Slecht stationair lopende/uitvallende Tuono

Dirty Damien

MF veteraan
18 jul 2005
3.180
78
Hallo allemaal, hier ook nog maar een poging:

Mijn dynamo is enige tijd geleden doorgebrand zoals bij zoveel van ons Tuono eigenaren.
De boel gedemonteerd en opnieuw laten wikkelen, boel weer gemonteerd en laadspanning tip top in orde 14.2/14.3 volt.
Bruine stekkers ook gelijk doorverbonden (welke overigens niet verbrand waren, hield deze al sinds aanschaf in de gaten).
Tijdens het starten van de motor zakt de spanning naar zo'n 10.5 volt dus wat de accu betreft voorzie ik ook geen problemen.

Maar sinds de boel weer in elkaar zit blijft de motor niet meer stationair lopen, motor loopt even stationair en slaat dan op een willekeurig moment af.
De motor start en loopt daarna gelijk weer maar blijft dus niet stationair lopen. Wat rijden betreft mankeert er ook niks aan, reageert prima op het gas zoals voorheen, als je een fractie gas geeft blijft de motor ook gewoon lopen.

Wat ik al gedaan heb om tot een oplossing te komen:

- Tank leeg gereden en gevuld met Competion 102 octaan brandstof (ken verhalen dat brandstof van de prijsvechters voor problemen wil zorgen)

- Nieuwe bougies geplaatst

- Stappenmotor uit elkaar gehaald en schoongemaakt, de plunjer uit de behuizing bedoel ik dan, dus is niet helemaal uit elkaar geweest. Stappenmotor ook doorgemeten waar het werkplaats handboek een waarde van 50 Ohm voorschrijft ik meet 48 Ohm, voorzie daar eerlijk gezegd dus ook niet echt problemen.
Wanneer ik de motor op contact zet zie ik de plunjer van de stappenmotor ook wat zakken.

- Ontdekte ook nog een scheurtje in een van de vacuüm slangetjes die van de intake pressure sensor komt naar je gasklephuis, deze dus vervangen.

Misschien dat iemand hier nog ideeën of tips heeft..?

Filmpje van hoe de motor stationair draait, ditmaal valt hij dus niet uit maar over het algemeen doet hij dat dus wel:
 
Als er een vacuumslang is gaan scheuren zijn ze allemaal gaar. Allemaal vervangen dus.

Regelaar initialiseer je door het contact aan te zetten, wachten tot de check voorbij is en dan het contact weer uit te zetten. Dan zou je de regelaar moeten horen als een rrrrrrrrrrr geluid (jaja moeilijk uit te leggen).

Retourslang knikt niet tijdens het terugplaatsen van de tank? Geknikte retourleiding geeft een veel te rijk mengsel en zorgt ook voor raar lopen.

Slangen van de stationairregelaar naar de gasklephuizen zitten er goed op en zijn lekvrij?

Zit er niet teveel olie in? Motor rechtop, dop van de olietank eraf halen en (voor zover dat gaat) stationair laten lopen, niet gassen. Teveel olie erin zie je pas als je de dop eraf haalt, dan pas gaat ie over de max markering heen het carter leegpompen. Teveel olie gooit ie in de airbox en dan zit je regelaar weer vol.

Verder geen loze nippels aan het gasklephuis? Dus overal zit een slang aan of een dopje op?

Staat de TPS goed?
 
Als er een vacuumslang is gaan scheuren zijn ze allemaal gaar. Allemaal vervangen dus.

Regelaar initialiseer je door het contact aan te zetten, wachten tot de check voorbij is en dan het contact weer uit te zetten. Dan zou je de regelaar moeten horen als een rrrrrrrrrrr geluid (jaja moeilijk uit te leggen).

Retourslang knikt niet tijdens het terugplaatsen van de tank? Geknikte retourleiding geeft een veel te rijk mengsel en zorgt ook voor raar lopen.

Slangen van de stationairregelaar naar de gasklephuizen zitten er goed op en zijn lekvrij?

Zit er niet teveel olie in? Motor rechtop, dop van de olietank eraf halen en (voor zover dat gaat) stationair laten lopen, niet gassen. Teveel olie erin zie je pas als je de dop eraf haalt, dan pas gaat ie over de max markering heen het carter leegpompen. Teveel olie gooit ie in de airbox en dan zit je regelaar weer vol.

Verder geen loze nippels aan het gasklephuis? Dus overal zit een slang aan of een dopje op?

Staat de TPS goed?

Bedankt voor het meedenken!

Heb de vacuüm slangen inmiddels vervangen.

Stappenmotor/regelaar zie ik bij het op contact zetten (met het luchtfilterhuis open) netjes naar beneden zakken, van contact af komt deze terug naar boven.

Slangen van de tank klemmen naar mijn weten nergens maar ga dit voor de zekerheid checken.

Slangen van de stappenmotor naar het gaskleppenhuis zijn lekvrij en zitten goed vast.

Geen loze nippels o.i.d. aan het gasklephuis.

TPS ben ik niet aan geweest, daarbij doet het probleem zich alleen stationair voor, de motor rijd verder voortreffelijk, reageert prima op gas input. Lijkt mij dat wanneer de TPS problemen veroorzaakt dit ook voelbaar zou moeten zijn tijdens het rijden.

Oliepeil staat strak op max na warm rijden en een paar minuten wachten alvorens te peilen. Doe mijn onderhoud zelf en ben hier altijd erg secuur in. Kan om het uit te sluiten hem wel laten lopen zonder oliereservoir dop maar heb op het moment geen last van olie in het luchtfilterhuis.
 
Laatst bewerkt:
Valse lucht via de vacuumgestuurde koppeling? Ik kan even niet rijmen waarom dit voor problemen zou moeten zorgen, maar Aprilia kennende doen die wel vreemdere dingen :P

Ik zou toch ook maar de TPS eens nameten via de diagnose stekker of die nog goed staat (ik ga er even vanuit dat dat nog hetzelfde gaat als bij de eerste generatie Mille/Tuono)
 
Is dit probleem al opgelost, mijn plunjer blijft wel af en toe hangen. Ik vraag mij nou of dit door te weinig accuvermogen komt(lithium), de plunjer vastzit of dat er helemaal geen signaal aankomt. Je hoort op dat moment namelijk niets. Nieuwe accu is op komst dus wie weet. Heeft iemand de servo motor al eens vervangen?
 
Is dit probleem al opgelost, mijn plunjer blijft wel af en toe hangen. Ik vraag mij nou of dit door te weinig accuvermogen komt(lithium), de plunjer vastzit of dat er helemaal geen signaal aankomt. Je hoort op dat moment namelijk niets. Nieuwe accu is op komst dus wie weet. Heeft iemand de servo motor al eens vervangen?

Plunjer blijft hangen door olieresten en andere meuk die uit de carterontluchting komt, maar 9 van de 10x zit er teveel olie in (dry sump + onkunde bij het peilen). Je kan de regelaar echter probleemloos schoonspuiten met remmenreiniger. Slangen, twee schroefjes en een stekker loshalen en je hebt hem in je handen. Niet in gedemonteerde toestand met aangesloten stekker het contact aanzetten, want dan kan je de rest van de dag rondkruipen op zoek naar de losse delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan