Kymco Downtown 300i

Die anti flooding procedure komt erop neer dat je het gas vol open draait en dan minimaal 3 seconden doorstarten (WPHB 13-12). Dit hou ik in gedachten, maar nu wil hij nog niet starten. Hij trekt de accu ook snel leeg met dit weer, dus eerst die weer even op kracht brengen. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Ook mijn xciting 400 is niet de beste starter bij koud weer ,net zoals mijn Xciting 500 dat was.

Het beste resultaat haal ik met contact op ,even wachten, contact af en dan terug op en daarna starten met de lichten uit ,dan heb ik hem meestal van de eerste keer. Is het proberen waard ! De xciting 500 moest snachts altijd aan de batterijlader,of je kon het vergeten bij vriesweer na een nacht .Ook met een nieuwe zwaardere batterij ...Lijkt wel of kymco te zwakke starters gebruikt wat je merkt bij koud weer.
 
Eigenlijk zelf nooit last van, de Xc400 heb ik over 2 maanden alweer 3jaar en start altijd met 1 minuscuul tikje op de knop.
Accu is net zo oud als de brommer zelf, en brommer zit vol met extra stroomvreters, waaronder alarm, dus staat hij wel eens aan de Optimate.
Hij staat ook altijd binnen, want buiten vindt ik zielig voor hem.
Zou het verschil binnen of buiten zo groot zijn?
Of m'n iridium bougie die ik altijd direct ergens in zet en nooit meer eruit haal?

Wat opvalt is dat in warmere landen de dynamo van een Xc400 er wel eens uit wil fikken, dus dat is wel opmerkelijk.

De meeste scooters vinden het voor de rest het prettigst om niet direct uit te worden gezet bij nog koude motor, bij re-start heb je dan vaak even een extra hik.
Zelfde heb ik bij een burgman400 ook wel eens ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zelf nooit last van, de Xc400 heb ik over 2 maanden alweer 3jaar en start altijd met 1 minuscuul tikje op de knop.
Accu is net zo oud als de brommer zelf, en brommer zit vol met extra stroomvreters, waaronder alarm, dus staat hij wel eens aan de Optimate.
Hij staat ook altijd binnen, want buiten vindt ik zielig voor hem.
Zou het verschil binnen of buiten zo groot zijn?
Of m'n iridium bougie die ik altijd direct ergens in zet en nooit meer eruit haal?

Wat opvalt is dat in warmere landen de dynamo van een Xc400 er wel eens uit wil fikken, dus dat is wel opmerkelijk.

De meeste scooters vinden het voor de rest het prettigst om niet direct uit te worden gezet bij nog koude motor, bij re-start heb je dan vaak even een extra hik.
Zelfde heb ik bij een burgman400 ook wel eens ervaren.
In de ochtend heb ik af en toe problemen met starten, hij staat bij mij onder een afdak dus gewoon in de kou. Op mijn werk staat hij in een verwarmde garage daar heb ik nooit startproblemen.

Maar vandaag blijkt het wat hardnekkiger. Het lijkt erop dat hij helemaal geen benzine krijgt. Na doorstarten blijft de bougie gewoon droog. De benzinepomp hoor ik wel. Morgen bij de scooterzaak kijken of die iets kunnen vinden in de software. Daar heb ik de spullen en de kennis niet voor.

Er zijn inderdaad meer motoren die lastig starten als ze met koude motor uitvallen. Maar dan krijg je ze over het algemeen toch wel weer aan de praat.
 
Reken je niet al te rijk want software matig valt er niet zo heel veel te doen waarmee een slechte start verbeterd wordt.

Zoiets komt meer voort uit de gewone hardware onderdelen, zoals gasklep, bougiekabels, bedrading, injector, 0² sensor, leidingen etc.

Heel simpel voorbeeld:
Als b.v. de sproei gaatjes van een injector dicht zouden zijn geslipt, dan is er geen ECU die daar softwarematig een melding van geeft. (dit is zo maar een voorbeeld)

Snap nu dus wel waarom die van mij altijd starten, mijn brommers staan altijd binnen.

Ze moeten maar even kijken hoe de stationair staat afgesteld staat hij op 1500 of 1550tpm. dan moeten ze hem software matig maar even opkrikken naar 1600tpm. stationair, dan zou hij waarschijnlijk net aan ook niet uitvallen in die eerste paar belangrijke minuten.
Zoiets kan naar verloop van tijd een doodenkele keer wel eens verlopen.
Tja en een goede accu check kan ook geen kwaad die moet tenslotte telkens de hele handel opgang brengen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Een paar graden kan een enorm verschil geven. Mijn brom staat binnen in een onverwarmde garage waar het deze week toch maar een graad was. Ik heb dan ook 2 keer moeten starten voor hij weg was. Verder valt hij erna niet stil. Gebruik dan wel 10w40 olie en een gewone bougie. Mischien kan ik dat bij het volgende onderhoud eens veranderen. Vandaag was het een paar graden warmer en start hij van de eerste keer.
 
De accu is doorgemeten en die gaf te lage waardes. Ik dacht dat die nog wel voldoende kracht had, maar ik kan dat zelf niet doormeten. Daarbij blijft dat hij bij koude motor soms afslaat en gevoelsmatig staat het stationair toerental aan de lage kant. Daar wordt vandaag naar gekeken.
 
mijne staat buiten, starten lopen ik rij wel dagelijks.
citygrip winter heerlijke band geeft veel vertrouwen.
 
Het was toch gewoon de accu. De software gaf geen foutmelding. Ze gaven aan dat ze het toerental niet kunnen aanpassen, daarvoor is blijkbaar andere apparatuur nodig.

Mijn DT gebruik ik ook vrijwel dagelijks, alleen in het weekend krijgt hij vaak rust.

Bij mij zaten er City Grip Winter onder toen ik hem kocht. Het is geen verkeerde band als je het mij vraagt, maar dat winter plaats ik tussen haakjes. Aan de voorkant ligt dezelfde band er nu 21k km verder nog steeds om, gewoon de zomer mee doorgereden dat dan weer wel.
 
Laatst bewerkt:
beetje regen pekel op de weg rij ik nog maar sneeuw en echte winter ga ik met de auto daar is ie goed genoeg voor.hij geeft vooral met regen echt vertrouwen.
 
Misschien moet ik het wat beter toelichten. Ik ben met de City Grip Winter nog nooit in een netelige situatie gekomen. Het is meer waarmee je het vergelijkt. Op mijn vorige scooter had ik wat ik noem echte winterbanden met groffer profiel en volgens mij ook een andere compound. Die lijken mij net wat beter in een dikke laag sneeuw, maar dat heb ik nooit kunnen testen.

Voorheen waren er geen winterbanden voor motorfietsen. Als je dan op je werk was en het begon te sneeuwen ging je toch maar met de motor naar huis. Ik kan mij nog herinneren dat ik bij het stoplicht stond met mijn achterwiel draaiend terwijl ik bleef stilstaan totdat mijn band weer grip kreeg. En toch ben ik nooit onder dit soort omstandigheden gevallen, maar dat is misschien meer geluk dan wijsheid. Je was dan wel blij als je thuis was, want zo een held ben ik nu ook weer niet hoor.
 
Het was toch gewoon de accu. De software gaf geen foutmelding. Ze gaven aan dat ze het toerental niet kunnen aanpassen, daarvoor is blijkbaar andere apparatuur nodig.

Om de enige echte uitlezer van Kymco goed te kunnen gebruiken is jaren terug reeds een 2 daagse cursus in het leven geroepen, uiteraard alleen voor geautoriseerde kymco dealers.
Ik kan je hier zo via foto's en bijgevoegde uitleg laten zien hoe je de uitlees apparatuur dient te gebruiken, en geloof me dat is geen hoge schoolwerk. Maar kennelijk al te veel voor jou garageman?
Altijd wel weer apart om te lezen wat er zoal niet wordt beweerd.

Mvg. Jan

full
 
Laatst bewerkt:
Om de uitlezer van Kymco goed te kunnen gebruiken is jaren terug reeds een 2 daagse cursus in het leven geroepen.
Ik kan je hier zo via foto's en bijgevoegde uitleg laten zien hoe je de uitlees aparatuur dient te gebruiken, en geloof me dat is geen hoge schoolwerk. Maar kennelijk al te veel voor jou garageman?
Altijd wel weer apart om te lezen wat er zoal niet wordt beweerd.

Mvg. Jan
Hij wist wel uit zijn andere computer annex. kassa uit te lezen dat mijn scooter niet meer bij hun binnen is geweest nadat ik hem 21.000km geleden daar als occasion heb gekocht en dat er wel onderhoud moest worden uitgevoerd. Nu kan ik hier die monteur gaan lopen afzeiken maar ik kan ook op een kritische manier naar mijzelf kijken. Ik had namelijk het idee dat de accu zo slecht nog niet was, maar meten bleek in dit geval beter dan voelen (min gevoel tenminste). Verder ben ik niet zo een voorstander van dingen vervangen als je de oorzaak van het probleem niet kent, dus dat doormeten bleek wel zinvol.

Terug naar het stationair. Volgens hem staat dat op 1800tpm, op mijn dashboard schat ik het op 1550tpm. En ik maar denken dat je dashboard meestal meer in plaats van minder aangeeft, welke nu het exacte toerental is weet ik niet. Gevoelsmatig (ga ik weer) staat het met warme motor wel goed, maar met koude motor in de winter wat laag rekening houdend met het feit dat ze er behoorlijk wat vermogen uithalen voor het aantal cc's. Als ik hier iets mee wil, wat is dan een goed adres? Ter lering en vermaak is het leuk als je iets wilt toesturen hoe het werkt Jan, qua resultaat kan ik net zo goed naar een adresje gaat die de apparatuur hebben en weten hoe ze ermee om kunnen gaan. Nog een vraagje, stel je met die apparatuur het stationair onder alle omstandigheden omhoog of kan dit ook alleen met koude motor door de 'choke' functie in het injectiesysteem aan te passen? Verder is het voor mij niet onoverkomelijk zolang hij maar goed blijft starten. Mijn DT is qua in- en uitlaat standaard en ik ben niet op zoek naar een toename van vermogen of koppel. Dat kan ook leuk zijn maar is niet mijn doel met mijn DT.

Edit: bij koude motor ruik behoorlijk wat benzine. Nu ken ik dat ook wel van andere motoren, maar deze heeft dat toch sterker. We hebben het over stationair toerental, maar het kan ook een kwestie van lucht/brandstof mengsel zijn waarbij het toerental het gevolg kan zijn in plaats van de oorzaak. Ik zie op je foto dat het CO% kan worden bijgesteld? Van carburatiefietsen weet ik dat ze bij te arm mengsel in toeren blijven hangen en bij te rijk mengsel afslaan. Vandaar dat ik in de richting van CO% of "choke" functie denk.
 
Laatst bewerkt:
Kijk moet je luisteren die vent hoef je ook niet af te zeiken.
Ik gaf in mijn bericht eerder al aan dat er niet zo heel veel valt
af te regelen met zo'n ECU uitlees geval.
En schreef ook al dat voornamelijk hardware de boosdoener zou zijn en daar stond de accu ook bij op geschreven.
Als alles zo weer Ok is, en dat vermoed/hoop ik wel, is de garagist 'the man', dus afzeiken is niet aan de orde.
En idd. eerst oorzaak/fout opsporing doen = ECU uitlezen, en aan de hand van dat hardware aanpassen... en dat is ook wel gedaan door de garagist
De accu voltage waardes etc. kun je overigens ook via de ECU uitlees apparatuur bekijken, dus vandaar dat dat waarschijnlijk ook al snel opviel bij de garagist, en dat is dan een prima diagnose en ook precies is waar het apparaatje voor dient.

De ECU en elektronica uitlezer:
Het is voornamelijk diagnose bekijken en config. opslaan en terug naar basis instelling, en reset.
Zo'n ECU apparaatje is absoluut geen tovermiddel, maar dus wel makkelijk met fouten opsporen, history bekijken etc.
Het ECU apparaatje kan zelfs uitlezen of je scooter een keer is omgevallen (Tilt modus) en zo zitten er dus nog wel meer typische uitlees functies op zo'n ding.

Ik heb ergens een uitgebreide pdf betreffende diagnose apparaat van Kymco maar kan hem op de nieuwe comp niet zo snel vinden.
In het wphb staat ook een uitleg van wat functies want daar komt de foto vandaan, maar die uitleg is volgens mij nogal summier dus niet volledig.

Letterlijk staat er als het goed is in jou 'wphb' bij de ECU uitlees gegevens over stationair:
idle speed 1600rpm ±100
Waarbij ±100 de tolerantie betreft, dus alles tussen 1500 en 1700tpm. zou goed moeten zijn, althans voor de DT.
(zelf even wphb checken want ik heb dat nog niet gedaan)
De DT rpm. waarde in de uitlezer staat vaak ergens rond de 1625tpm.
1800tpm lijkt mij onwaarschijnlijk en zou volgens mij ook niet goed cq te hoog zijn, en strookt denk ik ook niet met afslaan.

Mijn inziens slaat een motor die te hard stationair loopt namelijk niet zo makkelijk af.
Dus ik snap er de ballen van waarom er 1800 aan stationair wordt vermeld.
ECU brommers mogen trouwens nooit mechanisch worden afgesteld op stationair, maar enkel en alleen elektronisch, nou ja en dan kom je toch al snel uit bij een ECU reader want waar wou je anders mee doen?
Er zitten wel hier en daar wat stel schroefjes maar daar mag je niet aankomen en zijn vaak ook met een soort verf verzegeld.

De C0² afstelling kan ik nu weinig over zeggen, vermoedelijk zal die net als de andere afstel mogelijkheden sowieso al binnen een bepaald waarde bereik vallen, net als stationair die via ECU uitlees apparatuur enkel maar een paar honderd tpm. up/down kan worden geregeld... dus niet extreem hoog of laag etc.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@ Jan: ik had ook niet het idee dat je de monteur afzeek hoor. Die opmerking was meer om mijn eigen kennis/onkunde in perspectief te plaatsen :)

Die 1800 toeren leek mij ook onwaarschijnlijk, zo "klinkt" het blok ook helemaal niet.

Wat bedoel je met de opmerking dat CO% waarschijnlijk binnen een bepaald bereik valt? Bedoel je hiermee dat het apparaatje een foutmelding zou geven als het CO% buiten een bandbreedte valt?
 
De afstel reikwijdte via ECU reader t.b.v. C0 bedoelde ik, die zal
"vermoed ik" niet zo extreem groot zijn via een ECU reader
Er bestaat zelfs een mogelijkheid dat met adjust van C0 alleen een reset naar fabrieks instelling of reset naar eerder opgeslagen waarde wordt bedoelt.
Het is al weer wat langer terug dat ik eens in die specifieke handleiding heb gekeken, dus weet dat niet meer precies.
Als ik m'n gebruiksaanwijzing weer tegenkom zal ik er eens wat plaatjes met tekst uit screenshotten.

Je vroeg nog om een adres wie dan wel, nou kan ik je vertellen dat het Stationair afstellen ik ooit achter ben gekomen omdat ik er bij heb gestaan toen mijn garagist dat voor mij iets omhoog heeft gezet.
Daar had ik toen de DT in onderhoud en ook de Xc gekocht, dat is DJ scooter in Zwanenburg, maar er zijn door het hele land veel meer geautoriseerde Kymco dealers, ha ha die van mij is maar een kleintje, doet ook in 2e hands auto's en repareert de hele dag 50cc brommertjes, het is eigenlijk een leuk klein laagdrempelig zaakje, die van alles doet. Als ik ooit weer een Kymco zou kopen vraag ik gewoon of hij op wil bellen naar de importeur omdat Jantje weer een Kymco wil :)
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik mij kan herinneren had ik vorige winter geen last van een afslaande motor. Zoals ik al aangaf is mijn in- en uitlaattraject standaard dus zou de fabrieksafstelling moeten volstaan. Op zich wel bijzonder als het zou verlopen. Maar het bljift een computer, je pc of laptop kan ook fouten geven en dan moet je ook herstarten o.i.d. Maar het heeft geen haast, er valt nu gewoon mee te rijden. Eerst maar eens aankijken of hij de komende tijd goed blijft starten.
 
:] vandaag zadelverwarming geplaatst mmm dat is lekker was het zo gewend uit de auto van m'n vrouw dat ik het ook op de scoot wilde, nu niet meer het gevoel aan mijn re... dat je op een kouwe steen zit :]
 
Lekker hoor, op BMW heb ik het mogen ervaren en dat beviel.

Heb je het er boven op liggen of netjes de nietjes er uit gehaald en onder het dekje geplaatst?
 
Nee nietjes er netjes uit gehaald en onder het dek geplaatst en dat ging inclusief het terug plaatsen erg makkelijk de bedrading kan vanuit het zadel makkelijk onder de tunnelkap door weg gewerkt worden, het was lastiger om een geschikte draad te vinden zonder al het kuip werk te moeten demonteren waar pas spanning op staat als het kontact aan staat, de schakelaar in de glanzende kap onder het stuur geplaatst naast de klem om een tas aan vast te zetten, deze kap is zeer makelij te verwijderen 2 druksluitingen en 1 stelschroef. Als deze weg is kan je ook makkelijk bij je kabel van het zadel als deze dienst weigert. :]
 
Kijk positieve berichten!
Daar houden we van.
Mijn DT staat al sinds juni stil, zucht puf en steun
. Daar moet verandering in gaan komen.

Helaas ondervind ik het probleem dat na 5 maanden de buddy niet meer open wil. Ben op zoek naar de pagina waar het staat beschreven maar kijk er waarschijnlijk overheen.

Daarna verder op zoek naar mijn acceleratie probleem. Eerst even een klein beurtje doen.
 
Vanochtend wilde hij weer niet starten en trok de accu snel leeg. Gisteren ben ik er nog op naar mijn werk geweest, enkele reis ruim 20km. Begin deze maand heeft de dealer doorgemeten, het laadsysteem was in orde en er zaten geen foutcodes in de elektronica. Vandaag startte hij meteen op de auto accu. De dealer was vandaag gesloten, ik ben met mijn scooter accu naar een accu zaak geweest, die hebben hem doorgemeten en geven aan dat hij stuk is, te weinig ampère.

Toch mooi dat de accu het bijna een maand heeft volgehouden. Het betreft een accu van het merk Nitro. Is dat wat als OEM wordt gebruikt? Morgen zet ik er een Varta in, kijken hoe dat gaat.
 
Nitro is zeker geen OEM, maar op zich maakt het merk accu niet zoveel uit, als het maar een accu van het type YT12A-BS is.

Dus nogmaals ongeacht merk is het accu type wat je moet hebben: "YT12A-BS"
Dat zou dan neerkomen op (ik dacht) een 10 ampère accu.
Kymco OEM: 31500-LEA6-900 YT12A-BS is namelijk 10 ampère voor de DT.

Ik zou ongeacht wat een ander persoon meet, de beide stekkers van de spannings-regelaar even los nemen en controleren.
En dan voor het in elkaar steken van beide stekkers ook even aan de 'male zijdes' van de 2 stekkers alle messing contact lipjes even met een puntbek-tang iets verbuigen/draaien zodat de stekkers net wat steviger in elkaar zitten cq. contact maken.
Vervolgens voor de zekerheid met licht AAN en 5000tpm. de laadspanning over de accu polen meten.
En ik zou met alles af en UIT even tussen 1 accu pool meten of er soms een lekstroompje aanwezig is.

Als je de buddybak uitneemt kun je hoop ik net bij de stekkers komen van de spannings-regelaar.

'YYY' is wisselspanning stekker en 'G + R/W' is 12V laadspanning stekker.
image.php


Hopelijk kun je via de binnenkant door de framebuis makkelijk bij de stekkers komen?
image.php


Beide stekkers zitten binnen de markering.
image.php


Accu 1 maand is wel krankzinnig, die OEM van mij is nu 3 jaar oud, en heb ook nog een Kymcootje met OEM accu van 5 jaar oud... beide zijn 100%.
Maar anderzijds ken ik ook wel mensen die in een tijdsbestek van 3 jr. wel 3 accu's in een kymco hebben versleten.

De Varta YT12A-BS lijkt idd. een prima keuze deze accu is namelijk 11 ampère,
terwijl er ook YT12A-BS accu's zijn van b.v. Yuasa die maar 9,5 ampère opgeven!!!

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan