Cilinderkop vlakken

Vol D'or

Lovely boys.😊
Donateur
31 okt 2005
7.320
11.349
Venlo
Heren techneuten, er heeft een iemand totaal ongehinderd door enige kennis van zaken ons ff willen helpen door de pakkingresten met een lamellenschijf van de cilinderkop te verwijderen met als gevolg dat er nu een goeie 0,3mm afgehaald moet worden met vlakken.
Het handelt zich om een kop van een cb900, wat kunnen we hier maximaal vanaf halen?. Of mss toch een extra voetpakking monteren om de hele zaak op hoogte te brengen?
Wie weet wat.🤔
 
Ik zie hier weer allemaal berekeningen met aannames, terwijl je het gewoon precies kan uitrekenen.
Specs van een Honda CB900 1982 Bol d'Or zijn: (bj is dan mijn aanname)
Inhoud: 901cc 4cilinder boringxslag: 64.5x69mm Compressieverhouding: 8.8

Slagvolume 1 cilinder is: pi/4*64.5*64.5*69= 225.3cc Restvolume is R

Compressie: 225.3+R= 8.8*R => R=28.9cc
Volume ODP= 225.3+28.9=254.8cc Volume BDP= 28.9cc (225.3+28.9)/28.9=> compr is 8.8

Na 0.3mm afvlakken betekent afname restvolume dR=0.98cc= ca 1cc

Nieuwe situatie: (225.3+(28.9-1))/(28.9-1)=> nieuwe compressieverhouding wordt 9.07

Vraag is nu wat je er mee kan/moet?
Het kan hooguit betekenen dat je mss meer klopvaste benzine moet tanken.......?

Edit: Nu komen die jaren handenarbeid die ik vroeger heb gevolgd toch nog van pas!

ik vind het geen rare berekening..
wat ritzen hieronder meld klopt ook maar dan nog blijkt dat het inhouds verschil minimaal is (ongeveer 1cc)
wat ook gelijk inhoud dat iemand met uitliteren die 1e cc niet gaat opmerken..
of het nou exact klopt of niet, de compressie verhouding zal niet heel veel toenemen...
rond de 9:1 is geen enkel probleem voor euro 95 lijkt me.
blijft over de speling tussen klep/zuiger...
 
ik vind het geen rare berekening..
wat ritzen hieronder meld klopt ook maar dan nog blijkt dat het inhouds verschil minimaal is (ongeveer 1cc)
wat ook gelijk inhoud dat iemand met uitliteren die 1e cc niet gaat opmerken..
of het nou exact klopt of niet, de compressie verhouding zal niet heel veel toenemen...
rond de 9:1 is geen enkel probleem voor euro 95 lijkt me.
blijft over de speling tussen klep/zuiger...

dat stond er de hele tijd al los van.

Wat wil men met de compressieverhouding? Die zegt niet zoveel.

+1
 
Laatst bewerkt:
Helaas pindakaas.... :P
Dit geldt alleen maar als de verbrandingskamer in de kop over de volledig gevlakte afstand exact de diameter van de cilinder heeft. 8-)

Je hebt gelijk. Dat de eerste mm's in de kop ook nog cilindrisch is, ook dat is een aanname.........

exacte berekeningen doen met afnames van circa, kwam ik toch echt niet mee weg

Heel flauw. Het zal toch duidelijk zijn dat het weinig zin heeft om tot 15 cijfers achter de komma een berekening te maken! Wat denk je? De compressieverhouding die de fabriek opgeeft is echt niet 8.8 maar 8.821894516471254.
K@W@, ik hoop dat je inziet dat het grote onzin is met 15 cijfers achter de komma.
Dat wordt dus gewoon circa 8.8 !
 
Laatst bewerkt:
Wat wil men met de compressieverhouding? Die zegt niet zoveel.

die zegt iets over de mogelijkheid nog gewoon met pomp benzine te kunnen rijden of dat men aan de octane booster moet (of rotzooien met minder vervroeging)
wel degelijk interessant om even te weten dus voordat je een hoop tijd en geld in een kop gaat steken....
 
tja , en nu is die kop al eens vaker gevlakt, brrr wie weet.
nu gaan alle berekeningen zo.n beetje de mist in....
en zo niet, wie zegt dat na 0.3 mm vlakken alles er uit is... mischien moet je wel naar 0.5 mm
gaan.....weer alles in de war ...
 
die zegt iets over de mogelijkheid nog gewoon met pomp benzine te kunnen rijden of dat men aan de octane booster moet (of rotzooien met minder vervroeging)
wel degelijk interessant om even te weten dus voordat je een hoop tijd en geld in een kop gaat steken....

Fietsen van die leeftijd rijden op RON92 ook prima, dus dat zal niet echt een issue zijn denk ik.
 
Ik denk dat de ts ook niet zoveel aan de compressie meetkunde heeft.
En sowieso is het de vraag of dit het gene is wat de meeste aandacht vraagt.
Volgens mij, en mits dat de ruimte tussen klep en zuiger voldoende is, is het veel belangrijker dat alle andere bewegende delen die op elkaar ingesleten zijn, zo blijven bewegen, zoals ze altijd gedaan hebben.
Want als ik dan kiezen moet tussen een voetpakking van 0,5 mm, of een klein beetje meer compressie, dan doe mij het laatste maar.
 
Ik denk dat de ts ook niet zoveel aan de compressie meetkunde heeft.
En sowieso is het de vraag of dit het gene is wat de meeste aandacht vraagt.
Volgens mij, en mits dat de ruimte tussen klep en zuiger voldoende is, is het veel belangrijker dat alle andere bewegende delen die op elkaar ingesleten zijn, zo blijven bewegen, zoals ze altijd gedaan hebben.
Want als ik dan kiezen moet tussen een voetpakking van 0,5 mm, of een klein beetje meer compressie, dan doe mij het laatste maar.
Ik moest bij het lezen van dit topic denken aan het "beleid" topic.
Allemaal mensen die normaal gesproken prima kunnen sleutelen maar helemaal losgaan in een wedstrijdje mierenneuken en ver plassen.
0,5mm is niets voor deze blokken, tolrantie zat. En in het ergste geval gaat hij pingelen, dan moet je dus voortaan ron 98 tanken. Vind je het eng? leg er een tweede voetkoppakking onder, die zijn normaal ook 0,5mm. Dan kan je ook nog zelf een voetpakking knippen van 1mm.
Maar iedereen wil voornamelijk zijn gelijk halen en vergeet het doel. Eigenlijk is de eerste post van Zot nog de beste.

~[edit] dubbele voetpakking natuurlijk |(
 
Laatst bewerkt:
:^

nou mijns inziens niet....haal iets van de kop en de speling wordt kleiner...
persoonlijk vind ik niet dat dat er los van staat....

Ik snap dat je dat er niet los van ziet staan, maar het feit of de kop nog bruikbaar is hangt af of de klep de zuiger raakt na het vlakken OF dat de compressie te hoog word na het vlakken.
Los van elkaar kunnen beiden er voor zorgen dat de kop niet meer te gebruiken is na het vlakken, die verwarring ontstond na deze post :

Hoe kan je dmv uitliteren de afstand klep-zuiger bepalen :?
kun je dat toelichten :?

en wat is de waarde van uitliteren als je niet weet hoe groot de verbrandingsruimte origineel was :?
en als het 5 of 10cc minder is als ? hoe verhoudt zich dat dan tot bovengenoemde speling :?

ik zie het niet 123 maar verheug me op je uitleg :)

daar ging het mechanism niet om.

affijn voor de rest wat halflive al zegt :)
 
Laatst bewerkt:
wat is de praktijk , gewoon vlakken en er weer op.
de ruimte tussen klep en zuiger, daar hebben ze in de fabriek echt wel meer tolerantie dan 0.3
in gemaakt...mocht je echt twijfelen, afstand moet ongeveer 2 mm zijn.
 
En mocht er het risico in zitten dat de kleppen de zuigers gaan raken dan kun je altijd nog de uitsparingen voor de klepschotels in de bovenkant van de zuiger(s) wat dieper frezen.
Ben je ook gelijk weer iets van de iets hogere compressie verhouding kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan