Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het lijkt precies of ik voor het eerst een motor ga inrijden wat absoluut niet het geval is maar het is wel de eerste keer dat ik een motorfiets zonder toerenteller inrij.
Ben effe gaan zoeken op het internet en kwam gelijk op het forum hier terecht en blijkbaar had ik toen al een mening ;-)

Maar mijn gevoel zegt dat inrijden bij vrieskoude niet echt ideaal is maar ik ga heus niet wachten tot maart april om hem weer van stal te halen. Dus als het koud is. Heel rustig rijden tot de temperatuur op peil is en dan lichtjes een beetje gas meer geven. Bij een motor met toerenteller is het simpel. Blijf onder dat toerental, vermijd zoveel mogelijk autostrade en dan rij je hier in België eigenlijk je motor automatisch is als je het verkeer volgt.

Blijkbaar ooit al ter sprake gekomen.

Het inrijden van een motorscooter
 
tja dat inrijden kan je zo spannend maken als je zelf wil.
in het instructieboekje staat er ook vaak iets over vermeld.

het inrijden van een lichte motorfiets zal wat irritanter zijn dan een s1000rr , dan gaat het toch wel hard zat, kom je ook wel op tijd op je werk/school/sm club.

gewoon stationair warm laten draaien lijkt me bij koud weer wel zo handig, bij warm weer wat minder nodig, maar de 1e 2/3 minuten gewoon rustig aan.
zolang je niet aan de snelweg woont geen onmogelijke opgave toch.
 
Als je een koude motor bij koud weer stationair warm laat draaien condenseerd de zeer kleine hoeveelheid ingespoten brandstof op de koude cilinderwand en zuiger en lekt zo in de motorolie die vervolgens daarna te dun word omdat hij verdund is met brandstof waardoor zuiger en cilinder juist gaan slijten, je krijgt juist datgene wat je denkt te vermijden doordat het opwarm process onnodig lang duurt.
Niet doen, gewoon starten en rustig wegrijden en al rijdend de motor opwarmen.

Dat soort maatregelen zijn nodig als je in de oekraine woont met gewone winters van -35 en lager, in europa's winters met 10w30 richt je juist meer schade aan met onnodig warmdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Als je een koude motor bij koud weer stationair warm laat draaien condenseerd de zeer kleine hoeveelheid ingespoten brandstof op de koude cilinderwand en zuiger en lekt zo in de motorolie die vervolgens daarna te dun word omdat hij verdund is met brandstof waardoor zuiger en cilinder juist gaan slijten, je krijgt juist datgene wat je denkt te vermijden doordat het opwarm process onnodig lang duurt.
Niet doen, gewoon starten en rustig wegrijden en al rijdend de motor opwarmen.

Dat soort maatregelen zijn nodig als je in de oekraine woont met gewone winters van -35 en lager, in europa's winters met 10w30 richt je juist meer schade aan met onnodig warmdraaien.

Bedankt voor deze vakkundige uitleg. ;-)

Zaterdag een toertje gedaan van om en bij de 30km. Motor gestart, ondertussen helm en handschoenen aan en doorgereden.
 
Ik bezit een andere type scooter (Honda PCX), maar heb altijd wat moeite met het rijdend opwarmen van de scooter. Door de vario kent de scooter een vrij hoog toerental bij wegrijden. Dit toerental kan ik nauwelijks varieren. Bij mijn schakelmotor, of de auto, kan ik al schakelend de motor in een laag toerentalbereik houden. Bij de PCX lukt dit niet. Deze gaat direct naar zijn "nominale" toerental.

Derhalve laat ook ik de scooter een minuutje stationair draaien en trek in die tijd de helm en handschoenen aan. In dat minuutje heeft de olie tijd gehad om zich enigszins te verspreiden en de essentiele onderdelen te bereiken.
 
Laatst bewerkt:
Dat "vrij hoge" toerental is een relatief gegeven, het gaat om de gemiddelde zuiger snelheid en versnelling en die is afhankelijk van de slag, een klein motortje kan dus bv bij 8500 toeren op dezelfde zuiger snelheid draaien als een grotere motor bij 3500 toeren.

Dat hoge toerental is ook geen probleem zolang er maar weinig vermogen word ontwikkeld, dus met een klein beetje gas hoger in toeren draaien is niet zo'n probleem, je hebt iever dat dan volgas met 2500 toeren wegrijden .
Dat genereerd nl een heel hoog koppel en komt van een heel hoge verbrandingstemperatuur en druk en dat is nu net wat je wilt vermijden bij koude motor of tijdens het inrijden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn SH300 staat in een onverwarmde garage en laat hem met een paar keer per week een paar minuten stationeer lopen. Voor de doorsmering zal ik maar zeggen. Nu viel mij op dat er uit het laagste deel van de demper/uitlaat aan de onderkant een rond gaatje zit waar condensdamp en water uit kwam. Was mij nog niet eerder opgevallen. Normaal?
 
Ja.
Dat tussendoor warm laten draaien is nergens voor nodig. Heeft ie alleen maar last van. Beter af en toe een flink stuk rijden. Maar ook dat is afgezien van het opladen van de accu, niet nodig.
En ook dat is eigenlijk niet nodig, als je accu in orde is.
Wachten op mooi weer, dat lijkt me de comfortabelste oplossing.
 
Laatst bewerkt:
@Yukon: ja, hierdoor kan condens/vocht ontsnappen. Hebben de meeste motoren, misschien wel allemaal.

@Robber57: Ben enigszins gerustgesteld, maar niet helemaal. Mijn Suzuki GS500 heeft een slag van 56.5mm, de PCX 57.9mm. De PCX heeft daardoor een hogere zuigersnelheid dan de GS500. Bij een koude motor blijf ik met de GS onder de 4000rpm, misschien nog wel lager. De PCX heeft geen toerenteller, maar gevoelsmatig draait deze ruim boven de 4000rpm. Ik schat 6000 a 7000rpm.
Buiten de zuigers zijn er meer onderdelen die smering behoeven en waarvan het toerental wel van belang is, bijv. nokkenas, krukas.
Bij de PCX worden daarentegen meer kogellagers gebruikt die minder smeringsgevoelig zijn. De nokkenas, tuimelaars en krukas zijn allemaal voorzien van rollen en/of kogellagers. Dit in tegenstelling tot de GS.
Zoals je al schreef, verdraai je bij scooter met koude motor het gashandle minimaal gaat wel het toerental omhoog. Vermogen en warmte wordt er dan nauwelijks ontwikkeld.

Het zit ook een beetje tussen de oren. Als je meer als 30jr rustig (lees lage toerentallen) hebt gereden bij koude motor, heb je niet direct een fijn gevoel bij een hoog in toeren draaiend motortje.
Verder troost ik me met de gedachte dat ome Honda als geen ander weet hoe je een motor moet bouwen.
 
Jaren geleden kocht ik een nieuwe sh 150cc , en vond ik het ook erg vervelend dat hij met een ijskoude motor , ook met veel toeren wegreed.
En ook ik had geen fijn gevoel bij een hoog in toerend draaiend motortje.
Nu met een 300cc piaggioblok kan ik met weinig toeren rijden.
Misschien kan het niet veel kwaad veel toeren, maar het voelt niet echt lekker.
 
bij de scooters is het zo hoe groter de cillinders hoe minder toerentallen.
100kpu bij de majesty 400 was 6000 toeren bij de burgman 650 5500 bij de gp80 5000
en wat je zegt honda blokken die gaan een eeuwigheid mee.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon doen waar de motor voor gemaakt is, en je slijtage minimaal houden. Dus niet af en toe starten als je niet rijd (krijg je condensatie van brandstof en water wat in je olie terecht komt, en erger het water roestvorming in de motor veroorzaakt). En eerst rustig warm rijden bij lage belasting, daarna kan er niet veel fout bij goed onderhoud. Ik heb vd week bij 5K de olie gewisseld incl. oliefilter. De olie rook naar benzine en was vrij dun, wat komt door veel korte stukjes rijden. Originele Honda 10W30 erin, en loopt nu merkbaar stiller in het blok. Meteen de klepspelling gecontroleerd, en de slijtage van de tuimelaars en nokkenas. De slijtage was minimaal en de klepspelling was gestabiliseerd na het vd zomer (5K terug) een snelle nokkenas gemonteerd te hebben. Af en toe aandacht voorkomt problemen, ook bij opgevoerd hoogtoerig gebruik (optrekken 8000rpm) Dan moet de standaard SH300 toch erg lang mee gaan denk ik dan. :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn SH300 staat in een onverwarmde garage en laat hem met een paar keer per week een paar minuten stationeer lopen. Voor de doorsmering zal ik maar zeggen. Nu viel mij op dat er uit het laagste deel van de demper/uitlaat aan de onderkant een rond gaatje zit waar condensdamp en water uit kwam. Was mij nog niet eerder opgevallen. Normaal?

Verschil tussen warm en koud levert condensatie op, dit water moet ergens heen, daarvoor zijn kleine gaatjes gemaakt in de uitlaat zodat deze droog genoeg blijft en water weg kan. Dit is vooral bij koud nat weer, en korte stukjes rijden en dus normaal.

Edit: Je kunt beter gewoon zsm rustig wegrijden na het starten ipv stationair warmdraaien, de mororolie is met enkele seconden op druk en door het hele blok verdeeld. En bij de juiste motorolie smeert hij ook goed genoeg bij lage temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Weet nu dank zij dit forum veel meer over het rijden tijdens koud weer met de scooter. De technische informatie van de diverse respondenten over dit onderwerp is voor mij in ieder geval zeer nuttig.
Vandaag motor gestart helm op handschoenen aan en een half uurtje gereden. Motor lekker warm bestuurder minder maar toch genoten.:-)
 
Gisteren nog een 30km gereden. Ik rij heel rustig gezien de inrijperiode maar telkens als ik huiswaarts rij geef ik de laatste km's iets meer gas maar bijlange nog niet alles open. Toch ben ik benieuwd naar het volle vermogen van de scooter.
Om te schetsen hoe ik rij....... elke Vespa 125/300 e.a scooters vliegen me voorbij dus dat geeft een wel een indicatie hoe ik de motor spaar. Heb me voorgenomen vanaf de 500km's bijeen gereden zijn de gas geleidelijk aan, eens goed op bedrijfstemperatuur, kortstondig eens tegen de stuit te draaien.
 
@Wimper: Ja, rustig inrijden is wel wijs, hoewel af en toe even wat meer vermogen vragen wel een wat feller blok opleverd. En je voorkomt dat er een randje ontstaan op de cylinder wand onder en bovenin de verbrandingskamer.

Vraag me ook af of er nu speciale inrij motorolie wordt gebruikt of de originele 10w30?
Ach ja, na 1000km kan je na verversen vd motorolie volgas gaan! :)
 
Rustig aan mag je letterlijk nemen. Ik hoop dat de batterij eentje van de sterke soort is want veel zal ik er voor een waarlijke lente niet meer mee rijden. Tenzij we een global warming winter krijgen.
 
Dag,
Ik ben hier lang niet geweest, wel altijd veel gelezen. Net op 34000 km groot onderhoud gedaan : nieuwe snaar, luchtfilter, bougie, remblokken en een Malossi multivar MHR 2000. Hij gaat weer als de brandweer!
Alleen de koppeling is aan zijn einde. Ik geloof niet dat hij slipt maar de schoentjes zijn op en de bel is zwaar gegroefd. Hebben mensen hier ervaring met goedkopere niet orginele Honda onderdelen of heeft iemand nog wat liggen ?
Ik hoor het graag.
 
Hoi Ringwegbrommert, idd tijd terug! Imitatie kan goed werken maar ik kom tot de conclusie dat Honda qua koppeling zijn werk goed gedaan heeft. Ik gebruik dus alleen originele koppelings schoentjes + bel.

@Wimper: als je zo lang niet gaat rijden zou ik een optimate acculader aansluiten, scheelt je dure accu op termijn.
 
Hoi Ringwegbrommert, idd tijd terug! Imitatie kan goed werken maar ik kom tot de conclusie dat Honda qua koppeling zijn werk goed gedaan heeft. Ik gebruik dus alleen originele koppelings schoentjes + bel.

@Wimper: als je zo lang niet gaat rijden zou ik een optimate acculader aansluiten, scheelt je dure accu op termijn.

Zal wellicht in tussentijd nog een toertje doen maar een acculader aanhangen is sporadisch wel de bedoeling. Ik gebruik hiervoor een optimate en hang hem aan gedurende 24u en ontkoppel hem daarna. En als hij een maand later nog niet gereden heeft opnieuw.

Dank je voor de tip
 
Joehoe, 200km bij elkaar en ik schroef de gas nu na een paar km's langzaamaan toch meer open. Tot op heden nog geen wauw gevoel gehad bij de krachtsontplooiing maar rijden doet het wel super en toch met iets meer vermogen te vragen merk ik wel dat het blok me zal plezieren.

De instructies schrijven voor de eerste 500km geen volle gas te geven en geen zware langdurige belasting te creëren. Doen we dus niet maar na 500km zal ik wel meer en meer het blok naar mijn hand zetten om net voor het eerste onderhoud te zorgen dat ermee gereden wordt hoe het de periode nadien zal geschieden.
Als het blok maar goed warm staat denk ik dan!

Fijne eindejaarsfeesten trouwens
 
Ik tank altijd 95 loodvrij ,zoals iedereen hier waarschijnlijk . Gisteren een email in mijn inbox van Maes : "Vanaf 01 januari 2017 wordt de benzine 95 vervangen door de nieuwe
benzine 95 E10. Deze benzine is minder vervuilend, produceert minder CO2
en bevat dubbel zoveel bio-ethanol als benzine 95. " . Weet iemand met zekerheid of we onze Honda SH300 daarmee mogen voltanken ? ....of zullen we met Octaan 98 moeten gaan rijden ?
 
Rubbers, sommig pakking materiaal en zelfs enkele alu legering zijn er idd. niet altijd tegen bestand.
Wordt al weer wat langer als één jaar voor gewaarschuwd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan