laatst tegen in mijn gereedschapskoffer met het opruimen na het klussen.
Als allerlaatste uiteraard. Na het poetsen en de koffie. _O- _O-
Met die vroege avonden is buiten in het donker sleutelen niet alles. :+
dat ontluchten wil dus niet lukken. Ik krijg er totaal geen druk op. Er komt ook weinig tot geen olie uit de nippels.

Zo doe ik het:
olie bijgevuld, rem paar keer op en neer pompen, ingedrukt houden, ontluchtingsnippel slag los, olie eruit laten lopen (komt dus nauwelijks iets uit), nippel weer dicht etc etc
Maakt het iets uit of de kap op het olieresevoir zit ja of nee? (ik dacht van niet)

Wat doe ik fout? Als hij ergens lekt zou ik dat moeten merken omdat er ergens olie uitkomt toch?
Die onderliggende Suzuki klauw is een pain in the ass. :Y :+
Zelf ook wel eens een fles doorheen gepompt.. toen een Mytivac gekocht en in een minuut klaar..

Bijvullen met een injectiespuit vanaf de nippel of een hydraulische vacuumpomp gebruiken of een stofzuiger, fietspomp..

DSC01159.jpg


ZX7-aRnold in "zelfgemaakte hulpstukken/ gereedschap"
 
Laatst bewerkt:
Set je er wel iets op welke een onderdruk maakt? Als er lucht in zit kun je knijpen tot je een ons weegt dan gaat er echt niets uit komen. Is het systeem leeg geweest?


Edit;
Iemand was mij voor.. Iets met beter lezen en kijken of er nog een tweede pagina is enzo :/
 
Laatst bewerkt:
Set je er wel iets op welke een onderdruk maakt? Als er lucht in zit kun je knijpen tot je een ons weegt dan gaat er echt niets uit komen. Is het systeem leeg geweest?


Edit;
Iemand was mij voor.. Iets met beter lezen en kijken of er nog een tweede pagina is enzo :/

Wat bedoel je precies?
Systeem is zo goed als leeg geweest. Vandaag weer met injectiespuit aan de gang geweest, geen resultaat. Ga toch maar eens alles uit elkaar halen.

Maar snap niet dat er geen druk op komt en er ook niets lekt......
 
heb je alle zuigers al eens helemaal terug in de klauw gedrukt. in de hoekjes tussen zuiger en klauw wil wel eens een belletje blijven kleven en die komen vaak los door de zuigers helemaal terug te duwen (en daar even vergrendelen tijdens het ontluchten).
en als de remschijf het niet voor elkaar krijgt om de zuiger naar binnen te drukken en je het voelt tijdens het rijden is de tijd voor op zijn minst een grote schoonmaak aangebroken van de remklauw en zuiger(s).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan