Achter shock zzr600d, advies gevraagd

Lago

Die hard MF'er
1 jan 2006
354
0
Gemonde
Lezers,

Dank voor de aandacht als eerste, zit even in dubio en wil graag jullie advies.

Ik rijd een omgebouwde Kawasaki ZZR 600 type D1 met bouwjaar 1990, gewoon om wat mee te spelen en om te leren motorrijden. Ik rijd er nu 3 seizoenen mee en ben van plan om over niet al te lange tijd een andere motorfiets te kopen.

Echter wil ik komend seizoen graag nog wat rondsturen op de Kawa. Het is niet meer de jongste en dat merk ik voornamelijk aan de vering. Nu heb ik de voorvering voorzien van nieuwe olie en keerringen afgelopen zomer en merk al behoorlijk verschil. De mono-achterschokker lijkt op een wapenstok uit 1712 en die wil ik vervangen hebben om volgende redenen:

- Bij behoorlijk in-remmen met 10% achterrem erbij 'kwispelt' de motor als een malle achter, wel stoer maar op den duur niet altijd wenselijk.
- Wat zenuwachtig/zoekend gevoel in de achterkant bij bochtenwerk

Nu is de vraag: Kan ik een gebruikte monoschokker kopen van een nieuwer model sportmotor? (kijkend naar kilometrage + bouwjaar) en waar op te letten bij deze aankoop (lengte? bevestigingsogen zelfde diameter als origineel) (prijs rond 200-250 euro)

Of toch een nieuwe monoschokker kopen (bijvoorbeeld Hagon mono-schocker á 375 euro)

Hebben jullie voor een vergelijkbare keuze gestaan en wat zijn jullie ervaringen?
 
Elke std schokdemper is niet geweldig, Hagon ook niet.
Zal even kijken bij o.a. hk suspension.
Std dempers zijn doorgaans budgetmateriaal waar lekker op bezuinigd is.
Ik zal in jouw geval ook even het complete linksysteem even loshalen, bekijken en smeren.
Oja bij Kawa zitten er smeernippels op.
Je mag er vanuit gaan dat ze nooit zijn gebruikt, dus toch visueel controleren.
 
Heren,

Dank voor de reacties, link-systeem met wishbones is vorig jaar los geweest en gesmeerd zoals voorgeschreven, is een normaal functionerend linksysteem dus, dat had ik erbij moeten vermelden.
 
Ik heb contact gezocht met HK-suspension, deze hebben mij geadviseerd om in mijn situatie de oude schokdemper te laten reviseren, dat is de beste optie gezien kosten en leeftijd motorfiets.

Dank voor het meedenken, hier mag een slotje op :t
 
Ik heb contact gezocht met HK-suspension, deze hebben mij geadviseerd om in mijn situatie de oude schokdemper te laten reviseren, dat is de beste optie gezien kosten en leeftijd motorfiets.

Dank voor het meedenken, hier mag een slotje op :t
Laat nog ff weten hoe het gegaan is, en of t bevalt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan