Beunen in Mexico

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hoi allemaal,
Ik heb julie hulp nodig bij het volgende probleem.

Ik ben onderweg van Canada naar Zuid Amerika en ben ondertussen aangekomen in Mexico.
Mn brommerd is een Honda NX250 uit 1988.

1200 km geleden de klepspeling gemeten. Die moet 0,25 mm zijn en bij de uitlaat kleppen was die maar 0,12 mm.
Helaas is het een shim under bucket systeem dus is het niet mogelijk dit even te stellen. Op zich is de operatie geen probleem voor mij maar ik heb geen shims en die zijn hier in het arme Mexico ook niet te krijgen. Het wordt dus beunen ben ik bang.

Dit is wat ik zelf bedacht heb:

Het zijn shims van 7.48 mm diameter. Ik kan hier een boortje vinden van 7,54 mm (19/64 inch). Dichterbij lukt niet. Ze hebben hier alleen maar die achterlijke Amerikaanse maten met moeilijke breuken.

Ik heb 2 ideeën.

1) met een afkort slijper plakjes van die boortjes slijpen totdat ik een heb die voldoende in de buurt zit. De diameter moet dan nog wat kleiner maar dat is maar 0,06 mm en dat moet wel lukken.

2) de oude shims dunner slijpen. Hiervoor heb ik het volgende bedacht :

Ik neem 2 plaatjes. In de bovenste boor ik een gat van 7,54 mm. Die plaatjes leg ik op elkaar en hecht ze vast. In het gat komt de oude shim en met een lamellen schuurschijf slijp ik de oude shim wat dunner.

Wat denken jullie, gaat dit lukken en is er een beter idee?
De werklaatsen die je hier aantreft zijn bijzonder karig uitgevoerd. Mexico is echt een beel arm land.

Alvast bedankt allemaal.

Gracias,
Adriano.
 
Hij is al lang doorgereden.

Zou ik ook doen, 0.12mm terwijl op oude meuk tussen de 0.10 en 0.15 wordt voorgeschreven.

Wat is het grote technische verschil tussen een nieuwere nx250 of een oudere xl250 ?

Maargoed, ik wil het topic niet verder vervuilen. Toch ben ik oprecht verbaasd over de klepspeling.

Edit : en de nx is dus al uit 1988. Dat maakt mijn verbazing alleen maar groter.
 
Laatst bewerkt:
1 inch is gelijk aan 1 duim oftewel 2,54cm dus ff omrekenen of terug rekenen en dan is het allemaal niet zo lastig
Als je de basis maar beheerst 8-)
Ja, achteraf kijk je een koe in zijn hol. Had dat even eerder opgebracht als het zo simpel is. Rekenen kunnen de meesten wel, je moet alleen even de inval hebben dat je met de verkeerde voelermaat in je klauwen staat.
 
Zou ik ook doen, 0.12mm terwijl op oude meuk tussen de 0.10 en 0.15 wordt voorgeschreven.

Wat is het grote technische verschil tussen een nieuwere nx250 of een oudere xl250 ?

Maargoed, ik wil het topic niet verder vervuilen. Toch ben ik oprecht verbaasd over de klepspeling.

Edit : en de nx is dus al uit 1988. Dat maakt mijn verbazing alleen maar groter.
Sowieso de manier van bediening van de kleppen, met tuimelaar of met shim onder bucket. oftewel indirecte of directe bediening door de nokkenas. Ik wil best geloven dat daar al best verschil in klepspeling in nodig is.
 
Nou, das flauw.
Ik had alles voorbereid. Gaatjes in een plaatje geboord, speciale schroevendraaier, lamellen disk en vloeibare pakking gekocht voor de ketting spanner etc..

Beetje rondgereden en een plekje gevonden waar het kon gebeuren. Uitgelegd aan de monteur wat ik wilde doen en hij vond het goed. Brommertje opengemaakt, wat blijkt, de voelermaat van 0,25 mm past er gewoon tussen!?! Ik heb het motortje nog een uurje laten afkoelen maar de speling bleek gewoon ok. Bij de inlaat kleppen was het maar 0,20mm en dat heb ik maar zo gelaten. Dus alles maar weer in elkaar gezet en ben gaan rijden.

Waar het fout gegaan is weet ik niet. Op mn voelermaatjes staat zowel de maat in inches en mm.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.

IMG_20161212_112214.jpg

IMG_20161212_112437.jpg


IMG_20161213_154404.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan