Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ook een mogelijke oplossing, Kees.

Nogmaals mijn probleem geschetst:

Normaal rijdend over de klinkers bij de sluizen van IJmuiden slaat de voorvork helemaal in en veert dan niet meer. Hoorbaar met een klap, metaal op metaal.

Hier in het Zwarte Woud diverse keren meegemaakt dat ik remmend op een 180 graden bocht af reed en de scooter, terwijl ik de remmen los liet maar wel de bocht in reed, niet meer uit de voorvering kwam.

Gevolgen bij beide scenario's.....geen vering meer en dat rijd niet prettig.

Om het volledige plaatje te geven, ik weeg 89 kilo en zit er alleen op.
 
Laatst bewerkt:
@ook een mogelijke oplossing, Kees.

Nogmaals mijn probleem geschetst:

Normaal rijdend over de klinkers bij de sluizen van IJmuiden slaat de voorvork helemaal in en veert dan niet meer. Hoorbaar met een klap, metaal op metaal.

Hier in het Zwarte Woud diverse keren meegemaakt dat ik remmend op een 180 graden bocht af reed en de scooter, terwijl ik de remmen los liet maar wel de bocht in reed, niet meer uit de voorvering kwam.

Gevolgen bij beide scenario's.....geen vering meer en dat rijd niet prettig.

Om het volledige plaatje te geven, ik weeg 89 kilo en zit er alleen op.

dikgedrukte klinkt meer als een defect, zou hier snel even naar laten kijken.
 
Zover was ik ook al...zodra ik tijd heb na de feestdagen gaat de vering er onder vandaan...tot die tijd staat hij lekker warm binnen...

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is de oorzaak. Hou jullie op de hoogte....
 
Laatst bewerkt:
klinkt bijna alsof een veer gebroken is.
als je niet alles zelf kan of wil doen is het misschien wel een idee om alle plastic kuipdelen er zoveel mogelijk vast af te halen voordat je hem wegbrengt, das best wat werk.
moet hij nog wel kunnen rijden als je dat überhaupt al van plan was.

nog even gezocht, zowel de voor als de achter veren van hyperpro hebben een advies verkoopprijs van 125 euro ex btw.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het zelf en had al hetzelfde idee over die mogelijk gebroken veer. Heb het in een vorig bericht in dit topic aangegeven als mogelijkheid aan @Bulldozer. De vorige eigenaar gebruikte hem als lastdier op kampeervakanties kompleet met tent. Vandaar.....
Heb nu ook de originele lengte van de voorveer uit het handboek gelicht. Mocht hij niet gebroken zijn dan wil ik de lengte tegenover de originele veerlengte zetten. Kijken wat dat uit maakt .
 
Deze middag dus de nieuwe SH300 gaan halen bij de dealer.
De eerste indruk is de LED verlichting. Werkelijk heel mooi en vooral goed zichtbaar. Het keyless systeem is ook makkelijk voor als je boodschappen wil doen. Dan stap je gewoon af en ga je de winkel binnen. De scooter ver- en ontgrendeld zich dan automatisch.

Het rijden zelf dan. Op zich helemaal geen spectalaire vermeldingen. Er stond 1 km op de teller en heb er vandaag net iets meer dan 50 opgezet.

De inrijperiode van 1000 km dan...... ik rij echt heel heel rustig de eerste 100-150km en vanaf dan als hij dan goed warm staat zal ik hem wat sneller de sporen geven. Nog geen plankgas toestanden maar toch al iets meer toeren maken.

Ben geen fan van de inrij periode, vooral omdat ik het zorgvuldig moet doen. Vervelend de eerste 1000km zeker niet met een scooter maar goed.

Als er nog tips zijn omtrent het inrijden hoor ik ze graag.
Een van de dagen post ik hier nog een foto
 
Tips omtrent inrijden:

* Ga bewust op pad om inrij kilometers te maken, het liefst zo lang mogelijk in een sessie.
* Vermijd korte ritjes, waarin de brommer steeds weer op temp. moet komen.
* Vermijd zo veel mogelijk snelwegen.
* Rij variabele snelheden.
* Vanaf ± 600km ook af en toe even kortstondig lekker het gas er op, en dat richting de 1000 steeds wat langer.
 
Laatst bewerkt:
je moet er hyperpro onder zetten heb ik ook gedaan op mijn sh300 van bj2011 het rijdt en stuurt veel beter voor 136 euro heb je zo,n set bij motorcorner venlo incl verzkosten en je kan het zelf doen zoveel werk is het niet.
Goede morgen allemaal,
Heeft er hier iemand ander vering onder zijn SH300, anders dan origineel bedoel ik dan, en hoe bevalt dat en wat kost dat.
Ik heb er hier eens iets over gelezen dacht ik maar kan het niet meer vinden.
 
@Jonnes64

Als ik een set neem hou ik mijn eigen achterdempers en ik wil meer. Daarom ga ik praten met Hyperpro in Alphen omdat ik ook de achterdempers wil hebben die zij adviseren. Voor dus veer en olie en achter een complete set, veer en demper. Zoveel scheelt dat niet en een goede demper kun je reviseren en onderhouden.
 
@Jonnes64

Als ik een set neem hou ik mijn eigen achterdempers en ik wil meer. Daarom ga ik praten met Hyperpro in Alphen omdat ik ook de achterdempers wil hebben die zij adviseren. Voor dus veer en olie en achter een complete set, veer en demper. Zoveel scheelt dat niet en een goede demper kun je reviseren en onderhouden.


Ruud, ik hoor graag je bevindingen, ik heb het zelfde plan als de kosten te overzien zijn tenminste, ik denk ook dat je achter de hele set moet vervangen en niet alleen veren.
 
Interessant die vering (zelf heb ik er niet zo'n last van), gewoon op tijd afremmen voor lastige hoogte verschillen. Ik heb de vering standaard op standje 4. Grootste probleem is de onafgeveerde massa (zoals robber57 aanhaald) die aan het achterwiel hangt. Daarvan is best een kilo of 5 (zak aardappels!) te verwijderen aan het achterwiel door een lichte uitlaat te monteren (akrapovic bv).

Hyperpro of andere goede upgrade zal zeker helpen door meer ontwikkelde techniek toe te passen, en een betere balans te bieden tussen onafgeveerd en geveerde massa. Ik denk vooral dat bij zwaardere belasting met niet aziaten en/of duo gebruik een andere veer/demper constructie helpen zal. Ook belangerijk: Op tijd je voorvork olie vervangen, er kan na tig km's best water in de olie zitten. Daarmee verwoest je de dempings eigenschappen zodanig dat hij snel doorslaat.
 
Laatst bewerkt:
@Bulldozer Bedankt voor de aanvulling, dat water in de vorkolie....ik ga ervan uit dat je dat ziet doordat de olie niet meer helder is.

Klopt dat ?
 
@Bulldozer Bedankt voor de aanvulling, dat water in de vorkolie....ik ga ervan uit dat je dat ziet doordat de olie niet meer helder is.

Klopt dat ?

Ja, dat klopt. Het wordt een grijze smurrie met water onderin de vork. Als je toch de voorvork uit elkaar haalt gelijk de rubber seals vervangen is aan te raden.
 
Zijn er onder de sh300 rijders hier mensen die een andere uitlaat dan de originele hebben geplaatst? Welke hebben jullie? Heb zelf eens informatie gevraagd (antwoord nog niet binnen) omtrent een Leovinci Gran Turismo.

Plaatsen na de rodage periode of maakt dit niet veel uit?

Groetjes
 
Ja, een Akrapovic en daarvoor een Leovince welke in no time ging rammelen. -O-

Edit: ik zou het na je inrijperiode doen, dan heb je het meeste tijd om hem te plaatsen... ;)
 
Laatst bewerkt:
Dank je bulldozer voor het antwoord. Ik heb een uitlatendealer in NL aangesproken en hij stelde me een Leovinci Nero, arrow (met of zo der katalysator en een giannelli voor.
De Leovinci Nero is ontzettend lang en komt zo goed tot aan het achterspatbord. Smaken verschillen maar ik vind het afschuwelijk. De Arrow dan, met of zonder katalysator. Wat is het verschil of er al dan niet een katalysator op zit? De Giannelli is op zich niet lelijk maar dit ken ik niet.
 
@wimper: Een katalysator merk je niet, is alleen goed voor het milieu en slecht voor de portomonee.
Verder is het net welke uitlaat je mooi vind, en ook het geluid is een kwestie van smaak.
Of de uitlaat gaat rammelen of scheuren hangt af van geluk hebben of gelijk een Akrapovic kopen!
 
Wimper , bij het inrijden ( dit geldt in feite altijd , dus niet alleen bij het inrijden ) , maar beetje gas geven met koude motor ; eens de temperatuurmeter bij de C is , dan mag je de paarden uit de stal halen
 
Over dat warm rijden. Op de sh300 zoals de mijne heb je het klokje van de motortemperatuur het begin streepje en dan een wit streepje waar ik verwachtte dat de wijzer zou stoppen als hij voldoende warm stond maar daar geraakt het precies niet. Zit tussen de twee streepjes in en als ik echt veel stilsta aan de lichten en lang stationair laat draaien gaat het er naartoe maar komt er niet.

Is dit normaal?
 
ja.
dat is ook de reden dat men er geen graden (meer) inzet het is meer een indicatie.
daarnaast, tenzij je dit vanaf curacao post, wat ik oprecht hoop voor je , is het koud dus loopt het niet zo op met de temp. wijzer.

komt vd zomer wel weer, dan loopt hij juist weer redelijk hoog en hoor je steeds de fan aanslaan.
 
Wel, Toen ik ooit de Ducati ging inrijden in de winter(tegen het vriespunt aan) dan kreeg ik de raad van Ducati om de oliekoeler met duct tape af te plakken zodat de motor beter warm werd.

Vanaf morgen wordt het terug mooier weer maar wel weer koud. Stel me dan altijd de vraag of het inrijden van een motor tijdens de zomer of de winter invloed heeft op de levensduur van het blok.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan