Yamaha FJ600 Schokbreker vervangen

GoRide

MF'er
11 jul 2012
83
0
Hallo,

Zoals foto 1 laat zien ging er iets niet zo goed met mijn 1985 schokbreker :-) hij lekte elke week wat op de krant. Nu hij toch even 3 maanden de weg niet op mag maar vervangen, een "nieuwe"bij Svolta gevonden en nu begonnen de oude te verwijderen...



De bovenkant ging redelijk los, de eerste aan de onderkant ook (dichtst bij achterwiel) maar de voorste nog niet helaas, de moer aan de uitlaatkant zat zelfs al los !!! maar de boutkop aan de andere kant kreeg ik na inspuiten en veel hefboom pas aan het draaien, maar zo zwaar dat ik hem nooit terug eruit krijg , ik dank dat ik aan de andere kant flink moet slaan maar daar zit de uitlaat in de weg..

Kan ik de 4 pijpen bij de kop makkerlijk loskrijgen? ik heb daar geen ervaring mee, de boutjes lijken makkelijk los te laten (2 geprobeerd) maar heb ik dan straks nieuwe pakkingen of zo nodig ? Dank voor tips.
Op de onderste foto die dwarsliggende bout, de WD40 laat veel roestwater naar beneden komen dus ik snap wel waarom ie vast zit..30 jaar ellende haha

Bedankt Richard








print screen
 
Update ; de uitlaat hoeft er niet af , kon net met een oude beitel op de losgedraaide moer slaan tussen frame en uitlaat door en uiteindelijk afwisselend slaan en draaien aan de andere kant en mm voor mm kwam de bout eruit, flink gevreten , bij de montage maar goed wat koperpasta erbij en loctite op de draad.

monteren doen we volgende week wel....
 
Update ; de uitlaat hoeft er niet af , kon net met een oude beitel op de losgedraaide moer slaan tussen frame en uitlaat door en uiteindelijk afwisselend slaan en draaien aan de andere kant en mm voor mm kwam de bout eruit, flink gevreten , bij de montage maar goed wat koperpasta erbij en loctite op de draad.

monteren doen we volgende week wel....

Haal ook de rest van het linksysteem los dan. Best kans dat de rest van de naaldlagers ook zijn vergaan of op zijn minst kurkdroog staan.
 
Haal ook de rest van het linksysteem los dan. Best kans dat de rest van de naaldlagers ook zijn vergaan of op zijn minst kurkdroog staan.
:^ en investeer dan meteen even in een nieuwe nieuwe schokdemper ipv een stokoude versleten "nieuwe". Alle demping die je tot nu toe had kwam van de ingevreten bevestiging, als dat weer netjes loopt heb je een vering met te weinig demping. Nieuwe Hagon eronder en je weet niet wat je overkomt.

Been there, done that ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan