Een knal, rook en lekkende carburateurs

Top Du Grond

MF veteraan
12 okt 2015
1.356
22
Dit gebeurde me vandaag na een middag rijden.
Bij het starten was de motor ongeveer 1 seconden draaiend, waarna er een knal klonkt onder de tank vandaag. Motor sloeg uit en wat rook kwam van onder de tank vandaan aan de rechter kan. Het was best veel rook want het was goed te zien terwijl het donker was en mijn bril beslagen was, het was ook wel te ruiken.

Toen heb ik dus gekeken aan de linker kant en zag je de volgende situatie, waarvan is een aantal foto's heb gemaakt.

De kant waar de rook vandaan kwam, was nog vochtig.

De andere kant was ook vies maar wel verouderd.

De motorfiets had een aantal weken geleden nog een controle en de carburateurs waren 5 maanden ultrasonisch schoongemaakt dus ik snap niet waren de vlotterbakjes lekken. motor heeft wel vaker moeite met starten als die nog warm is of na het tanken maar dit is nieuw. Wat denken jullie dat het probleem is, verouderde naalden?

BMW f650st 1997
64000km

Nadat ik zag wat er gebeurt was ging de motor wel weer aan bij een tweede poging en ongeveer 4 minuten later. Daarna naar huis gereden in ongeveer 15 minuten zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
op het moment zit het rond het vriespunt, dat is wel vaker niet zo lekker voor carburateurs.

gezien de lekkage bij je carburateurs/vlotterbakken wat de bruine aanslag op de foto's kan veroorzaken staat het niveau van de vlotter misschien niet goed.
dit kan natuurlijk verlopen zijn bij de demontage t.b.v het ultrasoon reinigen.

voordat je het gaat zoeken in dingen als de naalden is het belangrijk dat je de basisfuncties van de carburateur(s) controleert.

controleer ook even op valse lucht/ doe de deotest

als de motor normaliter alleen lastig start als de motor warm is ( wat hij doorgaans ook is als je bij de benzinepomp komt...) zou ik even wachten met verder zoeken om dit incident met de knal uit te sluiten dat dat door de vorst komt.
 
klinkt als een klassiek geval van backfire. dus ontbranding terug het inlaat kanaal in. normaal wordt dit veroorzaakt door een mengsel dat veel te arm is. dat komt normaal dus door door of valse lucht of te weinig brandstof of een combinatie van de 2
 
op het moment zit het rond het vriespunt, dat is wel vaker niet zo lekker voor carburateurs.

gezien de lekkage bij je carburateurs/vlotterbakken wat de bruine aanslag op de foto's kan veroorzaken staat het niveau van de vlotter misschien niet goed.
dit kan natuurlijk verlopen zijn bij de demontage t.b.v het ultrasoon reinigen.

voordat je het gaat zoeken in dingen als de naalden is het belangrijk dat je de basisfuncties van de carburateur(s) controleert.

controleer ook even op valse lucht/ doe de deotest

als de motor normaliter alleen lastig start als de motor warm is ( wat hij doorgaans ook is als je bij de benzinepomp komt...) zou ik even wachten met verder zoeken om dit incident met de knal uit te sluiten dat dat door de vorst komt.
Dus de carborateurs controleren en een valse lucht test doen en daarna kijken of het probleem weg gaat? Kan je een voorbeeld geven wat ik precies kan controleren bij de carborateurs?
 
klinkt als een klassiek geval van backfire. dus ontbranding terug het inlaat kanaal in. normaal wordt dit veroorzaakt door een mengsel dat veel te arm is. dat komt normaal dus door door of valse lucht of te weinig brandstof of een combinatie van de 2
Ik moet dus een valse lucht test gaan doen maar moet ik dan ook meteen het mengsel rijker stellen? En wat zal ik doen, meteen deze zaken uitvoeren of eerst kijken of het probleem zich herhaalt? Zou een dergelijke backfire zoals jij het beschrijft ook eenmalig gebeuren of betekent het altijd dat er blijvende problemen zijn ontstaan?

Ik wil het allemaal graag zelf doen om koste te besparen maar heb er geen kaas van gegeten -O-
 
Laatst bewerkt:
de spelling (grapje) .

het probleem gaat niet weg als je die test hebt gedaan, als je een vlambaar gas (startpilot/deo/remmenreiniger) in de buurt van je carburateur rubbers spuit en dit het toerental beinvloed (meestal stijgt het) geeft dat aan dat de motor valste lucht zuigt.

maar normaliter loopt hij goed, kan natuurlijk dat er is los zit zodra de motor warm is.

een aantal modellen yamaha xt hebben loszittende carburateur rubbers wat lastig ontdekken is.
een metalen behuizing met een rubberen laag die wel eens loslaat, soms wel , soms niet valse lucht.

dus kijk eerst een keer bij goed daglicht of je sporen van lekkage ziet zitten en ga aan de hand van een werkplaatshandboek kijken wat er aan kan schelen.

kijk sowieso of je vlotters lekken op het moment dat de motor draait of dat dit gaat gebeuren zodra het motorblok warm is.

succes :)
 
Ik moet dus een valse lucht test gaan doen maar moet ik dan ook meteen het mengsel rijker stellen? En wat zal ik doen, meteen deze zaken uitvoeren of eerst kijken of het probleem zich herhaalt? Zou een dergelijke backfire zoals jij het beschrijft ook eenmalig gebeuren of betekent het altijd dat er blijvende problemen zijn ontstaan?

Ik wil het allemaal graag zelf doen om koste te besparen maar heb er geen kaas van gegeten -O-

dat is een vaker terugkerend issue op Mf en het techniek topic.
er zijn vrij veel topics over problemen met carburateurs en veel filmpjes en info op youtube te vinden over de werking hiervan.

op het moment dat men hier gaat uitleggen wat je zou kunnen controleren is het wel handig dat je weet waar je het bij jouw specifieke type zou kunnen vinden.

waar zit je stationair sproeier , waar zit je mengselschroef, is die uberhaupt toegangkelijk en zo nee, waarom niet.

en het is een motor uit 1997 he, er kan inmiddels wat stuk en/of versleten zijn.

zoals Too zegt, het klinkt als back fire, als de benzine ergens is bevroren kreeg hij te weinig en knalde een keer.
mijn eerder genoemde xt600 is er ook mee opgehouden bij exact dit soort weertype.

niet dat het dan hetzelfde hoeft te zijn, maar over 2 dagen is het weer dooi, iig overdag ;) ...
 
Ik moet dus een valse lucht test gaan doen maar moet ik dan ook meteen het mengsel rijker stellen? En wat zal ik doen, meteen deze zaken uitvoeren of eerst kijken of het probleem zich herhaalt? Zou een dergelijke backfire zoals jij het beschrijft ook eenmalig gebeuren of betekent het altijd dat er blijvende problemen zijn ontstaan?

Ik wil het allemaal graag zelf doen om koste te besparen maar heb er geen kaas van gegeten -O-


Ik ken iemand met een Moto Guzzi, ik geloof Californian uit de jaren 90. Het is elk jaar hetzelfde met het weekje Dolomieten.
Een dikke knal met het starten en hij frommelt de carburateur weer op zijn plaats en daar gaat ie weer _O-
Dus 1x in 6 dagen.

Waar het aan ligt, geen idee, waarschijnlijk idd valse lucht tussen carb en cilinder.
Of de afstelling van de carbs is niet helemaal goed.
 
ik zou heel goed kijken wat de oorzaak is en dit (laten) oplossen. terugkeer van backfire zou ik niet op wachten. het is een fenomeen dat grote schade aan de motor kan aanrichten. van ontploffende luchtfilter kasten tot gescheurde carbs aan toe en dat zijn niet echt dingen die je elke keer wilt vervangen als het mis gaat. om nog maar te zwijgen wat de kleppen allemaal voor rare krachten te verduren krijgen waar ze niet op berekend zijn.
dit zijn echter geen dingen die voor iemand met beperkte technische kennis en weinig tot geen sleutel ervaring makkelijk te verhelpen zijn als je het al gelokaliseerd krijgt. je mengsel afstellen (als er geen valse lucht wordt aangezogen) gaat toch het beste met meetapparatuur in de uitlaat en ik neem niet aan dat je die thuis hebt staan.
 
In mijn vorige motor had ik een stalen gaasje onder het papieren luchtfilter zitten. Het luchtfilterhuis met filter zat onder de tank.
Bij boem kon de vlam niet doorslaan naar het papieren filter en de benzinetank.
Er is nooit wat gebeurt in 15 jaar tijd.
 
Wat ik me nog kan herinneren van de f650 waar ik aan heb gewerkt, waren de verdroogde scheurende inlaatrubbers. Die zou ik controleren, want dat geeft valse lucht. Verder valt me op, dat de benzine smurrie op de carbs erg hoog zit. Dus misschien een lekkende vlotterbakje, of vlotterniveau staat erg hoog. Bekijk eerst de inlaatrubbers goed, is dacht ik een bekend probleempje bij die generatie f650
 
ik heb ooit een R75/5 gehad,
daarbij kwam het ook wel eens voor dat de motor knalde/ plofte,
dit kwam door vocht in het brandstof systeem,
of condens, in de tank,
bij kwam het omdat de motor buiten in weer en wind stond..
maar met rook, lijkt mij idd backfire..
lucht/ brandstoffilter schoon?
 
Wat goed mogelijk is,is een lekkende o-ring om de vlotternaaldbehuizing.
Heb ik gehad met zo.n zelfde motor.O-ring kost een kwartje,weet niet of je erbij kan zonder de carb te demonteren.
 
ik heb ooit een R75/5 gehad,
daarbij kwam het ook wel eens voor dat de motor knalde/ plofte,
dit kwam door vocht in het brandstof systeem,
of condens, in de tank,
bij kwam het omdat de motor buiten in weer en wind stond..
maar met rook, lijkt mij idd backfire..
lucht/ brandstoffilter schoon?
Luchtfilteris heel schoon. Brandstoffilter weet ik niet. Ik vermoed dat deze vies is want als ik een lege tank rij kan ikmaar 11 liter tanken. Hoort 17 te zijn.

De F650 heeft 2 zelfstandig werkend carburateurs op een cilinder, Het goed afstellen van deze vergt de nodige kennis.
Knalt hij ook flink bij gas los?
Needat niet. Vroeger wel maar dat wasopgelost met de carbs opnieuw stellen en schoonmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan