XT 550 verhogen

23 nov 2014
13
0
Hardenberg
Beste "ervaringsdeskundigen".
Ik sta op het punt een XT 550 op te knappen.
Heeft er iemand ervaring mee? Het gaat mij met name om het verhogen van deze XT. is er iets met de monoshoc-demper te doen of een ander type monteren is dat mogelijk ?
Is een voorvork ook iets te verhogen? Andere veren erin? Ik ben zeer benieuwd of dit relatief eenvoudig aan te pakken is.
bvd voor jullie reacties.
Groet Harold
 
Volgens mij kan je dat doen met YZ465 spul, de hardcore crosser van Yamaha van rond die tijd. Delen ook dat gekke achterbrug ontwerp.

Check het 550 draadje op ADVRider eens, staan een aantal van dit soort projecten in: Adventure Rider
 
Laatst bewerkt:
Beste "ervaringsdeskundigen".
Ik sta op het punt een XT 550 op te knappen.
Heeft er iemand ervaring mee? Het gaat mij met name om het verhogen van deze XT. is er iets met de monoshoc-demper te doen of een ander type monteren is dat mogelijk ?
Is een voorvork ook iets te verhogen? Andere veren erin? Ik ben zeer benieuwd of dit relatief eenvoudig aan te pakken is.
bvd voor jullie reacties.
Groet Harold
Het is allemaal te doen.

Maar vertel eens wat je huidige klacht is, en wat je graag zou willen.
 
Je kan de achterschokbreker verlengen, als t goed is kan je er busjes voor laten maken en die ertussen zetten.
Of langere schokbreker monteren.
Waar je dan weer mee te maken krijgt is dat je ketting over je achterbrug bij t frame kan schuren..
Vreet er doorheen met alle ellende..
Suc6
 
Beste W-J / MF Martel / Patrick,

hartelijk dank voor jullie reacties !
ADVRider is leuk en interessant om eens door te lezen en daar vind ik wellicht ook wel iets.
@ MF Martel: Ik heb niet echt een klacht momenteel, maar ik zou de motor graag iets hoger willen hebben, een cm of 5 als dat mogelijk is.

Mijn allereerste motor ( ca 30 jaar terug) was ook een verhoogde XT 550 en dat is met wat lengte wat prettiger vind ik.
Ik hoop dat het zonder al te veel gedoe aan te passen is en geen nadelige gevolgen heeft zoals Patrick aangeeft.

mvg
Harold
 
Wederom bedankt voor de reacties ! Het blijkt redelijk vreemd te zijn om een motor te verhogen :-)
Als je het niet weet is er ook geen zinnig woord over te zeggen, dat respecteer en begrijp ik.
Ik ga er wel uit komen !

* heeft er misschien iemand ervaring met het monteren van een ander demper onder een XT ?
Ik heb nog een zeer fraaie Laser demper liggen en die zou niet mis staan vind ik zelf.
Daarvoor moet ik echter een behoorlijk verloop stuk in elkaar "bakken" omdat de Laser demper aanzienlijk ruimer is dan het origineel.
Of ga ik dan afstel problemen of iets g=dergelijks krijgen met de XT ?
 
Als je ooit met een XT500 in Bilstain bezig ben geweest, dan weet je waarom verhogen zin heeft. :)

Ik heb geen ervaring met andere dempers op een 550. Wel op een 500, dan zeg ik: een ronde ouderwetse supertrap met extra plaatjes voor minder herrie.
 
Laatst bewerkt:
Beste W-J / MF Martel / Patrick,

hartelijk dank voor jullie reacties !
ADVRider is leuk en interessant om eens door te lezen en daar vind ik wellicht ook wel iets.
@ MF Martel: Ik heb niet echt een klacht momenteel, maar ik zou de motor graag iets hoger willen hebben, een cm of 5 als dat mogelijk is.

Mijn allereerste motor ( ca 30 jaar terug) was ook een verhoogde XT 550 en dat is met wat lengte wat prettiger vind ik.
Ik hoop dat het zonder al te veel gedoe aan te passen is en geen nadelige gevolgen heeft zoals Patrick aangeeft.

mvg
Harold

Harold,

Wat wil je? :)


Wil je op de motor zittend meer ruimte voor benen?
Wil je dat de motor meer grondspeling krijgt en/of langere veerweg oid?

Die twee staan namelijk los van elkaar.
 
Inderdaad MF Martel...meer grondspeling dat is mijn doel.
Ik begrijp dat ik met verhogen van de fiets geen extra been/zit ruimte creëer
( Dutch is van de details en dat probeert hij op allerlei manieren duidelijk te maken ;-)

Als ik daarbij ook de veerweg iets verlengen kan is dat mooi meegenomen.
Binnenkort ga ik de XT eerst maar eens uit elkaar sleutelen en kijken wat er mogelijk is.
Goede tips zijn uiteraard altijd welkom.

bvd
Gr Harold
 
Inderdaad MF Martel...meer grondspeling dat is mijn doel.
Ik begrijp dat ik met verhogen van de fiets geen extra been/zit ruimte creëer
( Dutch is van de details en dat probeert hij op allerlei manieren duidelijk te maken ;-)

Als ik daarbij ook de veerweg iets verlengen kan is dat mooi meegenomen.
Binnenkort ga ik de XT eerst maar eens uit elkaar sleutelen en kijken wat er mogelijk is.
Goede tips zijn uiteraard altijd welkom.

bvd
Gr Harold
Kan het zijn dat je huidige klachten komen door versleten/oude/ingezakte vering? Tis al een oud beestje.

Los daarvan, heb je al gezocht op verhogingsets voor dit model?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je ooit met een XT500 in Bilstain bezig ben geweest, dan weet je waarom verhogen zin heeft. :)

Ik heb geen ervaring met andere dempers op een 550. Wel op een 500, dan zeg ik: een ronde ouderwetse supertrap met extra plaatjes voor minder herrie.

En ik zeg: hoe meer plaatjes, hoe meer herrie.
 
volgens mij is die voorvork zo "oldskool" dat je er net als vroeger in je DT50 bussen in kan draaien,
en aan de achterkant wat ik eerder aangaf,

1982-Yamaha-XT550J-Rear-Mono-Shock-Good-Used.jpg


op deze foto, rechts, kan je de boel uit elkaar schroeven wat ik mij kan herinneren, en daar een bus tussen zetten..

andere (langere - standaard) voorvork is uiteraard wel wat steviger, idem-dito met de achterschokbreker...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan