MF "Kop van Noord-Holland" Deel 67! Gaan we nog rijden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu het toch over het aanmaken van immobiliser-sleutels gaat, weet iemand hoe dat bij Yamaha zit? ;)

Ik heb maar 1 sleutel (geen master key) en op de XT zit een immobiliser. Iemand ervaring mee?

wtf is een immobiliser? Je kan toch ff naar de sleutelturk op de hoek gaan en sleutel laten bijmaken zoals genoemd wordt? Of wordt er met het antwoord op vraag 1 direct antwoord gegeven op vraag 2? 8-) :')
 
Immobiliser is zondags voor startonderbreker.
Er zit een chip in de sleutel die contact zoekt met de ecu. Als de sleutelchip niet bij de ecu hoort wil de motor niet lopen.
 
Laatst bewerkt:
zo, ik heb de Pan wat sweet lovin egeven, olie+filet, luchtfilter, bougies en cardan olie vervangen. hij loopt nu toch weer wat smoother, en gelijk alles ingevet en ingespoten met corrosie werende meuk.

viel me nog mee voor een 25 jaar odue motor, er was neits aan gebeund, alles kwam keurig los en op 2 schroefjes na was alles origineel.

nu nog balhoofd lager vervangen (die is echt slecht), remmen reviseren en nieuwe remleidingen en dan is ie er weer helemaal klaar voor.
 
Ducati was het toch niet helemaal voor mij. Daarom gister de Duc ingeruild op een BMW GS 1150. Wat rijd dat heerlijk :]
2chawz4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor de werktuigbouwkundigen onder ons (Lukas, Kevin). Ik zit even met een vraag.

Er drukt iets met 100kg op een groot oppervlakte zoals te zien is op onderstaande tekening. Nu is het grote oppervlakte gemaakt uit staal (bijvoorbeeld een aanhanger voor zwaar transport). De belasting (die 100kg) wordt nu gelijkmatig verdeeld over alle wielen en elk wiel zal belast worden met 20kg.

Dit is zo. Alleen wat is de werktuigbouwkundige onderbouwing hiervoor? Heeft dat vooral te maken met de stijfheid van het platform, wat in dit geval staal is? Stel dit is een zachter materiaal, dan kan de verdeling van de belasting best anders zijn (neem bijvoorbeeld azobe schotten).

Ik heb uiteraard gegoogled maar kom niet iets tegen vwb de verdeling van de krachten naar een groter oppervlak en of de kracht dan gelijkmatig verdeeld zal worden.

21b3msn.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor de werktuigbouwkundigen onder ons (Lukas, Kevin). Ik zit even met een vraag.

Er drukt iets met 100kg op een groot oppervlakte zoals te zien is op onderstaande tekening. Nu is het grote oppervlakte gemaakt uit staal (bijvoorbeeld een aanhanger voor zwaar transport). De belasting (die 100kg) wordt nu gelijkmatig verdeeld over alle wielen en elk wiel zal belast worden met 20kg.

Dit is zo. Alleen wat is de werktuigbouwkundige onderbouwing hiervoor? Heeft dat vooral te maken met de stijfheid van het platform, wat in dit geval staal is? Stel dit is een zachter materiaal, dan kan de verdeling van de belasting best anders zijn (neem bijvoorbeeld azobe schotten).

Ik heb uiteraard gegoogled maar kom niet iets tegen vwb de verdeling van de krachten naar een groter oppervlak en of de kracht dan gelijkmatig verdeeld zal worden.

[afbeelding]

bij een voldoende starre constructie kan je er van uitgaan dat elk wiel een gelijke belasting opneemt. let wel op dat in deze starre/stijve constructie de wielophanging (vering/demping) ook meetelt. Een en ander is uit te rekenen met de zogenaamde vergeet-me-nietjes uit de sterkteleer.


waar het moeilijk wordt is het volgende: om te berekenen welk wiel hoeveel belasting opneemt, zou je moeten weten hoeveel de aanhanger doorbuigt onder belasting. Om dat uit te rekenen, moet je weer weten welke kracht elk wiel weer op de aanhanger uitoefent. Hier zijn een aantal truukjes voor met doorsneden maken maar dat is voor mij ook alweer een tijdje geleden en in mn huidige functie hou ik me niet bezig met sterkteleer/co0nstructies dus kan het ook niet zo 1-2-3 uitzoeken.
 
bij een voldoende starre constructie kan je er van uitgaan dat elk wiel een gelijke belasting opneemt. let wel op dat in deze starre/stijve constructie de wielophanging (vering/demping) ook meetelt. Een en ander is uit te rekenen met de zogenaamde vergeet-me-nietjes uit de sterkteleer.


waar het moeilijk wordt is het volgende: om te berekenen welk wiel hoeveel belasting opneemt, zou je moeten weten hoeveel de aanhanger doorbuigt onder belasting. Om dat uit te rekenen, moet je weer weten welke kracht elk wiel weer op de aanhanger uitoefent. Hier zijn een aantal truukjes voor met doorsneden maken maar dat is voor mij ook alweer een tijdje geleden en in mn huidige functie hou ik me niet bezig met sterkteleer/co0nstructies dus kan het ook niet zo 1-2-3 uitzoeken.

Bedankt! Het is dus toch niet zo simpel als het lijkt. :P

Het gaat in dit geval om een stel SPMT's waar een last op ligt en gelijkmatig verdeeld wordt over de assen.
 
Drukopnemers in de asbalg plaatsen en op druk levellen, lijkt me de simpelste oplossing als de carrier ervoor uitgelegd is.

Even in het Nederlands alsjeblieft. :+ Op de plannen van de SPMT boer zien we altijd dat de last gelijkmatig verdeeld is over de assen, dus blijkbaar is die constructie wel stijf genoeg gemaakt. Of bedoel je dat wanneer dat niet zo is de ophanging zichzelf zo instelt dat de druk wel gelijk wordt verdeeld?
 
Welkom op het mechanica-forum?!? *D

Wel grappig om dit te zien, heb zelf geen sterkteleer oid gehad, alleen de basis natuurkunde etc van de Havo..
Is het niet zo dat een zelf-levelende trailer door middel van balgen/sensoren etc zelf ervoor zorgt dat de druk op ieder wiel gelijk is ongeacht hoe de lading er op is aangebracht?
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het mechanica-forum?!? *D

Wel grappig om dit te zien, heb zelf geen sterkteleer oid gehad, alleen de basis natuurkunde etc van de Havo..
Is het niet zo dat een zelf-levelende trailer door middel van balgen/sensoren etc zelf ervoor zorgt dat de druk op ieder wiel gelijk is ongeacht hoe de lading er op is aangebracht?

ja dat zei ik al :+ en Giel daarna ook :+
 
Welkom op het mechanica-forum?!? *D

Wel grappig om dit te zien, heb zelf geen sterkteleer oid gehad, alleen de basis natuurkunde etc van de Havo..
Is het niet zo dat een zelf-levelende trailer door middel van balgen/sensoren etc zelf ervoor zorgt dat de druk op ieder wiel gelijk is ongeacht hoe de lading er op is aangebracht?
Zonder basis natuurkunde, machanica achtergrond maar met een IT petje op snap ik dit ook nog ;)
Beetje logisch nadenken over hoe krachten zich uiten en je bent er :+

Is iets stijf wordt de kracht gelijkmatig verdeeld.
Is iets flexibel word de kracht verplaatst naar het punt waar de meeste druk ontstaat.

Met zo'n balg kun je deze druk weer gelijkmatig verdelen door hier meer of minder druk op te zetten.

Althans zo lees ik het allemaal
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan