vanaf 1 januari 2017 wordt loodvrije benzine 95 E5 vervangen

Gewoon afwisselen tussen E10 en 98, zo doe ik het ook als ik naar frankrijk rijd. Gaat prima :Y
 
Zie hier de reden.
Hoger verbruik wil niet zeggen dat er meer vervuiling is. De brandstof heeft een lagere energetische waarde, daarom is er meer brandstof nodig om hetzelfde vermogen te leveren. De vervuiling zou op deze manier gelijk blijven, ware het niet dat de brandstof minder koolstof bevat en hierdoor minder CO2 produceert.
 
Hoger verbruik wil niet zeggen dat er meer vervuiling is. De brandstof heeft een lagere energetische waarde, daarom is er meer brandstof nodig om hetzelfde vermogen te leveren. De vervuiling zou op deze manier gelijk blijven, ware het niet dat de brandstof minder koolstof bevat en hierdoor minder CO2 produceert.

Toch meen ik van verschillende bronnen vernomen te hebben dat het produceren van bio-ethanol een zeer Co2 opwekkende activiteit is.
 
Toch meen ik van verschillende bronnen vernomen te hebben dat het produceren van bio-ethanol een zeer Co2 opwekkende activiteit is.
Dat gebeurt tijdens de gisting. Zo krijg je ook de bubbels in het bier. Geen bier meer drinken dus. :+
 
Hoger verbruik wil niet zeggen dat er meer vervuiling is. De brandstof heeft een lagere energetische waarde, daarom is er meer brandstof nodig om hetzelfde vermogen te leveren. De vervuiling zou op deze manier gelijk blijven, ware het niet dat de brandstof minder koolstof bevat en hierdoor minder CO2 produceert.
Wat ik bedoel is dat er meer geld binnen geharkt kan worden. Dat milieugeneuzel slaat toch al nergens op.
 
Via de test website staat de Kawasaki ZX9R reeks er niet tussen. Dat zijn nu net de fietsen uit de jaren 90.

Iemand een idee en dan doel ik op de 95'er met carburateurs.


**edit

Ik zie dat dit een Belgische website is (de bron)

Wij Hollanders hoeven ons hier dus niet om druk te maken?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap nog niet helemaal de gevolgen van rijden op ethanol. Er wordt brand en moord geschreeuwd maar kan even iemand duidelijk vertellen wat er precies aan reparatie plaats moet vinden om de ethanolschade te fixen?
De nieuwe lever grap zal ik alvast maken dan hebben we die al gehad :P

Als het gaat om een rubberen slang of een pakking van je carbs dan kan ik er wel mee leven.
Onstaat er echt motorschade?

Ik ben even de site kwijt maar er was iemand op een of ander forum die in wat flesjes verschillende soorten benzine had staan met een metalen blok erin en liet ze 3 jaar lang staan.
De BlueOne 95 was de ergste omdat er algen in kwamen maar de rest viel op zich wel mee vond ik. Denk dat als je regelmatig rijd dat er vrij weinig aan de hand is toch
 
In principe heeft het de CO2 die het uitstoot, bij de productie opgenomen. Soort van neutraal dus.

Nope.

Bij de productie is CO2 opgenomen door de mais waaruit de bioethanol wordt gemaakt. Wat weer in mindering moet worden gebracht is dat het bos dat er stond voordat de mais er stond, nu niet meer CO2 opneemt. Omdat dat bos meer CO2 opnam dan de mais, geeft bio ethanol netto meer CO2 in de atmosfeer dan benzine.
 
Ik snap nog niet helemaal de gevolgen van rijden op ethanol. Er wordt brand en moord geschreeuwd maar kan even iemand duidelijk vertellen wat er precies aan reparatie plaats moet vinden om de ethanolschade te fixen?
De nieuwe lever grap zal ik alvast maken dan hebben we die al gehad :P

Als het gaat om een rubberen slang of een pakking van je carbs dan kan ik er wel mee leven.
Onstaat er echt motorschade?

Ik ben even de site kwijt maar er was iemand op een of ander forum die in wat flesjes verschillende soorten benzine had staan met een metalen blok erin en liet ze 3 jaar lang staan.
De BlueOne 95 was de ergste omdat er algen in kwamen maar de rest viel op zich wel mee vond ik. Denk dat als je regelmatig rijd dat er vrij weinig aan de hand is toch

Even Googlen.

Wat ik begrepen heb is dat het slecht is voor rubbers. Die kunnen op den duur gaan scheuren. Het trekt vocht aan. Rij je weinig en staat het ding lang stil dan wil je niet dat het vocht aantrekt. Vocht = roest en je wilt geen roest in jouw tank.

Je rijdt er minder kilometers mee dus je moet vaker tanken.

Zo waren er nog een paar dingen.

Daadwerkelijke testen e.d. heb ik niet. Wellicht zijn die er wel te vinden en bevestigen die dit of misschien ontkrachten ze alle fabeltjes wel.

Nu zit er ook al ethanol in 9 van de 10 benzines.... dus ja. Gaat die paar procent meer zoveel meer ellende opleveren vraag ik mij ook best af.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik ondervangen door een gloednieuwe, zuinige Ducati te kopen. *O*

de 2e opmerking al... Nog van harte gefeliciteerd met de nieuwe DUCATI en nog heel veel plezier ermee en ervan, maar dat zal wel lukken :) ;)


los daarvan, een artikel wat vermeld dat het ook kwaad kan bij titanium kleppen en om hun deskundigheid te onderstrepen het artikeln eindigen met een foto van een fles jack daniels...

Fake news website - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Officiële website van FEBIAC (Belgische organisatie) met een lijst met voertuigen.
Lijst is gepubliceerd i.s.m. de sector.

http://e10.febiac.be/documents_febiac/95e10_nl.pdf

Kan gerust in de openingspost geplaatst worden.
Die E10 check website is dus niet altijd correct.

Niet vergeten dat er al sinds 2009 5% ethanol in de Super95 zat. Nu wordt dit 10% dus.

Ik vind dit een erg leuk zinnetje:
BMW
Alle BMW-motorfietsen zijn geschikt voor het gebruik van benzine 95 E10.

Ik ga het er met mijn K100 uit 1983 met loodhoudende kleppen er niet op wagen in ieder geval.
M'n NTV is ook niet geschikt en mijn FZS1000 reed altijd al beter op 98 voor mijn idee.
 
Brazilië draait op dat spul. Als je op vloeibare draagbare brandstof wil blijven rijden in de toekomst zal je er wel aan moeten geloven. Of iemand hier wil aantonen dat fossiele brandstoffen duurzaam zijn. Misschien is er op Mars wel olie?

Ethanol is in zekere mate slecht voor auto's/motoren die daar nooit voor ontworpen zijn, daarom maken autofabrikanten nieuwe auto's en motoren die dat wel zijn, best slim.

Goed voor het milieu is relatief. Fossiele brandstoffen zijn dat sowieso niet, de extractie, verwerking en verbranden ervan is erg vervuilend en ingrijpend. Vraag maar aan een Groninger of het voor hem/haar leuk is om een aardbeving te voelen als het gevolg van aardgasboringen. Of iemand in Nigeria die heel zijn land naar de klote ziet gaan. Of waar ook ter wereld waar de olie-industrie met vuile laarzen naar binnen is gewalst. Dat boer Klaas dit jaar geen aardappels maar koolzaad op zijn land verbouwd is daar niets bij.

Het is wel een ethische kwestie: gebruiken we vruchtbare grond om voedsel te verbouwen of brandstof? Kunnen we dan niet beter elektrisch rijden?
 
Nope.

Bij de productie is CO2 opgenomen door de mais waaruit de bioethanol wordt gemaakt. Wat weer in mindering moet worden gebracht is dat het bos dat er stond voordat de mais er stond, nu niet meer CO2 opneemt. Omdat dat bos meer CO2 opnam dan de mais, geeft bio ethanol netto meer CO2 in de atmosfeer dan benzine.

Daarbij ga je uit dat er ergens rond de evenaar een stuk regenwoud wordt weggehaald ten behoeve van de energie behoefte hier, want anders valt dat argument wel mee. Hier in Europa zijn bossen traaggroeiend en hebben akkers juist een hele hoge aanwas van biomassa (en dus CO2) omdat we de groei met alle mogelijke middelen bevorderen. De meerwaarde van het bos zit hem hier in Europa meer in de biodiversiteit en recreatie.
 
topic naam veranderen in "BELGIE - VANAF 1 JANUARI 2017 WORDT LOODVRIJE BENZINE 95 E5 VERVANGEN" misschien een idee?
 
de 2e opmerking al... Nog van harte gefeliciteerd met de nieuwe DUCATI en nog heel veel plezier ermee en ervan, maar dat zal wel lukken :) B
Danku O-) Samen met deze oerbetrouwbare machine zal ik mij door deze stofopwerpende brandstofcrisis heenslaan!
 
Laatst bewerkt:
Brazilië draait op dat spul. Als je op vloeibare draagbare brandstof wil blijven rijden in de toekomst zal je er wel aan moeten geloven. Of iemand hier wil aantonen dat fossiele brandstoffen duurzaam zijn. Misschien is er op Mars wel olie?

Ethanol is in zekere mate slecht voor auto's/motoren die daar nooit voor ontworpen zijn, daarom maken autofabrikanten nieuwe auto's en motoren die dat wel zijn, best slim.

Dus het weg doen van je oude motor en het kopen van een nieuwe is goed voor het milieu? :?
 
Dat milieu geneuzel.

Het gaat nergens om het milieu. Het gaat om centen. Alles draait om centen.

Of is het produceren van deze ethanol bende soms goedkoper dan reguliere benzine? Wie kan mij doen verbazen?
 
Ik snap nog niet helemaal de gevolgen van rijden op ethanol. Er wordt brand en moord geschreeuwd maar kan even iemand duidelijk vertellen wat er precies aan reparatie plaats moet vinden om de ethanolschade te fixen?
De nieuwe lever grap zal ik alvast maken dan hebben we die al gehad :P

Als het gaat om een rubberen slang of een pakking van je carbs dan kan ik er wel mee leven.
Onstaat er echt motorschade?

Ik ben even de site kwijt maar er was iemand op een of ander forum die in wat flesjes verschillende soorten benzine had staan met een metalen blok erin en liet ze 3 jaar lang staan.
De BlueOne 95 was de ergste omdat er algen in kwamen maar de rest viel op zich wel mee vond ik. Denk dat als je regelmatig rijd dat er vrij weinig aan de hand is toch

Het verhaal over kunststoffen klopt. Sommige rubber en kunststoffen kunnen slecht tegen ethanol en worden weggevreten. Met lekkages als gevolg.

Veel oudere motoren, vooral motoren die carburateurs gebruiken, zijn ontworpen en bij productie dus afgesteld voor gebruik van 100% benzine. Dat is voor veel eigenaren het uitgangspunt.

Ethanol heeft een lagere energetische waarde per massa-eenheid dan pure benzine.
Door nu 5% of 10% ethanol bij de benzine te mengen heeft het mengsel(E10 dus!) een lagere energetische waarde per kilo (of liter zoals je wil) dan pure benzine.
Om daarmee hetzelfde vermogen te produceren moet je dus meer ethanol-bijgemengde-brandstof aan dezelfde hoeveelheid inlaat lucht toevoegen. Daar komt dat hogere verbruik vandaan.
de ideale (massa)verhouding tussen brandstof en lucht om tot complete verbranding te komen wordt ook wel stochiometrische verhouding genoemd.
stochio voor pure benzine is 14,7:1 (14,7 massa eenheden lucht mengen met 1 massa eenheid brandstof.)
stochio voor pure ethanol is 9:1 (!)
stochio voor E10 is 14,13:1 (< hieruit kan je goed afleiden dat het bijmengen van ethanol een mengsel verarmend effect heeft)

Maar je oude fabrieks originele motorfiets heeft nog die afstelling (jetting! ) voor gebruik van 100% benzine in de carbs zitten...
Als je met die benzine-jetting met E10 gaat rijden zal het gebruikte mengsel wat armer worden omdat die bijgemengde ethanol verarmend werkt. Een te arm mengsel kost piek vermogen en kan heet lopen van de motor veroorzaken.
Het kan ook je stationair mengsel iets te arm maken (maar dat kan je wel direct bijstellen want daar heeft iedere carburateur wel een stelschroef voor)
Hoe meer ethanol er bijgemengd is, hoe armer de motor zal draaien, hoe groter de kans op heet lopen.
In de praktijk zal dat sterk meevallen want je rijdt nooit een hele tank lang volgas...! Meestal rij je ergens kwartgas of halfgas in de lage-tot-middentoeren. Wil je met de onaangepaste motor volgetankt met E10 toch het circuit op (= veel en langdurig volgas...) dan komt de motor misschien wel in de problemen...
Dus: als je toch op E10 wil rijden dan zou je dus ideaal gesproken je carburateurs moeten laten re-jetten op een rollenbank. Uiteraard met E10 in de tank!

Enkele jaren geleden was E85 een beetje een hype. Je kon dat kopen bij TamOil. Sommige FlexFuel auto's kunnen er nl. op rijden. ik heb toen zelf enkele jaren geleden een (getunede turbo-)auto omgebouwd voor gebruik van E85 (= 85% bio-ethanol + 15% benzine) Daarvoor moest ik injectoren met 45% grotere flow-rate gebruiken (van 305cc/min naar 440cc/min bij gelijke brandstofdruk) om hetzelfde vermogen betrouwbaar te kunnen produceren.
Dat werkte prima. De auto reed er prima mee. Ik had een AFR-meter in de auto dus ik kon ook aan de lambda-waarden zien dat de motor onder alle omstandigheden de correcte AF-waarden produceerde. Alleen koud starts waren echt problematisch... en E85 was toen en is nu nog heel slecht verkrijgbaar aan de pomp (alleen Tamoil meen ik)

Veel EFi motoren kunnen zelf wel de mappings corrigeren omdat ze een lambda-sensor hebben en met die closed-loop feedback de korte en lange termijn fuel-trim kunnen aanpassen. Mijn auto (een Volvo 940 turbo met lambda-sensor en Bosch LH2.4 injectie en ontsteking met pingelsensor-feedback) deed dit dus ook. Uiteindelijk liep de auto 245km/h op E85 (naar schatting 225pk, Sierra Cosworth T3 AR.48 turbo, 3"uitlaat)

Maar als de EFi motor geen lambda sonde heeft en ook geen pingelsensor. (bv een BMW K75 of K100? ) dan kan de inspuit computer geen input gebruiken om iets te doen aan de fuel trim. De ontsteking kan ook niet dynamisch geoptimaliseerd worden. Dus heeft ook zo'n oudere ongeregelde EFi motor alleen maar de standaard mapping in de computer om te bepalen hoeveel brandstof er moet worden ingespoten en welk ontstekings vervroeging gebruikt moet worden.
Dus ook zo'n EFi motor zal last kunnen hebben van het gebruik van E10 en zal de Dyno op moeten voor een re-map om ook op E10 weer optimaal te kunnen presteren.

Ik tank vaak in Belgie.
Mijn motorfiets is een oude Kawa Zephyr 1100, het ding heeft heeft carbs, die zal ik wel gaan aanpassen aan E10 (iets grotere hoofdsproeier van (98 naar 102 of zo), naald 1 ringetje hoger, stationair schroef een tikkie (1/4turn?) verder uitdraaien. Dan zie ik wel hoe het ding rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan