schuimreiniger

freekveegee

MF'er
23 aug 2004
218
0
Bierbeek
Heb een vraagje met betrekking tot de radiator van m'n circuitmotor.
De temperatuur van m'n motor loopt makkelijk hoog op en probeer nu alle mogelijke middelen om dit op te lossen... één van de mede oorzaken zou kunnen zijn dat de koelvinnen redelijk verstopt zitten door steentjes/rubber/teer en andere smurrie!
Ik kwam op youtube tegen dat je een schuimreiniger zou kunnen gebruiken hiervoor, maar blijkbaar zijn hier voor- en tegenstanders van...
Met gewoon water (tuinslang/hogedruk) en perslucht krijg ik hem onvoldoende proper naar mijn zin.
Heeft er iemand hier al zo'n schuimreiniger gebruikt en positieve of negatieve ervaring mee? En welk type schuimreiniger is hiervoor geschikt? Of zijn er ander paardenmiddelen om dit op te lossen?
Laat maar horen! :)
 
Heb een vraagje met betrekking tot de radiator van m'n circuitmotor.
De temperatuur van m'n motor loopt makkelijk hoog op en probeer nu alle mogelijke middelen om dit op te lossen... één van de mede oorzaken zou kunnen zijn dat de koelvinnen redelijk verstopt zitten door steentjes/rubber/teer en andere smurrie!
Ik kwam op youtube tegen dat je een schuimreiniger zou kunnen gebruiken hiervoor, maar blijkbaar zijn hier voor- en tegenstanders van...
Met gewoon water (tuinslang/hogedruk) en perslucht krijg ik hem onvoldoende proper naar mijn zin.
Heeft er iemand hier al zo'n schuimreiniger gebruikt en positieve of negatieve ervaring mee? En welk type schuimreiniger is hiervoor geschikt? Of zijn er ander paardenmiddelen om dit op te lossen?
Laat maar horen! :)

Niet echt paardenmiddel maar werkt wel goed: Radiator verwijderen en goed laten weken in een bak of in bad.

Edit: En wat Ducati-m zegt :)
 
Laatst bewerkt:
Dat zou normaal toch goed moeten gaan. Origineel hebben ze inderdaad wel eens koelingsproblemen op het circuit, met puntradiator is dat wel opgelost.

Ik krijg een radiator normaal wel vrij met remreiniger en perslucht.
 
Aan vaatwastablet in een kom dacht ik ook al, maar geen idee of dit niet te agressief is!
Zo'n schuimreiniger lijkt me wel wat daar die tss de lamelle kruipt en het vuil ahw naar buiten duwt. Alleen vind ik ook niet dadelijk zo'n product...
Zo kwam die van mij eruit (motor van iets in de 20 jaar oud). Houd wel rekening met zand in de vaatwasser, dus even naspoelen :+

mPyKgM4.jpg


Dasty op alu lijkt mij niet zo'n goed idee.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou normaal toch goed moeten gaan. Origineel hebben ze inderdaad wel eens koelingsproblemen op het circuit, met puntradiator is dat wel opgelost.

Ik krijg een radiator normaal wel vrij met remreiniger en perslucht.

Remreiniger probeerde ik nog niet, zal wel helpen voor de vettige delen, maar die steentjes blijven waarschijnlijk wel zitten....
 
Ik spray er altijd een willekeurige niet te agressieve reiniger op, laat dat een paar minuten inwerken en pak dan een hogedrukreiniger om het vuil ertussenuit te spuiten, in omgekeerde richting.

Zolang je loodrecht op de lamellen spuit is er niets aan de hand, tuinslang doet in mijn ervaring helemaal niets. Niet de sproeikop van de hogedrukreiniger tegen de radiateur aan zetten, hou een beetje afstand (maar niet teveel).
 
Ik spray er altijd een willekeurige niet te agressieve reiniger op, laat dat een paar minuten inwerken en pak dan een hogedrukreiniger om het vuil ertussenuit te spuiten, in omgekeerde richting.

Zolang je loodrecht op de lamellen spuit is er niets aan de hand, tuinslang doet in mijn ervaring helemaal niets. Niet de sproeikop van de hogedrukreiniger tegen de radiateur aan zetten, hou een beetje afstand (maar niet teveel).

:^ Precies dat :Y

En nooit proberen om met lucht het er van voor naar achteren door te blazen. Het gaat alleen maar vaster zitten.
En niet inweken met Kärcher rm 31, want ik kan uit ervaring vermelden dat je dan uiteindelijk een luchtgekoelde motor overhoud :X
 
Had je op zich kunnen weten want in rm31 zit gootsteenontstopper en dat het niet geschikt is voor alu staat ook gewoon in het datablad :P


Stoomreiniger geen optie?
Wist ik ook, maar eigenwijs als ik ben.....

Het begint met een groot alu onderdeel van een graafmachine, afspuiten, niks aan de hand....
Dan een carterhelft, afspuiten, niks aan de hand...
En dan steeds fijner, tot de grens bereikt is. Dat was de radiateur dus B|

Maar goed, ik wou er alleen mee zeggen, "ik heb het geprobeerd, wil niet, doe het niet na :P "
 
Terug
Bovenaan Onderaan