remvloeistof electrische weerstand tabel

biglift

MF veteraan
20 jul 2004
3.344
40
eindhoven
Hallo ,

ik ben even wat aan het uitzoeken geslagen aangaande veroudering van remolie versus elektrische weerstand ( in ohms ) .

Remolie heeft de eigenschap om water aan te trekken waardoor de eigenschappen van de olie veranderen ( het kookpunt ) en water heeft nog andere negatieve eigenschappen zoals bv corrosie.

Nu word er altijd gezegd dat je de remolie +/- ieder jaar moet vervangen maar ik ben niet voor niets techneut en ben van het stempel "meten is weten ".

Nu heb ik met Google al wat gevonden :
Er zijn van de el cheapo meters die de weerstand meten en dan met ledjes aangeven Goed of slecht:
Groen vochtgehalte minder dan 1.5% (OK); gele LED = vochtgehalte 1.5% and 3.0% (overweeg doorspoelen); rode LED = vochtgehalte groter dan 3.0% meteen doorspoelen

Nu is het zo dat ik het belachelijk vind om een tester te kopen omdat ik hier een peperdure Fluke multimeter en div andere meetapparaten heb die dit klusje veel nauwkeuriger kunnen uitvoeren.

Het probleem is echter :
bij hoeveel Kilo ohm is de olie nog goed
wanneer twijfelachtig ?
en bij welke waarde is het gewoon echt fout.

verse olie is oneindig hoog ( experiment meting gedaan )
nu ben ik dus op zoek naar een tabel.

wie o wie helpt me aan een kloppende tabel / grafiek. Dit moet iemand ergens hebben en ik heb geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden.
 
Gaat het mij niet om het vervangen oid gaat mij om de theorie er achter.

als je weet hoeveel K ohm de olie is zegt dat ook iets over de olie's leeftijd en bv de staat van onderhoud van een motor ;)

2e stap is om als knutselsmurf een lampje op mn motor te maken dat aangaat als bv de olie slecht is...

kortom er zit meer achter mijn vraag en ik wil het gewoon weten.


Het zegt mogelijk alleen iets over de leeftijd van de remvloeistof. Maar absoluut nietszeggend over de onderhoudsstatus van de motor. En dan is er een slecht onderhouden motor waarbij kort geleden de remvloeistof is vernieuwd ? Dan zou bij de "weerstand-meting" of hoe je die onzin wilt noemen, de motor worden geclassificeerd alszijnde "goed onderhouden" ?

Een boel heisa om niks. Eens per 3 jaar verversen van de remvloeistof is meestal afdoende. En in de gaten houden of de motor goed remt en of de remvloeistof niet teveel verkleurd.
 
Water in remolie meten is meten van geleidbaaarheid.
Gemeten in nieuwe DOT 4 : 0% water is 0,0 Micro Siemens per cm
Met 1% water erin is 300 microSiemens per cm
Met 2% water erbij is 600 microSiemens per cm
Met 3% water erbij is 900 microSiemens per cm
Met 4% water erbij is 1200 microSiemens per cm
één gedeeld door microSiemens per cm is weerstand over één cm in megaohm.
Twee elektroden van ca 2mm dik op een afstand van 1 cm en elk met een lengte van ongeveer 1 cm in de remvloeistof en ohms meten.
 
En wat meet je dot 3 4 of 5?
Dat moet je ook weten voordat je de fluke onderdompelt.
En hoe weet je of het water bovenin het potje zit of onderin bij je remcups.
Vermoed dat water zwaarder is als remvloeistof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan