Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet veel meer, er wordt nu voor v2 een andere omzetter gebruikt omdat emotorwerks lastig deed. De nieuwe versie is modulair, dat dan weer wel.

Gemeten op 20km en het windscherm scheelt ongeveer 11%, niet slecht. Morgen een langere rit om de variabelen omlaag te brengen.
 
Toen ik mijn motor ophaalde, zei de verkoper dat ik bij 1000 km even moest langskomen, voor een 1000km beurt. Dat verbaasde me een beetje, want ik heb altijd begrepen dat er dan wat olie werd ververst :? Ja zei hij, dan gaan we alles even goed vastdraaien :?
Inmiddels zit ik tegen de 3000 en heb ik simpelweg nog geen tijd gehad om langs te gaan. Straks in de "kerstvakantie" heb ik wel tijd. Wat zeggen jullie? Nog langsgaan of is het geldklopperij? :?
 
Moet je voor die beurt betalen dan? Ik dacht dat zo'n eerste beurt altijd bij de aankoopprijs was inbegrepen?
 
Toen ik mijn motor ophaalde, zei de verkoper dat ik bij 1000 km even moest langskomen, voor een 1000km beurt. Dat verbaasde me een beetje, want ik heb altijd begrepen dat er dan wat olie werd ververst :? Ja zei hij, dan gaan we alles even goed vastdraaien :?
Inmiddels zit ik tegen de 3000 en heb ik simpelweg nog geen tijd gehad om langs te gaan. Straks in de "kerstvakantie" heb ik wel tijd. Wat zeggen jullie? Nog langsgaan of is het geldklopperij? :?

Bullshit, mij is dat nooit verteld. Het enige wat is losgekomen in de afgelopen tijd is de nummerplaat.
 
Toen ik mijn motor ophaalde, zei de verkoper dat ik bij 1000 km even moest langskomen, voor een 1000km beurt. Dat verbaasde me een beetje, want ik heb altijd begrepen dat er dan wat olie werd ververst :? Ja zei hij, dan gaan we alles even goed vastdraaien :?
Inmiddels zit ik tegen de 3000 en heb ik simpelweg nog geen tijd gehad om langs te gaan. Straks in de "kerstvakantie" heb ik wel tijd. Wat zeggen jullie? Nog langsgaan of is het geldklopperij? :?
Koop bij de Lidl even een gereedschapsset van 4 tientjes en loop zelf even een rondje om de motor? Wat moet die dealer nou doen? Zit er speling ergens op?
 
Moet je voor die beurt betalen dan? Ik dacht dat zo'n eerste beurt altijd bij de aankoopprijs was inbegrepen?
Was het maar zo'n feest.. maar het zou wel zo moeten zijn lijkt me!
Bullshit, mij is dat nooit verteld. Het enige wat is losgekomen in de afgelopen tijd is de nummerplaat.
Ah dan ga ik die als eerste checken :P
Ik dacht het zelf ook al. Waarom zouden dingen losgaan bij de eerste 1000 km en daarna niet meer?
Koop bij de Lidl even een gereedschapsset van 4 tientjes en loop zelf even een rondje om de motor? Wat moet die dealer nou doen? Zit er speling ergens op?
Ja gereedschap heb ik wel. Ik dacht het zelf ook, leek meer op een standaard praatje dat bij verbrandingsmotoren wordt gedaan. Ook daarbij vermoed ik trouwens vuil spel hoor. Waarom moet ik nooit een auto terugbrengen bij de eerste 1000km en een motor wel :?
 
Volgens mij moet je met een auto ook vrij kort na aankoop even terug naar de dealer voor een eerste check/beurt hoor.

En als je zelf iets monteert dan is het ook goed gebruik ook na de eerste lading kilometers nog even te checken of alles nog goed vast zit. Zo raar is dat niet.
 
Ik zit in de landbouwmachines en daarbij is het ook gebruikelijk om na een paar draaiuren alle bouten na te trekken.
Of het iets van vroeger is daar heb ik geen idee van. Ik denk vooral om een stukje verantwoordelijkheid bij de klant/ dealer neer te leggen.
 
Volgens mij moet je met een auto ook vrij kort na aankoop even terug naar de dealer voor een eerste check/beurt hoor.

En als je zelf iets monteert dan is het ook goed gebruik ook na de eerste lading kilometers nog even te checken of alles nog goed vast zit. Zo raar is dat niet.

Nee hoor, dat is al heel veel jaar niet meer nodig bij auto's.
 
Ik zit in de landbouwmachines en daarbij is het ook gebruikelijk om na een paar draaiuren alle bouten na te trekken.
Of het iets van vroeger is daar heb ik geen idee van. Ik denk vooral om een stukje verantwoordelijkheid bij de klant/ dealer neer te leggen.

Landbouwmachines worden iets anders belast dan een motorfiets.
 
...Of het iets van vroeger is daar heb ik geen idee van...
Vroeger moest je na 1000 km terug naar de dealer om de cilinderkopbouten te laten natrekken, verder deden ze een vroege oliewissel vanwege het inlopen.

Daar heb je met een Zero allemaal geen last van.

Maar wat houdt je tegen om gewoon een belletje te plegen wat het inhoudt en of het iets kost ?
 
Laatst bewerkt:
Landbouwmachines worden iets anders belast dan een motorfiets.

Wat is je punt? Het zijn ook andere constructies, ik snap de verschillen echt wel.
De vergelijking maakte ik omdat er ook boutverbindingen in zitten. En die verbindingen op zich doen hetzelfde.
 
Wat is je punt? Het zijn ook andere constructies, ik snap de verschillen echt wel.
De vergelijking maakte ik omdat er ook boutverbindingen in zitten. En die verbindingen op zich doen hetzelfde.

Easy. Ik probeerde duidelijk te maken dat de bouten in een elektrische motorfiets niet zo zwaar belast worden als in een landbouwvoertuig.
 
Of er na getrokken wordt kun je makkelijk controleren, vrijwel ieder bout heeft fabrieksaf een wit markeerstreepje.
 
Easy. Ik probeerde duidelijk te maken dat de bouten in een elektrische motorfiets niet zo zwaar belast worden als in een landbouwvoertuig.

als er in een constructie een bepaalde belasting is dan wordt daar de geschikte bout bij gekozen. Of het een landbouwvoertuig is of een fiets dat maakt niet uit.
Of wil jij hiermee zeggen dat een M8 bout in een landbouwvoertuig zwaarder belast wordt dan in een motorfiets? Dan heeft 1 van de constructeurs iets niet goed gedaan...
 
Nee hoor, dat is al heel veel jaar niet meer nodig bij auto's.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar collega's met leaseauto's (ik weiger die, for obvious reasons) moeten toch echt vrij kort na afleveren voor een eerste servicebeurt weer terug naar de dealer.
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar collega's met leaseauto's (ik weiger die, for obvious reasons) moeten toch echt vrij kort na afleveren voor een eerste servicebeurt weer terug naar de dealer.
Heb er zelf meerdere "versleten", maar kan me geen 1000km beurt herinneren. Maar misschien heb ik het verdrongen :P
 
Ik werk(te, bijna :)) zowat naast Motoport A'dam, dus ik heb die 1000km 'beurt' wel gedaan. Duurde 30 minuten, bakkie koggie, en die gasten lopen inderdaad ff alle boutjes na. Meer niet, de mbb word niet eens uitgelezen. Zat overigens bij de aankoop inbegrepen.
 
Laatst bewerkt:
.... Ik heb een commuter windscherm besteld dat over een week of twee binnen gaat zijn, dus daarna ga ik hetzelfde doen om te zien of de Zero dan zuiniger wordt......
Die twee weken zijn inmiddels al twee maanden geleden....

Wat kun je zeggen over de verhouding in het verbruik met c.q. zonder scherm ? En over wat voor snelheden hebben we het dan ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar collega's met leaseauto's (ik weiger die, for obvious reasons) moeten toch echt vrij kort na afleveren voor een eerste servicebeurt weer terug naar de dealer.

Ik heb verschillende nieuwe auto's gehad en hoefde nooit terug naar de dealer na 1000 km.
 
Easy. Ik probeerde duidelijk te maken dat de bouten in een elektrische motorfiets niet zo zwaar belast worden als in een landbouwvoertuig.
Gelden er voor een landbouwvoertuig andere aandraaimomenten dan voor een elektrische motorfiets dan?
 
Die twee weken zijn inmiddels al twee maanden geleden....

Wat kun je zeggen over de verhouding in het verbruik met c.q. zonder scherm ? En over wat voor snelheden hebben we het dan ?
Je mag mijn Ebay scherm wel overnemen voor een zacht prijsje :)
 
Mijn Zero heeft al een scherm, ik ben gewoon benieuwd wat het effect daarvan is / kan zijn.




Afgelopen weken heb ik toch de Zero gebruikt ondanks al het zout dat er op de weg ligt/lag; tja, als je een elektrische motor hebt wil je liever niet meer rijden op dinosap.

Vandaag heb ik hem afgespoeld en zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt. Nu ben ik een scooter gewend, die sop je af net als een auto. Dat gaat met deze niet, echt schoon krijg je hem ook niet tenzij je er de hele week de tijd voor hebt.
Toen het ergste er af was heb ik het kunststof kapwerk verwijderd, ik wilde weten hoe het daaronder er uitziet.

Op deze site staat keurig uitgelegd hoe je het weinige kuipwerk verwijdert: The unofficial Zero manual. Het was de eerste keer dus altijd even zoeken.

Het is niet moelijk, wel apart. Om het zadel te verwijderen moet je twee stevige bouten achter aan de zijkant net onder het zadel verwijderen, dat gaat met een Torx bit T45. Voor alle kappen kun je volstaan met inbus 3 mm en Phillips #2

De "carterpan" heb ik er ook onderuit, het cover onder de lader. Het manual zegt dat het van plastic is; nou, dit is toch echt metaal, behoorlijk dik aluminium. Gelukkig ook maar want dan kan ik de motor daarmee opkrikken indien nodig.

Mijn indruk van het geheel; de materialen, de onderdelen zien er prima uit, nog geen schade door zout.
Bij de bevestigingsmiddelen is dat anders, zoals bij alle motoren zit alles droog in elkaar, sommige schroeven komen er nu al verroest uit.
Ik heb waar mogelijk allerhande bouten één voor één verwijderd en met dik vet weer gemonteerd, gewoon om ellende voor later te voorkomen.
Hij ligt nu nog uit elkaar, ik ben nog niet klaar met de blanke tectyl en de siliconenolie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan